Readygolf och speltempo - too much?

Ja, eftersom det är det som är det korrekta.
Din åsikt kanske rör sig om specifika situationer på banan och då kan vi ju hålla på i evigheter o peta med allsköns konstiga upplägg.

Egon

Ja precis, “traktorn” kommer ju inte fram om den hela tiden ska släppa fram övrig trafik.

Ja, och som vattenmannen helt korrekt tänker, så ska traktorn släppa igenom, men det blir ohållbart i längden att släppa ut traktorer på vägen.

Egon

Vi kan ju dock konstatera att det är aldrig så köigt och jävligt som på en 08-bana med bollränna en helgmorgon. Och att lägga det ansvaret på personal/klubb eller liknande visar hur galet påståendet är.

Folk (ständigt detta folk) skuttar ut i fyrbollar med sjuminuter mellan starterna och vägrar sen samarbeta på banan.

Det är alltid spelarna själva som bär ansvar för tempot på banan.

Herregud. Är det barn i förskolan som är ute och lirar kan vi möjligtvis skylla på de vuxna i receptionen.

Traktorn kommer fram om den så gott det går håller till höger hela tiden. Och stannar och släpper förbi om det behövs.

Bilisterna bakom har också ett ansvar att köra förbi, och om de inte vågar det, också hålla till höger så att bakomvarande kan passera.

Så är vi snart tillbaka till det här med att köra i mittfil, eller sitta ytterst på sätet i bussen…

släpper INTE igenom bakomvarande boll om inte jag/vi letar boll eller tappad till framförvarande.

Kroken …var är du?
“Herregud”

2 gillningar

Nej, nej och nej. Står jag och väntar på bollen framför, då släpper jag inte igenom bollen bakom bara för att de kommer ikapp, om det inte är en UPPENBART snabbare boll möjligtvis.

Men sen finns det ett problem till, att man inte har personal ute på banan med lite balls och befogenheter.

1 gillning

Nej det gör jag inte, för det ena är rimligt, de andra är sinnessjuka…

1 gillning

Det vanliga är att “marchall” är en pratglad gubbe som vill vara delaktig på klubben utan att lyfta ett finger men samtidigt ha befogenhet att påverka men absolut inte vågar göra något.

På Ingarö fick vi en föreläsning innan vi skulle slå ut men så länge det följs upp och sen kontrolleras på samtliga bollar på banan så tycker jag bara det är positivt. Men det är väl nästan enda gången en marchall gjort något.

“Går det bra?” frågar man på GK (vilket är trevligt) “Det är ett konstant väntande”. “Det är så på helgen”. Absolut ingen vilja att förbättra.

2 gillningar

Exakt, någon framför, inte jag om jag står och väntar.
Mitt ansvar skulle alltså kunna vara att ytterligare sabba tempot genom att ev släppa igenom en långsammare boll? För sällan vet man ju huruvida vem som faktiskt spelar fortast på en full bana, man vet bara att någon spelar långsammare.

1 gillning

Vilken bana har det systemet till att börja med?
Det handlar om att helgförmiddagstiderna i stockholm är BETYDLIGT färre än de antal golfare som vill spela. Du måste ut ganska tidigt för att inte hamna i 4-bollsrecet.

En hel del banor. Och med morgon menar jag då från 5:30 typ.

Hittills har alltså även forumiter i stort sett uteslutande argumenterat för att man INTE ska släppa igenom.

Och så tror ni att det ska kunna bli nån förbättring på banorna.

:rofl:

spot on, och den trevliga gubben må tycka att han (alltid en han) gör en bra insats, men det gör han OTROLIGT sällan.
Stäm i bäcken, åk bakåt från 18e och säg till folk att snabba på, släppa igenom eller hoppa över ett hål, men gör något mer än att fråga hur det går. Det är möjligtvis trevligt, men i övrigt totalt irrelevant kommunikation.

Så, du menar att 5:30 bollarn påverkar 09:00-11:00 bollarnas tempo?

Här tror jag att du försöker sy ihop något resonemang.
De bollar som går ut tiiiiidigt, de är få, och jag tror att det ännu mer sällan rör sig om 4-bollar.

På en full bana ska man tillägga för tydlighetens skull.
Är det tomt framför och man blir ikappkommen, då släpper mam snarast möjligt såklart.

Ja, det gör dom ju. För 5:30-gänget som såsar och inte släpper igenom påverkar indirekt de spelare som har bokade tider från säg 7:00. Och sen är det segt hela dagen.

Inte för att jag inte håller med om att ”folk” på en golfbana ibland beter sig idiotiskt men… Nej!
Har man bollränna och ingen som har koll (och det blir som du beskriver).. så har man misslyckats som klubb/bana.

Nej, igen!
Spelarna har ansvar för tempot i sin boll såtillvida att de ska hålla ryggen på framförvarande och släppa igenom om de tappar den. (Jag inflikar en personlig åsikt här och säger att ett halvt hål räcker som mall om det gäller hål 1-14. Efter det är det lönlöst att släppa)
De bör även släppa igenom snabbare bollar om det är rimligt dvs. att de inte bara byter plats.

Däri (ovan) ligger ditt problem. Du kan tydligen inte läsa av situationen OCH det är därför som de ytterst ansvariga (läs, klubben) bör agera. Detta gör de bäst genom att ha koll på bokning, startintervall och därigenom ha en uppfattning om rondtider. Efter det bör de se till att den hålls så bra som möjligt och, naturligtvis, lära sig av den genom att utvärdera dagen/veckan/året avs. nämnda ämne.

Spelarna bör vara medvetna om dagstempot och anpassa sig därefter. Det betyder att en 2boll kan få gå ut primetime och inte propsa på genomsläpp.

Sist:
Om det tar 3, 4 eller 5 timmar för en rond är det inte spelarnas fel. Det är situationen som styr och däri kan naturligtvis spelarna vara en del men likaledes kan de inte alltid påverka den.
Både snabba och slöa spelare/bollar bidrar till situationen.

Det rubbar tempot om folk tänker lika fyrkantigt som du. Jag fattar att du bara ser de tillfällen då det inte släpps, men de är inte ett lika stort problem som ditt fyrkantiga tänk.

Egon

Vilket är troligast?

Att varenda bana/klubb i Sverige har misslyckats med bokning/startintervall/rondtider eller att golfspelare i gemen är åtminstone halvidioter?

Sen, vad är mest fyrkantigt? Att försöka hitta lösningar på ett problem som väldigt många upplever, eller att konstatera att det är nån annans ansvar att lösa problemet?

Helst ska det lösas av en ideellt arbetande farbror eller tant som ställer upp en lördag för att försöka skapa lite trivsel på banan…

För att se sin egen skuld är ju omöjligt!