De 5:30, jag har aldrig varit med om att det är boll, på boll, på boll den tiden på morgonen, det måste vara ett så otroligt ovanligt fenomen. De har ju dessutom gått ut 1,5 timme tidigare, så att de 07:00 skulle komma ikapp, ser jag som ett fullständigt hittepåscenario.
Ja det är ju ett lätt sätt att avfärda ett existerande problem. På många bra banor i Sthlm är det skapligt tryck från 5:30 på helgerna i juni/juli.
Självklart hinner inte de som går ut ikapp de som gick ut 5:30, men du förstår att det går även ut folk 5:37, 5:42, 5:50 etc. I en salig röra och utan vilja att försöka få lite ordning ute på fältet.
Bro-Hof, ftw!
Mycket trevlig starter/marshal som informerade om banan, förväntad rondtid, …
Sedan dök marshal(s) också upp längs banan och kollade att läget var ok. Tempot var aldrig ngt problem.
Man kan teoretisera med köteori och göra liknelser med bilar.
Det finns dock bara en praktisk metod för att “få snurr” på det hela och det är den som bl.a. Puttaren beskrivit. Dvs det finns en maxtid per X hål och den/de bromsande bollen/arna blir plockade av banan om de spelar långsammare än så.
Vill ”vi” det?
Jag tänker att de som spelar på +5 timmar kanske vill det/inte kan bättre.
Vem bestämmer vad som är ok?
Btw.
Vi gick av igår med 3hål kvar. Det tog tvärstopp på hål 15. En 2boll gubbe/tant höll upp 3 bollar. De höll säkert 4-4,5 tempo men eftersom vi lätt höll 3tim-tempo så blev det en svans runt hål 12-13.
Jag har skrivit det här tidigare men jag skriver det igen. Blir väl kölhalad men…
Jag tycker att golf ska vara en välkomnande, avslappnad och trevlig aktivitet även för nybörjare som slår en del dåliga slag och äldre som inte rör sig lika snabbt längre osv. Man ska inte behöva ha andan i halsgropen och känna sig stressad precis hela tiden.
Jag har definitivt skaffat mig hårdare hud i år jämfört med ifjol. Då kunde jag knappt befinna mig på banan utan att tänka på var bakomvarande boll var, om de väntade… Nu slappnar jag av om vi inte tappar mer än ett hål mot framförvarande boll.
Grejen är att golf verkar dra till sig en viss typ av gubbar och tanter som tror att de äger hela jävla världen och som har en tuff attityd även mot smågrabbar och allt möjligt bara för att de får vänta några minuter extra ibland.
Det är så jävla lätt att vara kaxig och förespråka saker som att “kasta de av banan” och sånt när man vet att man aldrig skulle råka ut för det själv. Men de där långsamma farbröderna i 75-80-års åldern gör nog sitt bästa och för mig är det minst lika viktigt att de får en trevlig runda som att några yngre får en runda som tar 30 minuter mindre. Ingen dör av det. Slappna av.
I fredags spelade jag ensam och hamnade efter 10 hål bakom en fyrboll. Jag passade på att öva lite bunkerslag, puttning osv istället för att gå upp och stampa på tee. Det var en fin kväll och jag kände en sån frihet. Dock byggde väl mitt lugn på att jag hade två tomma hål bakom mig…
alla här har väl sagt samma sak
släpp igenom om du tappat till framförvarande
du är den ende som säger släpp igenom oavsett om du står och väntar.
det jävla ofoget att tro att du ska igenom bara för att ni kommer ikapp
blev ett stort problem på vidbynäs när golfbilsåkande vart allmänt. då
kom 2 i bil och hävdade att dom skulle förbi oavsett.
Nope vart svaret om vi väntade.
den attityden är nu borta
Du blir såklart inte kölhalad för du har rätt i det du skriver. Där finns dock en smärtgräns, teoretisk och övervakad av klubben eller praktisk pss att man byter klubb eller slutar spela helt eller på annat sätt försöker “åtgärda”.
Där finss såklart också andra problem med att sätta maxtid för en rond. Om man sätter maxtiden så att alla långsamma hinner spela en rond, säg fem timmar, så kommer speltempot på banan efer hand att närma sig fem timmar.
Om vi “vill” det? Jo, jag själv, som varande “grumpy old man” (ang speltempo) och utan att betrakta helheten, skulle gärna se att det gick lite snabbare på banan, överlag. Helt enkelt för att jag själv gillar när en rond inte tar mer än fyra timmar. Nu är det ju så att det är några fler än jag på banan och där finns klubbledning som bestämmer, så vad jag som enskild anser har inte så stor tyngd.
Såklart, men som vanligt funtad spelare kanske man skulle släppa igenon en tvåa ändå. OCh som vanligt funtad klubbmedarbetare hade man försökt att lösa just den informationen med en starter, eller en ombokning eller ren information.
Fast jag tror inte att detta fenomen är problemet. Problemet är en boll eller möjligtvis två som stoppar upp hela fältet bakom, och att det inte finns någon mer än möjligtvis bollen direkt bakom, som faktiskt kan säga till.
Klubben vet kanske inte ens om att det är ett problem förrän senare på eftermiddagen när klagomålen kommer.
Och varför vet de inte, för att de skiter i det, eller inte har resurserna för att ta tag i det. Men problemet är ett fåtal bollar, och det är INTE de som går ut 5,30…
Självklart.
Har man luft släpper man och ser/vet man om luft någon boll framför.. same same.
Byter man bara plats med en boll så har man flyttat väntan en boll bakåt.
Det slår nästan aldrig fel. Bollen bakom de man släpper får vänta ist. och de har även noll koll när de kommer fram. Vad hände nu…?