Readygolf och speltempo - too much?

Precis och undantagen är inte lätta att räkna in utan att det blir religion/fantasi på utsagorna.

I ditt fall (över hcp. 144 i en boll) så skulle jag säga att damerna har lite förmildrande omständigheter i att de spelar från en tee längre fram.
Å andra sidan är ju hcp. utformat så att deras erhållna slag mer matchar en herres från gul tee med samma hcp, så egentligen är det same same.

Egon

Typiskt dig att bara se kön, vi andra är blinda för sånt och ser bara hcp. :innocent:

1 gillning

Det är ditt fakta. Men det är klart, om vi räknar tiden för slaget från när baksvingen inleds till när bollen flyger iväg har du naturligtvis rätt.

Om vi räknar in förberedelser. Not so much.

Inte illa åt mig.. bara på retoriken.

Många håller på så.. och att snabba upp deras spel hjälper naturligtvis för rondtiden .. men grundorsaken är ju ändå att de är ”kassa” och anser sig behöva sina provsvingar.
Ska vi förbjuda kassa golfare att provsvinga? Det tycker inte jag… även om jag personligen tycker att de kan dra åt h-e med sina provsvingar.

Egon

Eller läsa greener från tre håll och sänka för 3 från 2.67 meter

1 gillning

Skulle väl säga att det är leta boll som tar mest tid. En boll med fyra höghandikappade damer letar antagligen inte boll alls. Så på det sättet så har de bra chanser att spela på en ok tid.

2 gillningar

När började 1 slag ta en viss förutbestämd tid?
Lite som att jämföra 1 förpackning bly mot 1 förpackning bomull utan att veta något om förpackningarnas storlek.
100 slag på 12 sekunder/slag = 1200 sekunder, eller 20 minuter.
70 slag på 36 sekunder/slag = 2520 sekunder, eller 42 minuter.
100 slag på 36 sekunder/slag = 3600 sekunder, eller 60 minuter.

Håhåjaja.. :wink:
Är det detta vi ska diskutera nu eller kan vi kanske enas om att ett slag tar en viss tid och att den är någorlunda lika lång, generellt sett?

Om man tänker utanför boxen lite och inser att allt inkl. val av klubba, kasta gräs, fjoppla med handsken av/på, flytta slagräknaren, torka av klubban, klia sig i röven .. och vad mer som ska göras, tar dubbelt så lång tid om man slår 2 ”slag” ist.f 1.. så tror jag att vi är hemma.

Egon

1 gillning

Att tiden för ett slag är någorlunda lika lång stämmer dock inte. :wink:

Tar man 2 grupper med 100 slumpvis utvalda spelare per grupp så blir säkert snittiden för ett slag ungefär lika lång, men om man jämför spelare mot spelare så blir skillnaden betydligt större.

Låt oss anta att en snittgolfare behöver 90 slag.
Tror du det är enklare för denna spelare att kapa sina resultat från 90 till 75 slag, eller att kapa sin tid per slag från 30 till 25 sekunder.

Bägge exemplen skulle ge en besparing på 450 sekunder, eller 7,5 minut per spelare.

.

1 gillning

Det är ju här du går vilse igen.

Det är ju just flera av de saker du räknar upp som blir fler ju lägre hcp en spelare har. Klubbval, torka utrustning, kasta gräs (kolla vind).

Och långsammast går det på USA-touren.

Därför kan du på sin höjd jämföra spelare i ungefär samma segment.

Vi har en tjej på systerdotterns paratour som skulle spela 18 hål på cirka 2 timmar om hon fick gå själv, men hon har ännu inte kommit under 54 hcp trots att hon lirat i 10 år.

Hon snittar 10-15 slag per hål men hennes teknik går ut på att hon mer eller mindre vallar bollen framför sig med 15-30 meter långa slag. Med samma järnsjua i handen från tee till green.

Fast inte kortare än min…

Söndagen spenderasdes på gripsholm, lätt att få tider och det brukar vara rymligt. Vi kommer snabbt ikapp en tvåboll, som ligger bakom en fyra med bil.
Vi (tvåboll med bil) ligger bakom HELA rundan…
Nu var det faktiskt ett bra tempo trots det, men vänta fick vi ändå, och tillfällen fanns för attt släppa.
Vår känsla var att tvåbollen framför oss var nöjda med tempot och därfrör inte förökte gå igenom.

Men det värsta var att det var MÄNGDER med nedslagsmärken som såg färska ut och vi slog ut 8,20.
Bunkrarna var knappt krattade, och om de var det så var det inte gjort med någon typ av omtanke för bakomvarande. Sen behöver man ju inte slå ner sig i var och varannan bunker heller…
Vi hade gott om tid till banvård…

Vad är det?

Nåt man räknar slag med. En del har kulor som ett radband typ. Andra en dosa där man klickar för varje slag man slagit.

Samma här.. :rofl:

Fan vad det verkar bökigt, kontra att kunna hålla reda på kanske max 7-8 slag i huvudet.
Det verkar ju minst lite lätt att missa att registrera i slagräknaren, utöver det rena handhavandet.

Säg så här…du har inte fel…

1 gillning

Om man tänker utanför boxen lite och inser att allt inkl. val av klubba, kasta gräs, fjoppla med handsken av/på, flytta slagräknaren, torka av klubban, klia sig i röven .. och vad mer som ska göras, tar dubbelt så lång tid om man slår 2 ”slag” ist.f 1.. så tror jag att vi är hemma.

Egon

Det där gör man såklart medans de andra håller på.

Plockar vi upp givna puttar så kommer det att snabba upp tiden betydligt. Jag tänker, att med lite fokus så sätter vi 100/100 1m puttar. Det är alldeles för många som står och siktar länge (helt i onödan). Det blir inte så mycket bättre resultat av det. Missar man inspelet går det lika bra att dutta till bollen med wedgen på måfå (isf att hämta puttern). Det kanske inte är korrekt golf men det går snabbare. :rofl:

Vad gör ni om er medspelare i bollen beter sig så här före varje slag - och sedan ändå slår bollen långt ut i skogen ?

Jag tror nog att ”det runtomkring slaget” är enklast att dra ner på i tid.
Det jag anser är tämligen säkerställt är att, generellt sett, så tar ovana spelare mer tid på sig för allt. Möjligen stress-springer de… men det vill vi ju inte att de ska göra för då får de ju inte bättre rutin på spelet.

Egon

Fast … nu verkar du vara oerhört obegåvad i att lokalisera ironi. :wink:

Det finns ju tro och så finns det fakta.
Fakta är att det tar längre tid att slå fler slag…. och det är naturligtvis inte en absolut jämförelse mellan 2 olika spelare utan det avser SAMMA spelare.

Jag kan fö. måla ett porträtt på 5 sek. Ingen kommer iofs. fatta vad kladdet är för något. Tror du en erkänd konstnär gör det. Kan.. kan de, men inte f-n skulle de göra det.
Kan du lägga ner dina löjliga jämförelser med ”på touren” nu?!

Egon