Max tillåten handikapp i bollen är 144. Den där bollen ligger på 146,1. Det bryter mot reglerna alltså. Fattar inte varför bokningssystemet tillåter det.
Det kanske är ett gäng schyssta damer som på något sätt är viktiga för klubben? Som bett om att få spela en lunchrunda en söndag för att fira nånting.
Som lovat att de självklart släpper igenom så fort nån kommer ikapp.
Kan nästan garantera att en sån här kvartett innebär ett minimalt problem på banan.
Det är faktiskt tre liknande fyrbollar på rad. Men det är en vardag så… Kanske är det nåt nybörjarevent.
Det är det med all säkerhet. En vardag mitt på dan på Edenhof är det väl knappast fullsatt vid den här tiden på året?
Tävling och fullt fram till 12:30. Sen kommer ett gäng tvåbollar och sen de där tre.
Jag bokar inte 13:42. ![]()
144 är långt ifrån vad tempot som forumet önskar. 80.. kanske!?
Egon
Vi spelade fyrboll med två +30 hcp’are i bollen i förrgår. De gick båda på dryga 100 slag. 18 hål tog 3:55. Det går hur bra som helst om man gör rätt.
Absolut, även om ni med dessa uttalanden bara försöker hitta andra halmstrån.
Om nu hcp. är en viss markör för spelstyrka (kan ju diskuteras) så bör det bli lättare att spela fortare ju bättre man är.
Det bör också .. ta kortare tid ju färre slag man slår.
Visst, för diskussionens skull kan ju dessa outliers inte få råda som ensam sanning, eller?
Vår klubbs snabbaste spelare alla kat. spelar från röd tee, från vänster och har ca. 18 i hcp.
Vilka absoluta sanningar ska jag bomba forumet mtp. denne person?
Egon
Golfen är så jävla måna om inkludering och vågar inte säga till någon som eventuellt skulle bli sur och sluta spela golf. Men det är det som behövs ibland.
Träna mer kärring, träna mer gubbe. Gå snabbare åtminstonde. Stå inte och övningssvinga tre gånger för att missa slaget.. och så vidare, och så vidare.
Om hcp stod i relation till speltid per rond en söndag på en major ligga på cirka 2,5 timme.
Mycket vältränade (de flesta) golfare med extrem skicklighet.
Din teori om att det är själva slagen som tar mest tid skulle hålla om det skilde 40-50 slag mellan spelarna på en vanlig rond på en vanlig klubb.
Vet inte snittscore exakt men kan tänka mig att en lördag på Salem ligger medianen nånstans runt 87-92. Och på en hel dag spelas kanske högst tio rundor runt par brutto.
Alltså skiljer 15-20 slag.
Men aldrig att de där tio par-rundorna går speciellt mkt snabbare än medianrundan just när det gäller själva slagen.
Men snälla du.. det är inte teori utan det är fakta.
Att du väljer ex. som passar dig, gör dig bara till en journalist. Vinkla på.
Egon
Varför ska inte 4 kvinnor få spela ihop?
Golfen är så jävla måna om inkludering och vågar inte säga till någon som eventuellt skulle bli sur och sluta spela golf. Men det är det som behövs ibland.
Träna mer kärring, träna mer gubbe. Gå snabbare åtminstonde. Stå inte och övningssvinga tre gånger för att missa slaget.. och så vidare, och så vidare.
Det är olika diskussioner, egentligen.
Jag är med dig avs. hysterin och alla snillen som spekulerar om det de retar sig på. Slappna av, är min första tanke.
Att identifiera det som tar tid är omöjligt om man inte kan tänka klart. Vissa härinne tänker bara på sig själva och hur de ser saker runtomkring. Fakta är att 1 ton bomull inte väger mer än 1 ton bly. Fakta är också att om ett slag tar en viss tid så tar fler slag längre tid.
”Det.. stämmer inte”, tycker någon… för jag har en grön bag och bollen i högerfickan. Joråsåatt…![]()
Egon
Det.. stämmer inte”, tycker någon… för jag har en grön bag och bollen i högerfickan
![]()
Jag hinner slå två slag på samma tid som dom flesta slår ett. Det går snabba upp helt klart oavsett vad du har för hcp.
Alltså, det blir ju bara löjligt om man inte kan utgå från fakta först och sedan kanske inse att trots fakta då misslyckas folk än mer kapitalt.
Jag har ingen tanke om att folk blir slöa på banan för att de är kassa på golf. Jag anser bara att det ”kassa” försvårar möjligheten att göra ”det andra” så mycket snabbare att de enkelt kan hålla ett rimligt tempo. Ska vi ens kräva det!?
Egon
Jag hinner slå två slag på samma tid som dom flesta slår ett. Det går snabba upp helt klart oavsett vad du har för hcp.
Vad är det för översittar-argument?
Tror du inte jag kan det?
Har du sett min baksving… den är kortare än din… ![]()
Herregud… VARFÖR är frågan inte OM det går.
Egon
Varför ska inte 4 kvinnor få spela ihop?
Tänkte mest på deras hcp. Men visst. Golf är generellt sett svårare för kvinnor. Det är faktiskt jäkla lustigt för om du går på ett pass på Friskis och Svettis så är kvinnorna överlägsna männen i koordination och kroppskontroll men så fort det är en boll inblandad så blir det lite tvärtom.
Finns massor av undantag dock. Åt båda håll.
Jaha det var om handicap.
Förlåt om du tog åt dig men jag är bara lite frustrerad då en tanta jag lirade med idag tog 3 övningsssvingar för att sedan chippa fram bollen 50 meter. Man blir lite trött. Ändå fick vi vänta på bollen framför så det gjorde inget på så vis.. men om alla håller på så…
