Readygolf och speltempo - too much?

Ibland kan det nog handla om olika fokus/mål. Vissa gånger vill man scora lågt och andra så vill man spela snabbt.

De flesta som spelar mycket golf, dvs såna som vi på forumet, har ändå hyfsad koll på sin omgivning. Ballesteros har det definitivt.

Inte när han är arg, då får man ha uppsikt åt vilket håll han slänger sin klubba eller slår sin boll.. :innocent:

1 gillning

:rofl:

Jag läser med stor förvåning över hur flera av er upplever ready golf. Jag tycker jag är otroligt principfast som tex vill ha bagage i bagagerummet, och folk i kupén, inte bagage i kupén (se tråd om elvagn som blir platt)…

I jämförelse med vad jag läser här är mina principer (som jag själv kan tycka är överdrivna ibland) är en smekning jämfört med hur flera av er upplever ready golf.

Jag har aldrig upplevt det som skrivits ovan att någon går in trettio meter framför mig när jag ska slå, för att slå före mig. Jag upplever ytterst sällan några som helst tveksamheter om att det är OK, eller inte, för någon att “slå före”. Jag har aldrig drabbats av att någon kliver in framför mig för att putta först. Jag försöker vara klar först när det är dags för utslag på nästa tee men om någon hinner före mig, oavsett om det var dennes tur så kan jag omöjligen reagera på detta.

Jag försöker vara klar när det är min tur. Det tror jag de flesta av mina medspelare också gör. När jag är klar tittar jag om alla är med på att jag ska slå. Är min medspelare på gång att slå, för att jag tvekade på vilket slag och med vilken klubba jag skulle slå med, då väntar jag till han/hon har slagit. Det är sannolikt inte så att vi står på rad mitt på fairway, utan snarare den ena av oss på vänster sida av fairway och den andra på höger sida.

Jag är alltså vid nästan alla tillfällen redo att slå “när det är min tur” men ibland är det inte ett vanligt slag. Varför ska min spelkamrat då vänta en minut på att jag bestämt mig för vilken klubba, och vilken typ av slag, jag ska slå när han/hon redan bestämt sig?

Är det tävling håller jag troligen mer på de historiska principerna och backar undan från tee så den som vunnit honnören får chans att hinna ta upp sin klubba i alla fall. Det har jag troligen gjort på väg från föregående green, strax efter jag matat in scoren i telefonen.

8 gillningar

Bra inlägg. Håller med till fullo.

Dessutom ska man inte stå 45 grader framför till höger när jag ska slå. Då är man utsatt för livsfara.

3 gillningar

Och samma gäller mig..

framför mej kan man stå.
kommer inte så långt.

Håller med, med undantag för detta. Varför kludda till med att stå och hänga på grejerna bara för att det är tävling? Om jag är färdig och nån annan inte är det så slår jag. Jag går inte fram och ställer mig i vägen för någon, men om jag ändå är vid min boll så står jag inte där och väntar medan nån krattar en bunker eller nåt.

Du har inte funderat på varför…
Det kanske är dig som alla pratar om :rofl: :sweat_smile: :rofl:

Nej, jag hänger nog inte… Snarare “blänger” på den som inte är klar. Om jag kommit fram till “väntpositionen” vid tee och den som vunnit honnören inte är på gång, då kliver jag in och hinner nästan slå innan denne är klar.

Så kan det ju vara :upside_down_face:

Så regelöverträdelser är ok :wink:

Jag gissar att du syftar på 40-sekundersregeln. Vi kan utan problem tänka oss att vi kommer fram minst en minut ifrån varandra, även om vi har nästan lika långt kvar. Om min medspelare slagit före mig är han/hon redo att gå så snart vi vet att jag inte behöver slå en ny, eller provisorisk boll. 10-20 sekunder senare är jag klar att gå när jag fått på headcover och släppt bromsen på min vagn. Min medspelare går rakt till sin boll, i riktning mot green. Jag har förvisso slagit längre slag, men jag har längre till green eftersom jag slår så snett… Jag har säkert 10-30 sekunder längre promenad till min boll. Och min medspelare är världsmästare i gång (skämtar bara…)

Eller var det något annat du tänkte på?

Det gissar du rätt i såklart, men det flög tydligen förbi med smileyn…

Men, om någon ska VÄNTA i en minut på vem det än må vara så tar man ju för lång tid på sig, krasst räknat.

Två fel ger inte ett rätt.
Allt är naturligtvis inte svart eller vitt. Det går alldeles utmärkt att slå före och ibland är det tom. att föredra logistiskt.

Det är det där med ”segskalle” som inte lirar. Vad bestämmer vem som är det?
Jag vet en person som skulle ha ett upp på alla härinne. Han hinner knappt stanna innan han slår. En gubbe i vattenmannen smak..

Egon

Ett orelaterat inlägg in från vänster. Nyss hemkommen från gymmet insåg jag att det är samma där. Folk som blockerar maskiner med handdukar o flaskor, snor med sig hantlar som inte lämnas tillbaka, folk som sitter och scrollar på mobilen sittandes på maskinen. Blir inget flow för den enskilda utövaren och ett rätt rörigt och trögt flöde för gymmet i stort. Är väl ett en effekt av ego-samhället.

4 gillningar

Hur kan det här vara tillåtet? Men vem vet, de kanske springer runt på 3 timmar…

1 gillning

Det gör de inte… (kvalificerad gissning).

”Tillåtet” är upp till klubben och det är bl.a därför som jag tjatar om det oundvikliga samt outtalade ansvaret som ligger på bokningen.

Tyvärr är inte folk smartare än så här och väl ute på banan tycker många (sämre vetande) att hela ansvaret ligger på spelarna.
Jag vill påstå att spelarna, allt som oftast, inte kan göra ett smack för att lösa detta.
… ”Men snabbare bollar”…. Gå å bada!!

Egon