varför ska du förstöra upplevelsen för andra
Man får ju ändå vänta på framförvarande boll så vad vinner man då på “readygolf”? Får ju bara vänta ännu mer…
Jag tror inte readygolf gör så mycket nytta vad gäller speltiden. Det är letande av boll och folk som inte kan spela utan hackar bollen framåt 50 meter åt gången som tar en massa tid och förstör tempot.
Men visst, vi kan förbjuda folk över typ 20 i hcp att spela när banan är full. Inte mig emot. Nybörjare, pensionärer och annat löst folk kan spela andra tider. ![]()
Det kan jag garantera att jag inte gör. Är jag långsam så beror det på att jag letar boll.
och svaret på frågan var?
Korrekt. Detta är tillåtet.
“Information regarding the distance between two objects is public information and not advice. A player may ask anyone the distance between his ball and the hole.”
Jag har inga problem med det, aldrig blir så kantigt och osmidigt, men det är mer i undantagsfall än under en sällskapsrunda.
Är det under 4,5 timme så är jag ok med det. Vad det nu spelar för roll. Är inte så att jag älskar att vänta direkt. Tvärtom. Men jag har ännu svårare för stress och frustrerade viktigpettrar.
Ja. Dock med tillägget att om någon spelar utom tur och slår ett bra slag, så ber man honom/henne vänligen göra om slaget men i rätt turordning. Slår personen ett rackligt slag så säger man ingenting.
Speltempo kan diskuteras i oändlighet, som denna tråd visar.
Man är dock på golfbanan för att spela golf. Vill man syssla med sidoverksamheter som att: Snacka en massa, sitta och dricka kaffe och vara allmänt omständlig så kan man med fördel göra det på något annat ställe än just golfbanan.
Även en spelare som slår 100 slag och som inte går raketsnabbt kan lira 18 hål på fyra timmar, förutsatt att den är “effektiv” i sitt spel.
Bra sagt!
Fick ingen träff på readygolf i spel- och tävlingshandboken från SGF så det kanske inte är helt officiellt men visst sjutton har de väl rekommenderat det för allt spel utom matchspel?
Jag vet samtidigt att det åtminstone tidigare var en pliktbar förseelse att komma överens om att spela i fel ordning på tävling.
Tänk om vi kunde få fram tråden om speltempo vi hade innan allra första SC-Open på Lidingö.
I den tråden var vi iaf alla väldigt snabba golfare…
Nu är ni bara ”inte långsamma”.
Det ringer klockor, men jag kan inte med säkerhet säga att det är så. Men jag tror att rekommendationen är så.
Men det löses enkelt genom att alla är beredda ![]()
Ready-golf är inget man väljer själv. Det finns med i golfreglernas senaste upplaga.
Readygolf är ett löjligt tilltag. Man har misslyckats med utbildningen av folk och då tar man till sånt här trams som, i värsta fall, bryter mot reglerna men som nästan alltid skapar mer logistiska problem än att hålla fast vid det ursprungliga.
Jag har inge personliga problem med att man kör som man vill från tee men väl ute på banan är det kanske bara nån chip eller putt som kan tas i oordning för att få det flyta på bättre.
Folk som i tid och otid ska ”slå före” är det värsta jag vet och är det en putt så anser iaf. jag att det bryter mot spelets regler. Ingen f-n ska putta sin 3m för birdie före jag puttar min 4-5m för samma resultat. Det är att ge sig själv en fördel och det görs inte på egen begäran utan i samråd.
Sen… sällskapsspel är en lek med klubba och boll där umgänget är det viktiga. Kan man inte regler eller etikett så sätter det sin prägel på ronden. Vill man bryta mot det man vet… så förstår man kanske inte bättre. Det kan jag släppa likväl som jag kan propsa på att man sköter sig.
Egon
Nej så här skall det vara.
Jag skulle snarare påstå att det nästan alltid blir ready golf när vi spelar ![]()
Jag anser att ready golf är en mycket bra uppfinning som snabbar upp spelet. Om jag kommer fram till min boll längre fram på banan före någon segskalle som tar lång tid på sig så slår jag utan att fråga.
Min huvudsakliga invändning är ju just det. Folk tappar fokus på varandra och springer kors och tvärs även när man ska slå. Är ju hemskt att slå när någon står 30 meter längre fram osv. Eller ännu värre att de går omkring i synfältet när jag ska slå. Tycker man ska stå stilla och vara tyst när andra ska slå.
Samma sak på green. Man gör sig redo att slå sin putt när nån annan tjomme ställer sig och puttar precis när jag ska putta.