Readygolf och speltempo - too much?

Hur är det på tävlingarna ni spelar, är det ready-golf, spelar ni som vanligt eller fikar folk på banan då också?

Under en sällskaps-runda är min erfarenhet (mha Strava) att man står ganska stilla i ca. 2h och går i ca. 2h /18-hål. Färre slag - troligtvis kortare väntan.

De flesta ungdomar väntar inte så speciellt länge mellan varandras slag. När en har slagit så är nästa spelare redo att slå (om bollen inte redan är i luften). Den som ligger bättre till (längre fram i spel-linjen) får hjälpa till att titta vart bollen tar vägen.

KM i helgen, 2 dagar, ingen av rundorna tog +4h tror jag?
Fikade gjorde man i mån av tid och det var lite snaskande på vägen under rundan mer än ett stopp.

Vi spelade “på riktigt”, men det fanns några tillfällen med ready golf där det var passande.

En sak som vi pratade om var när man skjuter avstånd, (vi hade kikare alla tre båda dagarna) Får man ge varandra måttet?
Vi kom fram till att man fick det av ett par orsaker:
Det är inte att ge tips eller råd till någon då alla kan skjuta måttet. Det är mer en effektiv hantering.
Alla ansvarar för måttet själva

Min åsikt är att om man släpper igenom vid fikat vid en full bana(bakom) så har man lämnat sin plats och får vänta tills ett hål uppstår där man inte påverkar bakomvarande bollar om man vill kliva på 10:an och forsätta. Sedan vet jag i praktiken att många tror att fikat är ett bra ställe att släppa men ur ett hollistiskt logisktiskt perspektiv så är det sämsta tänkbara genomsläppet för helheten. Skylten med “rätt till 5 min fika” borde vara villkorad med rygg på framförvarande.

6 gillningar

Hahaha, om jag skulle få avståndet av mina “medspelare“ under en tävling (eller sällskapsspel) så hade jag garanterat slagit med fel klubba. Jag får alltid göra flest armhävningarna när vi är klara. :rofl:

1 gillning

Ready golf gäller alltid.
Oavsett.
Lite skillnad när det är match H60.

1 gillning

ja i match är det krass spelordning som gäller generellt anser jag

1 gillning

Det är lite den här oförlåtande attityden som gör att jag får lite stresspåslag på en golfbana.

Vad vinner du på att säga så istället för att låta de vara och gå förbi själv? Antagligen finns det en fin lucka framåt som inte gör ont direkt.

Får du en kick av att säga till folk? Att vara den som “vet hur det ska vara”? De som pausar kanske behöver det av olika anledningar.

2 gillningar

De får väl vänta på sin tur och ta en liten paus själva på 10 minuter? Det dör ingen av.

Jag fikar aldrig själv så det är inte det. Men sitter det några och tycker att de behöver en paus så tycker jag att de ska få göra det och sen spela vidare när de är klara. Är ju 9-10 minuter det handlar om. Om man inte har otur så tar man dessutom igen den tiden på andra nio eftersom luckan som skapades antagligen täpps igen om det är en lite långsammare boll nånstans framför.

Varför kan man inte bara acceptera att vissa behöver/vill ha en paus och så löser man det på ett sätt som är smidigt för alla? Allvarligare/svårare än så tycker inte jag att det är.

Ready-golf på tävling nämns alltid på första tee. Hålls kanske fram till och med första green. Sen är det in i samma gamla vanliga trall, med undantag för nåt enstaka slag ute på banan.

Readygolf har inget på en tävling att göra. Förstör hela upplevelsen. Nu tävlar jag iofs inte men har gjort. Tycker det ska vara korrekt spel då med honnör, längst ifrån hål slår, ingen stress osv.

Problemet är säkert vid tävling att man går med nya man inte känner. Man kan ju påverka själv genom att helt enkelt bryta turordningen. Jag brukar säga att om man vill ha sin honör får man skynda sig, annars tar jag den. Förutomen om det är stopp någonstans, då lämnar jag med varm hand över den till den som har skyldigheten att slå först. Den som slår först efter väntan slår sällan ett bra slag.

De flesta tävlingar jag spelar är av kompiskaraktär eller lägre klubbnivå. “Alla känner alla”.

På mer seriösa tävlingar tycker jag inte heller att ready-golf är huvudalternativet, men det är ju inte katastrof om nån råkar slå ett slag före nån annan heller.

Ock lyckas jag reta någon som bryr sig om honör och spleordning men inte ids ha tempot i kroppen för att ta den så är det en win-win :wink: Undantaget matchspel såklart där jag håller strikt på spelordning då det är en stor del tjusningen med match.

1 gillning

Jag är inte van vid readygolf än. Tycker inte om det på sällskapsronder heller. Dessutom tror jag inte man tjänar så vansinnigt mycket tid på det. De riktigt sura rundorna som tar lång tid beror på annat. Ofta en olyckligt sammansatt 4-boll med många höghandikappare i som slår 120+ slag var, letar boll osv osv. Det räcker med en sån boll för att förstöra tempot på en bana i en halv dag.

Känns som om de allra flesta rundorna i år har hållt sig runt 4h. Det stora undantaget var på Bro Hof Castle med kanonstart, 150 spelare…
Även rundor på Kings har hållt sig runt 4h vilket de inte gjorde för några år sedan

Frågan är då vad du tycker att runda bör få ta, t.ex. 14.00 en lördag?
4h? 4,5h? 5h? Mer?

Det blir nästan aldrig ready-golf ändå, för som sagt hamnar alla i samma mönster rätt snart igen.

Readygolf handlar väl om ett mindset att man kan bryta spelordningen om man är redo före sina medspelare, det är riskfritt att spela och att man väljer att inte vilja dra fördelar av att andra slår före vars tur det är enligt spelordningen? För mig handlar det inte om att “stressa iväg” mer än att vi tillfällen där man är lite i “ofas” i bollen snabba upp spelet och kanske tom skapa tid för sina medspelare som behöver mer tid av någon anledning . I mitt sällskap bryter vi sällan spelordningen bortsett från puttning då alla är snabba och redo och därav så behövs det sällan bortsett från om någon varit i trubbel.

1 gillning

ditto