Det är företrädesvis män, dock aningen äldre. De mest sturska som tvunget vill sitta ned och fika länge är enbart män. Den som blev mest snarstucken efteråt och anmälde mig i receptionen fick numret till ordförande i tävlingskommittén. Han blev lätt förvånad när han förstod vem han ringde till för att klaga.
Spelar ganska ofta när lunch eller middag missas och då vill man ju handla en macka åtminstone men är det inte kö så äter jag alltid ståendes vid tee eller gåendes.
= alla fikar eller ingen fikar?
Försöker minnas hur vi gjort på tidigare SCO EGO… Känns som vi fikat ibland ibland inte. Men kan missminna mig.
Fika efter nio var ju en av The Big Three på SC-tiden…
Jag får inte bestämma så därför får man fika. Det man inte får göra är att tappa framförvarande boll för att man fikar. Är man inte ikapp bollen före är fikat ett ypperligt tillfälle att göra det - om den snabbare bollen fikar så fikar inte den långsammare bollen. Köteorin säger att förlorad tid aldrig kan tjänas in, men här finns ett undantag (förvisso något annat än teorin, men skit i det).
Ahh, du menar att det ska vara i bokningsförfarandet, det var jag inte riktigt med på.
Så, om det finns bara “fika-bollar” tillgängliga, då är man tvingad till paus, ungefär så, och tvärtom såklart?
Spelade gripsholm för ett par helger sedan, där satt det en fyrboll i godan ro när vi kom till kiosken, de bjöd genast igenom oss till 10an.
Sonen undrade typ: Varför satt de där?
Jag som NÄSTAN hade jagat upp mig för att tvåbollen framför oss gått igenom och nu skulle vi behöva vänta på att fyrbollen skulle knalla iväg, men tji fick jag, det var bara till att fylla på vatten och knalla igenom.
Är det tomt på tian när ni går fram till kiosken kan ni gott tränga er före. Tycker inte om det där med rättighet att fika. Om man dessutom ligger efter är det ännu värre.
Men det är lite som att predika för de redan frälsta.
Är nog olika regler på olika banor.
På min hemmabana är det obligatorisk paus 8 minuter mellan nian och tian.
Varken mer eller mindre.
obligatorisk paus
Oh, the horror!
Har inget emot att folk sitter och pausar men när jag är klar på 9:an förväntar jag mig att folk står och slår ut på 10:an. Skall man förtjäna paus får man ligga i.
Lövsätra?
Om man hinner fika, fika, kommer det någon bakom, bjud igenom. Stoppa inte upp bakomvarande.
och då går man långsammare…
Ahh, du menar att det ska vara i bokningsförfarandet, det var jag inte riktigt med på.
Så, om det finns bara “fika-bollar” tillgängliga, då är man tvingad till paus, ungefär så, och tvärtom såklart?
Precis. Man får välja på 4 timmar eller 4 å 20. Man behöver förstås inte fika. Men pausen är obligatorisk.
Om man hinner fika, fika, kommer det någon bakom, bjud igenom. Stoppa inte upp bakomvarande.
Jag tänker likadant men ibland är kö efter. Jag kollar alltid bakåt om man vill ta en öl o en korv samt inte vill trycka i sig den. Har inga problem att ”bjuda igenom” men man bör inse att man inte bara byter plats utan öppnar upp ett gap. Detta kan tolkas väääldigt olika av de som kommer efter.
Egon
Tyvärr ända gången en hel del golfare släpper igenom, för att förlänga fikapausen, oavsett speltempo under rundan.
Nio snabba tidigt på morgonen… Eller fika i lugn och ro efter nio på bana där fika är obligatorisk. Golf är svårt nog för att inte göra det till en logistisk prestation. Är den inte obligatorisk, ja då får man köra som Putt säger men ingen njutning är det. Jag skulle nog inte ha bättre än 4:30 på maran numer, gammal som jag är.
Och det problematiska blir nästkommande boll. Är de lite tight mot de som precis släppts, vad händer då?
Säger alltid nej tack ställ er upp och gå. Ni ligger efter
Och det problematiska blir nästkommande boll. Är de lite tight mot de som precis släppts, vad händer då?
Precis min poäng… och det finns ju orsaker till att första 9 kan gå helt fritt utan väntan och sen är det tvärtjockt sista 9.
Egon