Det är ju omöjligt. En 18-hålare tar ju bisarrt mycket tid. En halvtimme till banan, uppvärmning en halvtimme, spel i fyra timmar, en halvtimme hem… 5,5-6 timmar minst. Det är nästan det jag har svårast för med golf. Det tar ju nästan hela dagen. Särskilt om man spelar efter lunch.
Jag tycker 9 hål är ett lämpligare format. Iaf för mig.
Det är möjligt, men i detta fall valde rangern detta alternativ. Det kanske är så att klubben har detta förfarande som regel.
Jag har varit på Ålands GK flera år, både före och efter denna händelse och har bara varit med om detta förfarande en gång
För min del är det oftast (men ibland om jag ska passa en tid såklart) inte så viktigt hur lång tid rundan tar. Det handlar mycket mer om hur jävla tråkigt det är att stå och vänta om och om igen. För min del är golf en aktiv sport där man går och sedan slår. Någon eller några väntetider under en runda känns okej men inte när det sker före varje slag.
Jag har försökt vara med på någon scramble tävling på Salem där det går 8 man i varje boll och tävlingen tar över 6 timmar. Not my cup of tea.
Vi bestämmer att 9 hål på Släppets GK i Genomspringet tar 2 timmar att spela. Varannan boll spelar utan paus efter 9 hål. Varannan fikar i 20 minuter.
Fasta starttider på 10:e hålet.
Boll 1 går ut 9:00. Tar 0 min paus efter 9 hål. Börjar spela 10:an 11:00.
Boll 2 går ut 9:10. Tar 20 minuters paus efter 9 hål. Börjar spela 10:an 11:30.
Boll 3 går ut 9:20. Tar 0 min paus efter 9 hål. Börjar spela 10:an 11:20.
Boll 4 går ut 9:30. Tar 20 minuters paus efter 9 hål. Börjar spela 10:an 11:50.
Boll 5 går ut 9:40, Tar 0 minuters paus efter 9 hål. Börjar spela 10:an 11:40.
Boll 6 går ut 9:50. Tar 20 minuters paus efter 9 hål. Börjar spela 10:an 12:10.
Boll 7 går ut 10:00. Tar 0 minuters paus. Börjar spela tian 12:00.
Boll 8 går ut 10:10. Tar 20 min paus. Börjar spela tian 12:30.
Det går förstås också att börja med en “fika-boll” 9:00, men eftersom dessa förmodligen har ett lägre tempo är det bättre att några snabba spelare sätter tempot för dagen.
Enligt modellen får vi inga starter tio över på tian. Perfekt för reglering av starttider. “Det finns lite att spela med”.
Självklart skulle det bli gnäll över att man inte vill fika i 20 minuter, men då får man boka en snabb tid och se till att vara just snabb.
Jag är fanimig ett geni. Fast förmodligen har jag säkert tänkt fel nånstans.
Det spricker på att alla spelar snabbare än genomsnittet (förutom @Vattenmannen då so vågar erkänna det) och kommer då att boka snabbtiderna men vill ändå sitta ner och en fika… De är ju ändå så snabba… @Vattenmannen, tillbaka till ritbordet!
Det som stör mig är inte om tempot är snabbt eller långsamt utan det är ytterligheterna. Det finns alltid de som ska ta till det extrema. En 4boll bil bakom är ju en no brainer att släppa men en del bollar känns lite.. sådär.
Nåja, det är oftast inte jag som såsar i en boll men det är jag som ”bestämmer” att vi ska öka på eller släppa. Jag gillar inte att spendera x min för att leta boll och sedan få blickar på mig när jag ska slå mitt slag från mitt i fw.
I går 4boll som från start fick vänta på en ung 2boll + bär svampplockare och vi hade en lite långsam i bollen. Efter 4 hål låg vi 10min efter rek tid. Ringde in till klubben. Marshal kom ut. Och jäklar vad dom pinnade på. Efter nian var vi forfarande 10 bakom rek tid.
Redan här tar det stopp i huvudet för mig. Jag fattar matematiken för tid på 10an, men att fika i 20 min på en golfbana.
I förlängningen är jag lite frågande över att man MÅSTE äta nåt efter 9 hål.
Tiden på dygnet när nian passeras måste ju sällan överensstämma med ett “normalt” matintagningstillfälle.
Det är ju inte så att man svälter ihjäl på 4 timmar.
Om jag slår ut kl 8, åd har jag ätit frukost, passerar en kiosk efter 2 tim, då är kl 10. Inte faan behöver jag få i mig något som tar någon egentlig tid i anspråk.
Fika efter nian är galet överlag. Jag kan dock tycka att det är OK under förutsättning att man håller rygg på framförvarande. Jag har som tävlingsledare många gånger fått säga till folk som sitter i godan ro och fikar att de får ta sina grejer och gå eftersom bollen före dem lämnat tians green. “Vadå, vi måste väl få fika”, har någon sagt och då har jag med min allra svartaste blick förklarat att vederbörande får fika hur länge han vill, men då ska jag ha hans scorekort och han är inte välkommen på tians tee den här dagen.