Readygolf och speltempo - too much?

Fast enl. dina resonemang i tråden så hoppas vi att de inte håller med.

Nåja, jag förstår att du är less och OM du verkligen förstår att den bollen som är stoppkloss borde veta bättre/släppa igenom i ett tidigare skede… så landar vi likväl i ett scenario där genomsläpp bara löser ett liiitet problem för de som släpps igenom. Alla andra bakom får vänta mer än om de inte släpptes igenom alls.

Den enda egentliga lösningen är att plocka av stoppklossen från banan. Ett andra alt. är att parkera den tills alla bollar gått igenom.

Eller… och det är här jag tror du behöver jobba med dig själv… Anpassa dig till tempot som råder och ta det du får.
Någonstans måste även du begripa att situationen är utom din kontroll och ibland även utom alla andra på banan. Släpper man ut bollar som teoretiskt går sakta så blir tempot sakta för alla. Släpper man ut snabba bollar bakok är det inte den, i sammanhanget, långsamma bollens fel att det blir kö.

Egon

Faktiskt inte, han skrev:

Det har jag ju faktiskt aldrig påstått, men ändå.

Men skulle jag gissa är det oftare att när bollar kommer ikapp oss, då väntar vi på framförvarande. Men om så inte är fallet, att en snabbare boll kommer bakom och vi har tappat ryggen på framförvarande, då släpper vi givetvis, precis som man bör.

Skulle jag placera mig i facket “snabb” eller “långsam” hamnar jag troligen i det snabba facket. Trots gamebook, kikare och siktstreck och även om jag gärna tar ur flaggan.
Det beror troligen på att jag gör saker effektivt utan massa krångliga rutiner. Jag har två bollar i fickan, gör mig alltid klar direkt, går relativt raskt och ställer grejjer på logistiskt bra platser.
Tillämpar ready golf gör jag också om det behövs. Krattar gärna åt medspelare om jag ligger bra till mm osv.

Vad var det du inte förstod i att jag är en långsam spelare som tycker att min boll bör släppa igenom?

Din självbild är att du gör det mesta rätt. Tja, varför inte.

Eftersom jag är en iakttagande själ kan jag emellertid klargöra, anekdotiskt, att de flesta spelare jag ser på en golfbana tyvärr gör mer fel än rätt.

Även jag för det mesta.

Vad menar du här?
Att de oftast ställer bagen fel?
Att de oftast inte släpper igenom varje boll som dyker upp bakom?
Att de oftast spelar från en tee som inte passar deras spel?
Vad menar du egentligen med att de gör mer fel än rätt?

Jag vill faktiskt påstå det, att jag gör det mesta rätt.
Sen blir det ibland att man vill gå igenom, ibland blir man genomsläppt, ibland att man släpper igenom, ibland inte. men JAG ser till att göra vad JAG kan

Det behöver inte vara så krångligt med golf om man ser till att följa vissa ENKLA förhållningsregler.
Var redo när du ska slå, laga nedslagsmärken, lägg tillbaka torvor, kratta bunkrar och håll speltempot.
Gör man det så kommer du att ha lyckats MYCKET bra på en golfbana vad gället vett och etikett.
Om du gör 70 eller 100 slag bryr jag mig inte om.

EDIT apropå självbild: Jag påstår utan att blinka att jag är ett trevligt spelsällskap som inte är den som drar ner tempo mm, oavsett om det är med mina vänner eller med kompletta främlingar.

Lite skillnad på teori o praktik i detta ämnet känns det som

Lätt att säga att snabbare ska gå igenom men på full bana blir det oftast att alla tappar tid.

Även en generellt snabb boll kan få problem och ska de då släppa tillbaka ? Efter att bollen bakom väntat typ i 5 sekunder

Man får gilla läget om det inte är uppenbara skillnader i tempo

1 gillning

Folk kan inte kratta en bunker vilket försvårar för kommande spelare.

Folk kan inte kolla på klockan på första tee utan startar gärna tre minuter för tidigt vilket så småningom bidrar till att “packa fältet”.

Folk kan inte ge fan att slå från gräset på en range där det står att man inte får det.

Folk chippar från för långt håll och skadar putting-greenen.

Folk ställer absolut bagen fel.

Folk spelar absolut ofta från fel tee i förhållande till egen spelstyrka.

Folk bryter, oftast omedvetet, mot mängder av regler.

Folk kan inte hantera den spelform de spelar.

Etc.

oj oj oj

Eftersom vi inte genomför den här diskussionen stående på åttonde tee på någon bana är det givetvis teori som gäller och inte praktik.

Praktik gäller bara i nuet och är totalt meningslöst att diskutera i den här formen.

[quote=“Vattenmannen, post:409, topic:1393”]
Folk kan inte kolla på klockan på första tee utan startar gärna tre minuter för tidigt vilket så småningom bidrar till att “packa fältet”.

Det är ett otyg faktiskt.

Det spelar faktiskt ingen större roll. Efterföljande boll kommer inte starta 6 minuter tidigare osv. Dvs det kommer snabbt rätta till sig på banan.

2 gillningar

Bollen framför oss startade nog 5 minuter före sin tid igår. Vid 16 kom vi ifatt.
Iofs 4 grabbar i bil men ändå, vi kom ifatt :smiley:

Så länge startintervall inte matchar håltider så spelar det ingen roll vad man gör. 10 min känns kanske ok men om merparten går åt på olika ställen så blir det knas.
Gå o slå’are som spelar röd vs snedseglande longhitters kommer aldrig matcha varandra på banan.

Egon

1 gillning

… det hjälper inte att folk inte håller starttiderna heller. Det görs bara på tävling annars går folk när dom kan slå sin drive.

1 gillning

Det är detta som är pudelns kärna.

Alla kan ta sig runt på säg 4 timmar om det är bestämt att man ska göra det. Sedan finns olika sätt att följa upp detta.

Ett enkelt - men kostsamt för att nån måste göra det - sätt är att ha en ranger som ser till att folk inte sackar. Inte nån tramsig golfvärd utan befogenhet utan en riktig sheriff.

Om en boll inte håller tempot så får de tillsägelse första gången. Sedan order att ta upp bollen och gå ikapp bollen före/hoppa över ett hål. Slutligen får de vid tredje tillsägelsen ta sitt pick och pack och lämna banan (med säg 50% av greenfeen tillbaka – medlemmar som är så här långsamma ska publiceras på klubbens hemsida så de får skämmas).

Detta skulle ha till följd att sannolikt ingen skulle sacka för mycket.

Ett annat sätt är att ge folk en tid på tian. Den första bollen som inte klarar den tiden efter 9 hål får gå av – ingen återbetalning.

4 gillningar

Jag tycker man ska fråga sig själv varför man spelar golf och varför det är så sjukt viktigt att rundan tar under 4 timmar. Har man bråttom hem?

Så det tar 4h15min istället? Oj oj. Men folk kände sig inte stressade, kunde fokusera på sina slag, leta boll ibland, köra med korrekt slagordning (dvs längst från hål slår, bäst på hålet innan slår ut först osv)…

Är sånt ensidigt fokus på tempo. Varför kan inte fokus vara på ett spela så bra som möjligt? Då bör ju tiden också sjunka som en bieffekt.

En annan sak som inte tas upp så mycket är ju att klippa ner all förbannad högruff i närheten av fairway så att bollen syns och inte behöver letas… Blir det en viktig tävling så kan man väl låta det växa upp.

Grejen är mer att man vill veta hur lång tid rundan kommer att ta.

För några år sedan var jag på Ålands GK och spelade Kungsbanan. Det var trögt på banan och bollen framför oss hade tappat ett hål mot framförvarande. När vi kom till 13:e tee var det plötsligt tomt framför oss. Det stod en ranger på tee som meddelade att han hade sagt till bollen framför att de var tvungna att hoppa över ett hål. Resten av rundan spelades utan några väntetider

2 gillningar