Readygolf och speltempo - too much?

På fyrans tee var det tvärstopp idag. Samtliga tre i bollen före hade minst en boll var ute i tjockruffen och det letades efter var och en. Nästa boll bakom oss kom också upp på vår tee. Skulle vi nu ha släppt den bollen med motiveringen att de var snabbare än oss? Vad hade hänt om ytterligare en boll hunnit upp på tee, ska vi släppa den också? Vi står ju still och bollarna bakifrån rör sig så per definition skall vi alltså släppa igenom alla bollar bakom oss nu för att de är snabbare än oss?

1 gillning

Helt korrekt, ni spelar ju de facto långsammare än bollarna bakom…
Nu har vi ju nåt att diskutera på EG-Open :grin:

3 gillningar

Nyss hemkommen från en runda på 4:15. Jag gick 10 över från backtee men det var pga. 3 unforced errors…
Nåväl, vi gick i grupper om 3… en 4boll med två 3bollar efter… tro st de fick vänta. Jag var inte mer än i semi som sämst men de andra i bollen hittade knappt av tee. På ett enda hål slapp vi leta. :pensive_face:
Vi höll iofs. jämna steg med en 3boll junisar med bil.
Vad vill jag säga med det här… jo, 4:15 kändes som 6-7 timmar för mig men egentligen var det helt ok så j-a kasst som de andra spelade.

Egon

Moddad texten lite på bilden jag la ut i Humorhörnan tidigare idag…

1 gillning

Om tre personer i bollen framför letar i tjockruffen kan det ju max ta 9 minuter. Om ni har starttider med 10-minutersintervall betyder det att när ni väntat 9 minuter och bollen bakom er kliver upp på tee med er redan på fjärde hålet så håller den bollen betydligt bättre tempo än er boll.

Det bästa hade då varit att ni låtit den bollen slå ut före er och ni hade väntat ytterligare en liten stund.

Trist för er förstås, men fullt logiskt.

Skilland på teori och praktik?
Hur ofta håller de du spelar reda på hur länge de letar boll? Någon som klockar?
Om vi nu tänker lite mera realistiskt?
Hur brukar det se ut när det letas boll?

Vi får nog trots allt förutsätta att regler följs om den här diskussionen ska ha substans.

Annars kan man ju lägga in vilka parametrar som helst.

Jo, vi har ju sett det…

4 gillningar

Men då måste vi alltså vänta på alla inbokade bollar resten av dagen för alla spelar ju snabbare än oss som står still… 9 minuter för att leta efter första bollarna, sedan slå, sedan leta igen efter några bollar, vi hade lätt kunnat stå 3 bollar på tee trots att vi faktiskt var snabbare än bollen bakom.

Ja givetvis borde vi blivit genomsläppta för länge sedan men nu blev vi inte det.

Och återigen blir detta fullständigt orimligt.

Boll 1 letar och är långsamma.
Boll 2 tvingas vänta på tee, Boll 3 kommer upp på tee och får slå ut före.
Boll 4 hinner även dom upp på tee innan Boll 2 kan slå ut och därför är även dessa snabbare och ska gå före.

Exakt hur länge är det tänkt att boll 2 ska stå på tee på hål 4 och släppa förbi bollar innan det är deras tur att slå ut?

Eller om vi antar att det inte kommer några fler efter Boll 3 så kommer Boll 2 upp på femte tee medans Boll 3 står och väntar på Boll 1.
Ska då Boll 3 låta Boll 2 gå igenom eftersom Boll 2 uppenbarligen är snabbare än Boll 3?

Du tycker inte att det är lite omständigt att Boll 2 och Boll 3 släpper förbi varandra på vartannat hål bara för att Boll 1 spelar långsamt?

Eller ologiskt om man är på riktigt… För inte ens i teorin funkar ditt resonenmang. 10min intervall innebär teoretiskt att alla bollar kommer in med samma intervall, att alla spelar i ett likvärdigt tempo.
Tee1: 10 min intervall, sen ska nästa parti kunna slå ut, eller hur?
Från bolletarnas första slag till att de är framme vid sina bollar tar det inte 1min, det tar längre tid. Om det letas i nio minuter så kommer jhenrikj att stå där och vänta på att få slå slag 1, utan att ha väntat i 9 min. Lägg till att det letas inte bara på ett hål, ja då stockar det snabbt på.

Igen, bollen bakom jhenrikj SPELAR INTE FORTARE än jhenrikj´s. Eller de (eller du) kan omöjligt veta det iallafall. jhenrikj har ju inte tappat ryggen på framförvarande.
Så, först ska bolletarna släppa igenom jhenrikj boll eftersom de troligen (säkerligen) tappat ryggen på framförvarande.

Med ditt resonemang kan ju jhenrikj´s parti bli stående på tee för att det rullar på partier i en stadig takt.
Skulle det vara rimligt tycker du?

Utgår från att vattenmannen a) trollar b) inte fattar bättre. Lutar mot a.

Nej jag trollar inte. Men jag är sjukt less på att folk sitter fast i att det alltid är nån annans fel att det går långsamt.

  1. Vad fan, om bollen framför er PÅ RIKTIGT använder 9 minuter (3 minuter per person i en treboll) till att leta bollar i tjockruff och ni står som en skock får på tee och väntar får ni faktiskt skylla er själva. Skicka fram en av era gubbar/gummor och lär dem lite golfvett.

  2. Kommer bollen bakom ikapp ens egen boll på tee så har antingen bollen bakom spelat drömgolf och sänkt inspel från 40 meter alternativt bara behövt varsin tap-in. Eller så, mest troligt, har de varit er i hasorna redan på hålet innan.

  3. Nej, boll efter boll efter boll kommer inte att hamna på samma tee och stå i kö annat än om det råkar vara så dråpligt att ENDAST bollen framför just min boll spelar uselt och letar boll i tjockruff efter vart och vartannat slag. I flera bollar bakom kommer det också att letas och spelas dåligt. Flera (alltså fler än två) bollar samlade på en och samma tee är kanske inte en anomali, men det är ganska ovanligt.

Skulle det ändå hända är det klädsamt att den boll som blivit “ikappgådd” på tee ägnar sig åt en smula självrannsakan kombinerad med ödmjukhet och säger “vi har fått vänta en stund, men ni verkar ju faktiskt spela ännu snabbare än vi (trots att vi upplever oss som rekordsnabba) så ni skulle kunna slå ut före oss.” Man dör nämligen inte om man råkar ge någon annan lite förtur.

ok, AB alltså..
Varför detta fokus på de som väntar istället för de som orsakar väntan?
Det är en rejäl tankevurpa att de som går ikapp alltid ska släppas igenom för ett bättre flyt när du vägrar erkänna att det finns undantag.
I det här exemplet kommer det innebära att de 2-3 partierna som är bakom de riktiga stoppklossarna konstant kommer att byta plats med varandra.

edtit: Med det sagt så kan jag absolut släppa igenom en 2-boll som kommer ikapp i hopp om att de kan sätta mer press på bollen framför.

1 gillning

Jag ser det mer som att debatten här konstant fastnar i att det är ALLA ANDRAS FEL att tempot är lågt och att spelet går långsamt.

Argument efter argument plockas fram till varför just MIN BOLL inte ska släppa igenom vid JUST DET TILLFÄLLET.

I det här exemplet kommer det innebära att de 2-3 partierna som är bakom de riktiga stoppklossarna konstant kommer att byta plats med varandra.

Ja, om man tror att bollarna hela tiden kommer att spela sin golf på exakt samma vis och att inget genomsläpp kommer att ske de följande 14 hålen.

Gör tankeleken att bollen som först står och väntar på tee har ett genomsnitts-hcp på 23 och med stor säkerhet även den kommer att behöva ägna sig åt letande i den där tjocka ruffen där de tre i bollen framför irrar runt planlöst och letar.

De följs av en boll som uppenbarligen spelat det tredje hålet väldigt snabbt och därmed “förmodligtvis” består av något sånär hyggliga golfare. Tänk typen “jag träffar alltid fairway medan de andra i min boll sprider hejvilt”. Dessa lär klara en eventuell genomgång betydligt raskare och kommer efter det att segla iväg i godan ro.

Och om de ändå inte släpps igenom av de tre ruff-letarna på något av de sista 14 hålen så kanske din boll ändå kan försöka jämna ut avståndet mellan era bollar.

Eller så kan vi fortsätta hålla fast vid mantrat DET ÄR ALLA ANDRA SOM SKA LÄPPA IGENOM - ABSOLUT INTE JAG.

Fast så är det ju inte såklart, men att stå och vänta på en framförvarande långsammare boll är inte mitt ANSVAR.

  1. Det är du som skrivit 9 minuter, ingen annan, och jag har svårt att föreställa mig att det ens skulle hända, att man letar max efter 3 bollar. Men att det letas länge har man varit med om, men då SKA man släppa bakomvarande om de väntar. ENKELT…

  2. Nej, så är det ju såklart inte, vi står mer troligt och väntar på frmförvarande av vilken anledning det än må vara.

Självrannsakning när man väntar på bollen framför som letar?
Och om man har en uppenbart snabbare boll bakom märker man det ganska snabbt, och släpper igenom dessa såklart. Annars ser nog bakomvarande att det finns folk ivägen.
Men igen, om det inte på något sätt är uppenbart och jag väntar på bolletarna, då släpper jag inte, det kommer inte att hända.

  1. Henrik skrev ju just det. Att tre personer letade tre minuter ggr tre.

Jösses, du har verkligen fasnat i dina argument.
För det är ju inte det vi diskuterar eller som är grundfrågan:

DET ÄR ALLA ANDRA SOM SKA LÄPPA IGENOM - ABSOLUT INTE JAG.

Diskussionen handlar om VEM som ska släppa VEM och kanske NÄR.

Till skillnad mot att du kräver ett genomsläpp för att du kommer ikapp en boll, utan en aning om orsaken VARFÖR? Du är ikapp, punkt, släpp igenom.

Spelar jag långsammare än ett bakomvarande snabbare parti, då släpper jag direkt, det har jag skrivit tidigare, det kan man inte ha tolkat annorlunda.
Står jag på tee och väntar på bolletarna och det kommer en bakomvarande boll, då släpper jag INTE generellt, men som murlan skrev, skulle det komma en tvåboll bakom vår fyrboll kan jag släppa dom.
Så, man får jobba med det sunda förnuftet, vilket inte är att släppa alla vid alla tillfällen.

1 gillning

Jag kräver aldrig att få gå igenom. Jag kräver att spelarna i min boll förstår att vi ska släppa igenom.

Jag är en dokumenterat långsam spelare.

Fast du Nordan brukar ju hävda att när andra kommer ikapp beror det aldrig, eller åtminstone ytterst sällan, på att du spelar långsamt.

Du och jag läser nog inlägg VÄLDIGT olika…

1 gillning