Jag provsvingar i princip aldrig, puttar direkt utan provputt. Jag gör klart allt, linjerar, oftast på kortare puttar, läser greenen och skapar mig en uppfattning innan det är min tur, då ligger bollen alltsom oftast där redo att slås på.
Håller man på i 5 minuter öht, (som tar den direkta tiden) då är strecket och linjeringen ett minimalt problem i sammanhanget. Håller man på när andra håller på att slå, då är det ju en icketid om man är redo när det är ens tur såklart.
Jag är tämligen övertygad om att det för mig tar kortare tid att slå 5 slag än 6
Den du beskriver är ett tyligt exempel på att man kan göra saker effektivare, (jag kan det iallafall) och utan att på något sätt stressa. Jag kan tom kolla banguiden, tom digitalt när jag går, utan att tappa tid mot mina spelpartners. jag vet, det låter sjukt, men det går
När du betalar greenfee betalar du egentligen för att vara medlem en dag och så är banan din så länge du behagar. Men visst dom flesta klubbar begränsar dig till 18 hål.
Det kan inte vara otur om man hittar en syndabock. Jag brukar lätta upp stämningen genom att skylla mina tillkortakommanden på andra … som de omöjligt kan ha påverkat. Det fina är att jag får tillbaka med samma mynt. Brukar då be om ursäkt… för det jag inte gjort..
I partävlingar med okända tar det nåt hål innan de fattar galoppen.
Rätt skönt med ensamgolf , man slipper all gnöl som finnes i tråden..
Senaste rundan som bokades in för att slippa trängas med andra i bollen.
På bana såg det ut som följer
2 boll
Ensamboll
Jag
Ensamboll.
Och alla exempel eller förslag måste anses som bra sådana? För om och när man säger nej till desamma då är man emot allt?
En dag i veckan kan man erbjuda spel enligt följande:
Om man inte spelar på en viss tid blir man utkastad.
Hål 1: 3 min 30 sek
Hål 2: 1 min 45 sek
Osv
Om någon framför dig såsar på banan, synd för dig, gå tillbaka erlägg en ny GF och lycka till!
Alternativt slår man in på greenen när framförvarande står och puttar.
När jag spelade Umeå Midnight Maraton för typ 25 år sedan frågade jag just hur vi skulle göra om bollen framför såsade då det var pliktslag för alla i bollen om rundan tog över 4 timmar och svaret dom gav var att det var upp till oss att komma förbi om bollen framför var långsam.
Av någon anledning så spelade dock alla på under 4 timmar då så uppenbarligen kan folk låta bli att dra fötterna efter sig om det verkligen behövs.
Man räknar ut att en runda borde ta 3h45m och sätter upp tider på scorekortet när man skall slå ut på varje hål. Skillnaden är att om du spelar för fort så skall du vänta tills klockan är 10:32 innan du slår ut på hål 4 t.ex.
Om någon framför dig såsar skriker du “FORE LÅNGSAM” innan du slår ut, väntar 10 sekunder och slår. Dom som det skriks FORE åt måste gå av banan.
Som skalman säger, det hade inte funnits några problem. Leta själv gubbjävel. Hittar du inte bollen snabbt slå på p-bollen eller gå till nästa hål oss skall du inte sinka.
Hade varit väldigt roligt att prova om folk kunde hålla sig till starttiderna på varje hål.
Tycker nog att mina snabba rundor morgon är ganska sociala. Sedan får man ju socialisera med de som orkar upp på morgonen men vi är en liten grupp av personer som klarar av att spela relativt snabbt och socialisera samtidigt.
För mig är det inte så stora problem på en golfbana, inget som kräver extrema lösningar.
Följ speltempt på banan. Spelar du långsammare än tempot, justera tempot på vilket sätt du nu vill eller måste.
Jag har alltid kul på banan om det så är med kamrater eller främlingar eller i ett blandat sammanhang spelar ingen roll.
Stör jag mig på långsamt spel? Javisst, om man inte ser att de långsamma försöker snabba sig eller faktiskt släpper igenom.
Stör jag mig på annat, javisst, som i övriga livet gör man väl det lite till mans.
Jag ser på min golf att jag vill tävla mot mig och andra inom det som man normalt kallar golf. Man lirar 18 hål, oftast i ordningen 1-18, men ibland i en annan ordning. Jag har i princip aldrig bråttom, jag är i princip alltid i gooood tid till banan, och jag ser till att vara så redo jag kan på första tee. Skulle jag springa omkring på banan bara för att det ska gå fort, nej aldrig, då har jag valt fel sport.
Jag är relativt avslappnad i min golf, både gällande spelet, klädsel och vad andra gör, men jag följer uppsatta regler.
Ready golf är väl “bra” om man nyttjar det på rätt sätt, men det är ingen ursäkt för att inte vara redo för att någon annan kan slå.
Var klar när det faktiskt är din tur, men om det är något som gör att det inte passar tempot, frångå spelordningen till fördel för ready golf.