Readygolf och speltempo - too much?

Å andra sidan, i tennis, padel mfl, där har du en tid som du förfogar over själv utan påverkan av andra.

Tänk att stå på 16e och tiden gått ut när man väntat på hål 3-15.

Kan du ge ETT sånt förslag?

Ja tänk. Då fick man spela färre hål den dagen pga otur. En annan gång kanske man hinner spela fler.

Färre hjälpmedel.

Märkligt förhållande i spelet golf… Lira 18+4, avsluta en km från klubbhuset, promenera förbi hål där det spelas för fullt, bra förslag…

Ett utmärkt exempel om man verkligen tror att man sparar tid såklart.
För mig är det prio att slå så få slag som möjligt, inte att spela ett hål så fort som möjligt. Jag kommer inte att rusa runt och chippa mig runt en golfbana bara för att det ska gå fort.

Om hjälpmedel i vilken form det än må vara så är syftet att hjälpa mig att ha en så låg score som möjligt. Om det inte finns hjälpmedel kommer jag högst troligt slå ner mig i hinder, missa fler greener oftare än med hjälpmedel.

Alltså, jag tycker att förslaget är relativt dåligt.

FÖR, man KAN tillämpa diverse hjälpmedel VÄLDIGT smidigt utan att man stressar eller fördröjer andra.
Men visst, man kan även få hjälpmedel att ta mer tid såklart, om man använder dom osmidigt.

Har du fler exempel?

Man kan tänka sig att man hyr ett hål i en timme i stället.

Då kan Bosse och Lasse hyra hål 4 på banan och spelade det 5-6 gånger på sin timme om de skyndar sig lite.

Efter det får de kliva av, alternativt hyra ett annat hål i en timme.

Säg att det skulle kosta 200 per person. Om klubben hyr ut alla 18 hålen på det viset skulle man tjäna 7 200 i timmen.

Om man i ställer tar 600 i greenfee måste man sälja 12 såna i timmen.

Man kan annars tänka sig att man hyr 3 hål i en timme så det blir lite omväxling. Då hinner man kanske gå 2,5 varv.

V S B

Nyckelord JAG, MIG och INTE.

Så om man skriver jag och inte så är man per automatik emot allt?

Blir mycket svinn. Spelar du samma hål så står det tomt varje gång du ska gå tillbaka. Att spela 2-3 hål blir ännu mer svinn. Dvs golfhål som står outnyttjade.

En jämförelse är ju skidbackar som man ju faktiskt köper tid i (eller ja, liften). Du får ingen rabatt om det är långa liftköer. Däremot får du ju “spela” backen så snabbt du vill så länge du inte åker oansvarigt snabbt.

Men spelaren slipper lägga fyra timmar på jordbruk och irriterande väntan på långsamma kretiner.

Du behöver inte gå tillbaka till tee och spela därifrån om du inte vill. Man kan starta från fairway. Från bunker. Varifrån man vill.

Man måste bort från det statiska tänkandet. Nu fastnade exempelvis du i det direkt. :slight_smile:

Och man skulle knappast få in så många fler spelare…

Tänk att komma till en bana:
Idag kan du spela1-3, fyran har Bosse och Lasse bokat 10-11,30. sen kan du spela 5-8 och nian har per persson bokat 11-13.
Ja tian är bokad samma tid, så ni kan gå på 11:an och lira fram till 15, då har Eva evasson bokat 16 och 17 två timmar, och kanske hinner du lira 18, men arne arnesson har bokat den kl 13-15.

Men ditt exempel 600 sek * 4 pers * fem till sex bollar i timmen ger = 12000 till 14400 sek (första timmen)

Ja tänk. Alldeles utmärkt ju.

Lira en timme golf på ett par riktiga hål. Kanske få chansen att träna på slag på riktigt.

Har man tur får man hål nära klubbhuset så det inte är så jobbigt att gå.

Man får såklart bara boka ETT hål i EN timme.

Men ett alternativ kan vara att man i stället kör med 3 hål i en timme.

Jag håller med. Streck på bollen är ett otyg som ofta tar mycket tid.

2 gillningar

Nu ska jag inte tala för samtliga härinne, man jag är tämligen säker på att du är i minoritet att tycka att det är en toppenidé, men det är ju jag som är negativ igen antar jag…

Så har jag verkligen inte sagt, jag är för förändring, att man kan göra saker annorlunda. Men allt behöver ju inte bli så drastisk.
Jag vet att en golfrunda på en full bana tar en viss tid, det accepterar jag, men att stå och vänta på några som inte har koll på vad man kan göra för att hålla banans genrella tempo, det vill jag inte acceptera rakt av.

Du däremot kommer med absurda förslag…

Underbart. Du vill alltså inte vänta på andra, men du hävdar din absoluta rätt att spela i det tempo du vill. Och i praktiken aldrig släppa igenom…

han jag spelade mot i måndags höll på en kvart med strecket provsvingande
ocg greenläsande på alla greener
på alla slag avr det bara 10min på provsvingar längdkoll med kikare och klocka och banguide. på varje.
kanske inte 10 eller 15 men kändes så

han slog fler slag

jösses, jag tror verkligen att ALLA andra härinne tolkat mina kommentarer på ett ganska annorlunda sätt än vad du gör?
Jag tror inte att vi kommer längre med dina (absurda) “resonemag” och slutledningar, igen… men jag ser fram emot att du föreslår hyra av enskilda hål på Salems nästa medlemsmöte…
Låt mig säga såhär, jag tror inte att bifallet blir särdeles stort…