Readygolf och speltempo - too much?

Spot on. Det är brist på parallellism och “optimering” som tar mest tid.

Om man ser till att förbereda sig medan andra slår, kanske även slå medan andra slår, kratta bunker åt den som slagit, ställa vagnen rätt, laga märken åt andra, snacka medan man går, …

Anekdotiskt, men ändå: När jag och fru Norrland spelade med Puttaren på Norra så tog rundan precis 3:30. Då hade vi ändå väntat lite på 1-9, tagit en kaffepaus före 10, letat boll på några ställen, slagit en och annan provisorisk från tee, linjerat boll (jag) och slagit sådär 90+ slag (jag, fru N).

2 gillningar

Apropå anekdotiskt, bara förra veckan såg jag en spelare som stod vid sin boll, kollade sina spelpartners när dom slog och när det var hans tur, DÅ åkte kikaren fram.

Jag har inte sällan kikaren i handen när jag stannar vid min boll och skjuter medan jag väntar. Så, när det är min tur, då är jag klar att slå, det spar in tid för att ev linjera bollen :wink:

Vi spelade 9 hål på 1h 22 min trots att min son inte riktigt förstått det här med effektivitet och förberedelse fullt ut än. Men när han håller på och babblar, inte tar den optimala vägen med vagnen osv så orkar jag inte tillrättavisa honom hela tiden. Det ska ju vara avslappnande och roligt samtidigt. (Vi hade ingen bakom oss är väl säkrast att tillägga då spelhastighet verkar vara den högst rankade guden inom golf för vissa)

Om man inte har någon bakom sig så kan man givetvis spela precis så långsamt som man vill.

Retoriskt: Tycker du det är ok om bilen framför dig kör i 65 km/h på en 90-väg där man inte får köra om? :wink:

1 gillning

Jag gör det. Då jag vet mina avstånd med järnen och wedgarna. Det är guld värt för att planera sitt slag.

1h 22min på 9 hål var så “långsamt” vi ville spela. :wink:

Dessutom kan jag lova dig att jag personligen är snabbare än de allra flesta. Men jag avskyr ändå stress. Särskilt om min son drabbas.

Jag blir inte så stressad av en långsam bil heller. Inte som jag blev förr.

1 gillning

Agree, men om man spelar effektivt utan att ha bråttom så finns inte problemet längre och stress är det inte tal om.

Vi borde lira EG Speed Cup.

Alla får ha driver, J7, wedge (välj från 54-60) och putter.

Inga hjälpmedel.

Så kan vi åtminstone kora forumets snabbaste lirare.

2 gillningar

Låter svintråkigt, have fun! Det kallas väl för övrigt speedgolf, men jag vet inte om det finns begränsningar som du beskriver dom.

Skulle det vara primetime på helgen, eller med tom bana framför?

Oavsett kommer det inte att gå fortare, om du inte med färre klubbor utan tekniska hjälpmedel kan garantera färre slag, vilket jag inte tror att du kan.

Vill du kora foruments snabbaste golfare bör du ha en tom bana och valfri utrustning (exkl bil kanske) sen får man göra som man vill.

Tror inte att begränsning av antalet klubbor höjer tempot. Snarare tvärtom då man behöver lägga mer tid på att fundera ut vad man ska spela. Även att begränsa hjälpmedel i övrigt. Det handlar som någon tidigare skrev om att göra saker parallellt. Tror ingen blir snabbare av att tillfälligt ändra sina rutiner. Det handlar ju om att ha bra rutiner och utföra maximalt av dessa under tiden som någon annan pysslar med något som “måste” göras tex slå sin boll.

3 gillningar

Det finns ett tempo på banan, det är ganska enkelt att anpassa sig till det.
Är man konstant långsammare än speltempot på de de flesta banorna, ja då gör man något som man bör justera, om det är att gå långsamt, vara omständig kring sin rutin eller slå konstant snett eller vad det är så GÅR det att justera.

Det känns ibland som att VILJAN inte ens finns. Det är jag och ingen annan som gäller. JAG får göra hur JAG vill.

Min sons sämsta golfegensskap är att placera bagen på märkliga ställen, lämna den på ställen som gör att han måste gå tillbaka osv. Omständigt, tar onödig tid. Lösningen är enkel…
Jag tjatar om det, det går säkert in snart.

Jag lägger in mina 84 minuter som inofficiell tid så länge. (om jag minns rätt)
Det var dock med full utrustning, samt att jag fick gå en omväg sista halvan och spela i ordningen 10, 13, 14, 12, 11 innan jag hoppade på hål 15 för att spela färdigt i rätt ordning.

Det höjer absolut tempot. Däremot kanske det inte förkortar speltiden.
Men det är skilda saker.

1;42 är mitt rekord med bärbag. Men jag slår nog fler slag än du gör.

Du är rolig Nordan. Vad man än föreslår för snabbare rond/ökat tempo så säger du blankt nej.

Och så muttrar du om att andra saknar viljan :rofl:

Förutom alla bra/dåliga tankar om vad som påverkar tempot på banan.

Golf är ett spel där tävlingsmomentet innefattar en stor del av respekt gentemot sina medspelare, startfältet och inte minst banan.
Därav så finns det inofficiella regler/etikett som till en bråkdel innefattar just tempot.

Golf som ett sällskapsspel innefattar än mer goody goody dvs. man hjälper till, är trevlig och sköter sig på banan.

Tempo är nog det mest överskattade och missförstådda inom sällskapsgolf. De faktorer som ger tempot jagar man inte bort genom att ”skynda på” någon som inte har möjligheten.
”Men det är ju bara att” i h-e heller. Vill ni hålla på att styra andra så sök ett jobb där ni förväntas göra det. På golfbanan gör alla som de förmår… på gott och ont.

Folk som anser sig vara snabba och därtill har många åsikter om andras snabbhet spelar troligen inte sällskapsgolf när de är på banan och är inte särskilt trevliga samt hjälpsamma. De sköter säkert sitt med den äran… men det hjälper föga. Stanna hemma och klappa er egen rygg, så blir det nog bra.

Egon

Jag säger det igen. Golfens största problem är att man betalar för antal hål, och inte för tid på banan.

Tänk att Nisse och Sigge kommer ner till tennishallen och betalar 400 spänn för att garanterat få spela bäst av tre set. 7-6, 6-7, 6-4 till Nisse. Tar runt 1,5 timme att genomföra.

Får dom det?

Nej givetvis betalar de 400 kronor och spelar så mycket de hinner.

Ulla och Kajsa betalar 300 spänn var för tre serier bowling. Med klotval, sikte, få strikar tar de tre serierna 1 timme och 20 minuter.

Får dom det?

Nej, dom betalar 300 kronor och spelar så mycket de hinner.

Det är fan bara i golf och minigolf man har den här modellen. I minigolf kan man dock hoppa runt mellan banorna utan att någon surnar till.

1 gillning

Verkligen inte, men verkningslösa förslag är bara knäppt att föreslå.
Vad är det du har förslagit för att tempo ska bli snabbare, alltså saker där man verkligen kan tro eller anta göra spelet snabbare, och som jag då säger blankt nej till.

Att du PÅSTÅR att något gör spelet snabbare eller i ett bättre speltempo behöver ju inte innebära att jag (eller andra) håller med om förslaget.

Jag påstår att om man sprintar mellan slagen gör att man transporterar sig snabbare mellan slagen. Skulle du göra det för den sakens skull, tror du rundan blir bättre och behagligare för alla?

Skalman?

1 gillning

Om den blir bättre har jag ingen aning om? Det är nog olika från person till person.

Om den blir behagligare?

Om man är ute efter att ha det behagligt på banan är jag den förste att förstå att det går ganska långsamt att spela en runda.

Vad jag föreslagit?

Allt möjligt. Och nej, inget av det är förstås vetenskapligt bevisat. Men din attityd till varje förslag har varit N E J - VI SKA GÖRA SOM VANLIGT.