Readygolf och speltempo - too much?

Nejdå, jag spann bara vidare.
Att folk anser det gå snabbare att inte ta med sig vagnen påvisade du ju direkt att det inte stämde.

Egon

Nej det bevisade jag inte

Dels hade medspelare, jag, extrabollar

Oklart om det gått fortare att jogga ner och hämta boll än att släpa upp vagn från början

Uppsläpande av vagn kunde gett sån trötthet i 30 graders värme att resten av rundan tagit längre tid pga långsamt gående

Trevlig helg!

Ibland undrar man hur en tävlingsledning tänker…
I morgon en tävling med kanonstart - 3 spelare per boll.
På hål 1 startar de med lägst SHCP, på hål 2 de med näst lägst SHCP osv och på sista hålet de med högst SHCP.

Don’t mention the war…typ

1 gillning

Det kommer gå långsammare på slutet men ingen kommer behöva vänta i princip. Som A-klassare själv låter det perfekt. Dessutom spela mot spelare i samma klass som en själv som @Eriksson va inne på för ett tag sen.

3 gillningar

Hmm. Kanonstart?
Vad är det jag missar?
Bollen på Hål 18 sätter tempot för 17, sen 16 osv.
De på hål 1 kommer ju teoretiskt få vänta mer än alla bollar som startar före.

Egon

Förbjud användade av vagn. Ett otroligt slöseri med tid jämfört med bärbag.

1 gillning

Problemet är enkelt att definiera. Det beror på folk som är omständliga. Oavsett laser, GPS, bärbag, vagn, herre, dam, ung, gammal, …
Ju fler slag man slår dess mindre omständlig bör man vara.
Ju långsammare man går, - " -.

Recept: Parallelism och enkelhet.
Gå direkt till din egen boll, gör dig klar, slå om du kan göra det utan att äventyra säkerheten. Inga övningssvingar (de hjälper ändå inte). Surra med resten av bollen kan man göra på tee eller kring green. Ställ bagen på rätt ställe. Sluta tramsa med att markera alla puttar, håla ut om du kan göra det utan dröjsmål. Gå till nästa tee och slå ut medan sista person puttar klart. Osv.

2 gillningar

Och att leta boll… Fattar att det är dyrt att röja busk, sly, högt gräs osv vid sidan av banan men där finns det mycket tid att tjäna.

På Söderby har de på flera ställen helt sonika markerat utsatta bolletarställen som sidovattenhinder så att en bortslagen boll inte blir så kostsam och alltså heller inte lika värdefull att hitta.

1 gillning

En eloge till Söderby!

1 gillning

Sånt brukar ju tyvärr inte hindra majoriteten från att leta ändå. Man kan ju hitta flera bollar…

… brukar lösas genom att man fortsätter gå. Då blir det lite mer bråttom och “men jag skall slå”.. så går man åt sidan och låter personen fortsätta göra bort sig.

3 gillningar

Hitta boll verkar vara en rättighet för många.
Personligen så hittar jag fler än jag slår bort men det kan ju kvitta.
Slår jag ut i periferin och inte hittar bollen, är jag körd. Hittar jag den så har jag oftast en chans för par, men bogeyn är sannolik.
Slå en ”p” från tee ödslar jag sälkan tid på. Det är oftadt ingen mening avs. score/pb.

Rent krasst hamnar jag ofta i tidsnöd på banan. Det beror på välvilja och att jag ofta mitt i (men inte så långt längre).
Folk slår o slår och när det är min tur så står det folk bakom o väntar nåt så demonstrativt på tee. Det retar mig nåt enormt. Jag må inte gå fortast, ”slå” fortast eller komma först in på green .. och det gör mig faktiskt lite f-b när folk som har spelat Hawaii-golf ska skynda på mig… som tagit minst tid på mig på hålet.

Egon

Ett allmänt “tänk” att jobba med är att det är tiden din boll/grupp tar på sig som är det intressanta. Inte hur fort man själv spelar. Man har ett gemensamt ansvar för hela bollen.

Är man galet snabb själv medan de andra sölar får man försöka hjälpa till så gott det går med att kanske kratta en bunker, hämta någons felplacerade vagn och kanske till och med säga till på skarpen att “nu får/ska du inte putta för 8 i eftersom du ändå inte kan få någon poäng”.

Bollarna för och efter dig kan du inte göra så väldigt mycket åt, men i din egen grupp kan du styra en hel del med både ord och handling. Speciellt om du lirar med folk som du känner. Jag förstår att det kan kännas lite oskönt att börja släpa på någon okänd spelkamrats vagn… Men är man på en bana man känner till kan man ju tipsa om vilka hål det är bra att slå en provisorisk boll på eller andra tidssparande åtgärder.

Jag inser att jag kan framstå som nån jävla tidsfascist när jag skriver mina inlägg, och att jag kan verka vilja att folk ska kuta runt som skållade råttor på banan. Men…

Det är snarare så att jag tänker på att man kan verka utan att synas. Precis som jag brukar tänka i biltrafiken.

exactly precis så gör jag

Birdie på andrabollen ger ju poäng för alla som inte har +. Ibland kan ju även par på andrabollen ge en poäng.

Absolut men referensen handlar om att man borde hitta bollen, det är en allmänt kass sällskapsrond och då ids jag inte. Hittas den inte så skiter jag i det.

Hade referensen syftat till om det är lönt att slå en ”p” för att slippa gå tillbaka, så hade svaret varit ett annat.

Egon

1 gillning

Line streck på bollen borde förbjudas
Och mer än 1 provsving.
Dra åt helvete vad tid det tar.

1 gillning

Jag har prcis startat med strecket, och det tar inte så lång tid, det gäller att vara beredd eller lägga ner när andra håller på med sina grejer. Man kan ju inte börja när det “är din tur”, men det gäller ju alla moment.

1 gillning

Jag skulle nog säga att slå färre slag kapar ännu mera tid…