Men 40 år… Ok om det är en granne man sett i trapphuset ett par ggr.
Viss typ av artighetshälsning görs ju enbart pga var man är och så noterar man inte ens vem man hälsar på. Gymkillen som börjat spela golf har då uppenbarligen hälsat på Egon i 40 år utan att ens ta in hur han ser ut.
Något har det ju. Vet inte exakt vad dock. Egon bor väl dessutom på en mindre ort och borde väl veta vem det är även ändå?
Jag har bott i snart 40 år i vårt hus. De som bor kvar i samma hus sedan dess (3 av 20 hus) känner jag igen, även på fel ställen. De som bara bott i 20 år är inte säkert. Jag hälsar givetvis alltid på gården. Om någon hälsar på mig hälsar jag givetvis tillbaka. Men det är alltså inte säkert att jag vet vem jag hälsat på.
Du är inte ensam… på långa vägar.
Mötte en kille/gubbe utsnför systemet. Våra blickar möttes, vi tittade bort, tillbaka igen och sen ett tyst ”hej”. Är 100 på att han funderade lika länge som jag om vi ens träffats innan.
On topic.
Vi pratar om en person som jag känner vid namn, vet vilken klass han gick i på högstadiet och träffat på gymet av o till i 40 år.
Det är någon form av fisförnämhet… och naturligtvis respektlöshet.
Jag är rätt usel också. Jag bor i ett hus sen 10 år. På vår gata står det ett 20-tal hus. Jag har fortfarande dålig koll på flera boende trots att de redan bodde här när vi flyttade hit. Vet inte ens hur de ser ut. Vinkar när de åker förbi med bilen osv. Men det är allt.
Andra har jag dock stenkoll på. Men jag behöver ha pratat med dem en stund några ggr för att jag ska komma ihåg utseendet riktigt bra.
Jag har även förbaskat svårt att hålla koll på vad de olika lärarna på skolan heter och sånt. Jag vet ju hur de ser ut men om han heter Rasmus eller Pontus? Ingen aning. Har även svårt att komma ihåg vad grannarna heter. Jag är bättre på ansikten än på namn…
Faktum är att jag har glömt bort vad vissa klasskompisar på högstadiet och gymnasiet hette. Jag ser deras ansikten framför mig men har, i vissa fall, ingen aning om vad de hette. Ibland kommer jag ihåg förnamn men inte efternamn…
Från gårdagens runda (klubbtävling på låg nivå) på Haninge Strand kan jag delge er från min fyrboll:
Spelare A frågade på 5:e hålet vad det var för spelform. Då hade han gjort 9 i på hål 3 och 8 i på hål 4. Trots att han då fick veta att vi spelade poängbogey puttades det glatt (nåja) vidare även för 7:or och 8:or på kommande hål.
Spelare B och C, som spelat banan förr, kliver upp på tee på hål 3. Där lämnar man vagnarna typ 30 meter bort för att inte behöva kånka upp dem till tee. Risken för att slå bort en boll skulle jag bedöma som medelhög till hög. Slår man vänster är en träddunge med markväxter i spel, och missar man för mycket höger finns en annan träddunge och i värsta fall out.
Ingen av dem har med sig extraboll upp, och när de efter sina missade utslag ska trava ner till sina bagar, räddar jag dem med att faktiskt ha två extrabollar med mig.
Mellan hål 9 och 10 köper jag en macka och går vidare mot 10:an. Hinner gå på muggen och sätta mig på bänken vid 10:an och ta både 2 och 3 tuggor innan de långsamt kommer spankulerande med varsin öppen läsk i handen.
”Behöva” är ju din eller någon annans tankar som kanske inte tar golf på tillräckligt stort allvar.
Ska man ha trecking-skor, stavar o midjeväska på sig för gå till en tee?
Kort o gott: Tee är felplacerad. Man bör enkelt kunna ta sig till en tee med vagn o tom. golfbil.
Nu var ju inte det grejen. Utan om de hade en extra boll med sig eller inte
Sen är du kanske unik som spelare, men jag vil påstå att åtminstone 80% av ”vanliga” spelare undviker att dra en vagn uppför en hyfsat brant backe om dom kan.
Man plockar med sig en eller några klubbor och två bollar i stället.
Eller är alla teer som ligger på höjder felplacerade?
Visst vore det bra om det vore så överallt, alternativt om man kan få klubbarna att bygga om sina banor, eller kanske anordna transporter.
Jag spelade Wiredaholm i helgen. Jodå, ett par hål var på det sättet som Vattenmannen beskriver. Kul bana!
Min hemmabana, Vreta Kloster, har också ett par hål där man kan ta med sig klubba och bollar och lämna vagnen kvar. Också en bana jag trivs på.
Visst är det så att Kallfors GK har transport upp till en tee?
Att bara påstå att “tee är felplacerad” tycker jag är en grov förenkling. Naturen såg ut på detta sätt. Banan blev bra (?) genom att utnyttja höjden som utslagsplats. Jag tycker bättre om banor utslängda i en kuperad natur en konstgjorda kullar på en fd åkerplätt.
Mitt inlägg var mer tänkt så att om man vill ha ner rondtider så är det inte kikare o linjering som är problemet. Det är att folk går o såsar.
Men det är bara att gilla läget, annars blir man tokig
Inget är väl fel, egentligen… mer än att du insinuerar saker som ingen skrivit.
I din värld finns det ju tydligen ingen annan åsikt som är värd att beakta. Det är ju inte heller lätt att diskutera med dig när fakta som inte styrker din trosuppfattning, rinner av dig som vatten på en gås.
På ett sätt har du såklart rätt, snabba upp tempot när man knallar är bra. Men det fungerar ju inte för alla. Vi feta med taskiga hälar och knän har ett visst maxtempo…
Så för att gå fortare måste man antingen träna upp kondisen eller göra nåt åt krämpor och åkommor (om det ens går).
Spara tid på att skippa (o)nödiga prylar och beteenden är enklare.
Men en grej att testa på banan vore att “förbjuda” folk att gå närmare varandra än 15 meter när de traskar på fairway. Då skulle man slippa allt onödigt småprat som sinkar spelarna. Småsnacket kan man ta före och efter rundan!
Nej, men om det inte går pga. att hålet är så konstruerat att en tee är oåtkomlig på annat sätt så är det ok. Det behöver inte vara bra för det.
”Gå bak till en tee” är inte en praktisk routing. Gå upp för trappor för att nå en väldigt upphöjd tee är väldigt opraktiskt. Hålen kan ju vara kul ändå och ”följa naturen” som någon skrev.
Har du svårt att likställa ”opraktiskt” med ordet ”fel” i ett resonemang?
Om man inte är hacker (inte bryr/vet hur långt man slår), vägrar läser/gps o har benfickor (alt. midjeväska) så är ju en bush run inga problem alls.
Om det finns vägar eller designerade ställen att köra golfbil/vagn på, på en golfbana, så anser jag att de bör kunna ta dig du behöver.