Readygolf och speltempo - too much?

Ok.

Den här kan man ju skriva under på.

5 gillningar

Förbjud dock gärna kikare.

1 gillning

Jag stödjer mig gärna på kikaren men om det hade fått folk att slappna av generellt så visst, why not.

Varför? Ser inte att användandet av kikare sänker tempot på banan. De som blir långsammare av att använda kikare har garanterat 10 andra saker de gör som tar onödig tid då de saknar förmågan att göra saker parallellt med andra.

3 gillningar

Fast det tar ju tid. Fyrboll där alla använder kikare.

På korthålen kanske det räcker att en tittar. Säg att det tar 30 sek att ta upp, kolla och lägga ner.

Då har vi 3 minuter totalt på sex korthål

Sen lägger vi till det individuella användandet ute på banan. Vi räknar schysst och säger 8-10 kik per gubbe. Flera av dem kan kanske göras medan andra förbereder sig och slår, men sammanlagt i bollen runt 7-11 minuter.

Så, kikar-bruk lägger ytterligare 10-14 minuter till ronden. Om nu inte någon prompt vill hävda att bollen sparar in X antal slag.

Total bullshit. Utan kikare tar det längre tid.

3 gillningar

Fan va löjlig du är. Tar längre tid att hitta avståndsmarkering och eventuellt stega upp. Dessutom när du har en fast siffra vet åtminstonde jag exakt vilken klubba jag skall ta inom två sekunder. Total tid för mig, 10 sekunder. Sen slår jag inom 10 sekunder till om det är min tur. Men det är det inte.

Däremot om vi skall spela relaxed golf utan resultatfixering så håller jag med dig om att det kan vara lite avslappnande men golfen är inte sådan för 95% av dom som spelar golf. Dom vill ha ett resultat.

För de som kan spela golf. Ja.

Tyvärr kan de flesta av oss med hcp på 15 eller högre inte det. Och i den kåren kan de flesta varken hantera redskapet eller dra nytta av längdmåttet när de väl får det.

Klart som fan att det tar längre tid att leta markeringar och stega. Det var ju inte direkt det jag avsåg som alternativ.

En snabb kik på armbandsuret tar 5 sekunder. Det duger åt de allra flesta.

De som inte kan spela golf kanske inte ska spela golf då?
Är det så du tänker?

Jag tänker att alla kan, på sin nivå, och sen får de förhålla sig till det som de vill.
De ska absolut inte få skit men tycker de att det är ok att dela ut skit till andra så…

Egentligen är väl det sistnämnda min erfarenhet. De ”som inte kan” är jävligt bra på att projicera sina tankar om golf på andra.

Egon

1 gillning

Nej. De ska naturligtvis spela och ha kul. Vad får dig att tro nåt annat?

Men de har ingen nytta av en kikare.

Lika lite som de skulle ha nytta av att mata in statistik i GaneBook eller annan app.

Sen får väl folk använda det om de vill ändå. Jag påvisade bara ett sätt spara tid.

Då tolkade du Puttarens och Alberts svar fel. Det går ju fortare!
Eller menar du att dylika attiraljer är onödiga för sämre golfare?
Det rimmar ju inte. Ju sämre man är desto mer nytta har man av det mesta.

Egon

Kan hålla med om att en klocka förmodligen är bäst för dig vattenmannen. Har själv haft klocka i ett högre hcp-range. När jag skaffade kikaren sålde jag direkt min klocka. Använde den aldrig.

1 gillning

För att hålla koll på rondtider. :wink::rofl:

Egon

2 gillningar

För övrigt slår golfshot en klocka. Och ibland bättre än en kikare dessutom. Men nu för tiden ligger nästan alltid mobilen i bagen.

Jag höll ju med Puttaren till en viss gräns. Folk som vet hur långt de slår sina klubbor kan ha nytta av mer exakta mått.

De flesta med hcp 15 och över har knappt en aning. Därför har de också klen nytta av att veta om det är 111 122 eller 129 meter till flaggan 7 ggr av 10 träffar ju ju/de inte ens green ändå

Och visst, en usel bowlare tjänar ju några poäng på att sätta sarg vid rännan. Men hans rond går ju inte fortare.

Det finns folk som använder GPS i GameBook för att kolla avstånd. Apropå rondtider.,

Jag gör det. Visste inte att det var nåt dåligt?

Det tar extra tid. Om det är bra eller dåligt får du avgöra själv :grin: