Pet peeves

Jag har slutat plocka upp skräpbollar när jag spelar golf, men de ProV1 och andra premiumbollar som jag hittar lägger jag i ett fack så jag kan slå drivar även om rangebollarna är slitna/grusiga/otvättade - och det räcker också till några slag på rangen de gånger jag inte hinner slå en hel hink. Det känns också bra att göra någon glad när de får en fin boll i bollmaskinen.

Jag fick skäll här på forumet för ett tag sen för att jag ibland kör egna bollar på rangen.

Så länge man inte använder Top Flite XL Magna (den där extrastora bollen) i system där man blåser ut bollar till maskinerna med tryckluft i ett rörsystem så är det nog lugnt. Ev. även vara försiktig på korta ranger där man med riktiga bollar kan slå för långt.

Man kan ju tänka utanför boxen och göra som när vi drabbades av frost i Skyrup.
De skickade ut folk på både 1 och 10 vilket naturligtvis ger ett logistiskt problem senare. Då, när vi senare skulle ut på 1 så var det blixtlås som gällde.
Oerhört smidigt och kanske bara en halvtimme längre rondtid än normalt.

Målet var solklart, vi ska få runt alla som bokat.

Egon

2 gillningar

Det kräver vilja och folk som kan golf som står i reception/starter. Inte alla klubbar som klarar detta men credit where credit is due, bra jobbat där skyrup!

1 gillning
  1. Dåligt krattade bunkrar och greener med många nedslagsmärken. Jag är kass på golf så mitt spel påverkas inte nåt värst. Men jag irriterar mig på lättja och slarv.

2. När någon i bollen kör golfbil och kör iväg som en tätting för att ”leta boll”. A. Vad fan, var lite social. B. Jag blir stressad av att inte få chansen upptäcka min egen boll först.

3. Folks krav på greenfeerabatt för alla upptänkliga anledningar.

Folk som går och plockar bollar med bollhåv längs en hel vattenkant trots att det står folk bakom på tee som väntar på att få slå ut.

3 gillningar

Dessutom är det per definition så att de tre minuter som är tillgängliga för att leta boll startar när gubben i golfbil börjar leta - inte när du själv kommer fram.

Precis.

Visa gärna definition.
Anses gubben i bil vara likställd med ens caddie?
Något annat?

Egon

Känns 90-tal, händer det fortfarande?

Det är väl mest rim och reson? Om jag har bil och drar iväg 250 meter och börjar leta efter din boll hinner jag ju leta typ 2 min innan du kommer dit. Då är det inte rimligt att du har 3 minuters ytterligare letning. Väl?

Du kan med andra ord vara glad över att någon hjälper dig leta efter din boll. Men håller samtidigt med om att det är tråkigt att köra golfbil om det blir mindre socialt.

@Puttaren ta notis. Har jag fel så rätta mig vänligen.

Jag kanske var lite otydlig iofs. Jag menar mer att jag vill se min bolls läge om den är på banan (inte ute i hög ruff eller skog eller liknande).

Det finns nåt (odefinierbart) i själva känslan att se ATT DÄR ÄR BOLLEN och DÅ HAR JAG DET LÄGET och SÅ LÅNGT KVAR.

Vet inte om det har med stegen dit att göra eller nåt annat. Men det blir inte samma grej om bilåkaren hojtar att HÄR ÄR DEN.

Det är nog bara du. Jag blir svinenöjd när nån hittar min boll.

Men för all del- nu vet jag.

1 gillning

Säger som bonus-sonen sa om sig själv till mig när han var liten: “Jag är lite speciell”.

Håller med, men var jag än läser så hittar jag inget mer än ”spelaren och hans caddie”.

Egon

Rent krasst är jag 100 med på vad du menar. Jag brukar ha koll på min boll och behöver inte att någon skriker ”här är den” eller ”nu har du 100m kvar bara”.
Sen tyckte jag att nr2 inte var en issue förrän du la till ovanstående.

Egon

Jo, för att golfbilsföraren är inte din caddie.

Låt säga att golfbilsföraren åker och letar på fel ställe mot där jag tror att min boll befinner sig, vad gäller då?

Det är nya tider. Idag ska spelaren inte behöva ta ansvar för nåt j-a skit utan det ska vara silkesvantarna på. Det var bättre förr. Då j-a fick man bita ihop och ta sin plikt efter att ha träffat ett träd och fått rekylen på hakspetsen. Till exempel.

1 gillning