Fortfarande intresserad av vilket ansvar du anser att klubbarna har. Låt oss säga att det kommer ett sånt här 50 års regn som gjorde att Halmstad GK helt fick stänga södra banan för att den stod under vatten. Vad har enligt dig klubben för ansvar och skyldigheter gentemot inbokade spelare nu? Skall de erbjudas ekonomisk kompensation, eller ska klubben säkerställa att de erbjuds spel på annan bana på annan klubb eller vad hade du tänkt?
Sen när har en Golfklubb en skyldighet att kunna erbjuda spel på alla bokningsbara tider?
Och vad händer med dem som hade bokat en sen tid för att inte riskera frost och som nu inte hinner spela innan det blir mörkt för att deras tid flyttades fram 3 timmar. Där om något har ju klubben ett ansvar att de faktiskt får spela eftersom de inte gjort någonting fel.
Återigen, jag kommenterade flytta vs skriva av bokad tid vid frost. Om det finns uttryckta regler, fine. Ansvar taget.
Om det inte finns några regler så måste klubben skjuta på tider i största möjliga mån = ta sitt ansvar för de som bokat.
Om de i god tid kan meddela att tiden stryks, oavsett anledning, så är det också ett ansvarstagande som är fullgott.
Btw.
Kollade bokningsregler på en resort. Ingen frostregel uppsatt än iaf. Zon 2.
Jag avser inte debattera men om klubben skjuter starterna en timme, till exempel, så innebär det att alla som bokat, utom de som hade tidig start, kommer “drabbas”. Det är inte min definition av att ta ansvar.
Nåja, nog om detta. Min inställning är klar.
Åhh herregud, 1 & 3 är så självklara att man blir galen att folk inte fattar bättre.
2 är jag inte så besatt av.
Men något jag stör mig på är de ofta dåliga och dyra rangebollarna.
Folk betalar inte sällan ganska mkt pengar för rundan, och ändå skall man mjölka på det mesta av mjölkandet.
Golfstar har HÖJT priset i två steg, först för att man inte kan köpa så få bollar, och dessutom i samma veva ÖKAT priset/boll.
– 40 st bollar kostar 70 kr
– 70 st bollar kostar 90 kr
– 90 st bollar kostar 100 kr
MINIMUM 40 bollar!?
Till det så skulle rangerna kunna ha liiiite mer att sikta på.
Fast det där får ju effekt hela dagen.
De som kommer sist i bokningslistan som kanske får en förskjuten tid en 1½ timme, de kanske behöver avbryta sin runda pga mörker och eller middagsbestyr?
Noterade att samma argument presenterats tidigare i tråden…
Jag vill vara tydlig med att om jag inte värmer upp så är de tre första hålen normalt knackiga, men det behövs inte 40 bollar 70 spänn.
Lirar man 40 rundor så pratar man 2800 sek bara för att värma upp.
Men det ena behöver inte förta det andra, så en kall före rundan, absolut!
De som bokar in sig kl.14:30 kan omöjligt planera utifall rundan kommer ta 4 timmar eller 5 timmar ändå om allting är fullbokat tidigare under dagen.
Och om man istället för 10 minuter går ner till 8 minuter mellan bollarna så har man sparat in den där timmen som starten blivit försenad i mitt första exempel redan vid kl.12:30 så alla som går ut senare än detta kan gå ut den tiden dom bokade även om bokningsschemat inte hade en enda lucka. Lägg till att det troligen funnits någon enstaka lucka i bokningssystemet eller att kansliet satt ihop några 2-bollar till 4-bollar så är problemet löst långt tidigare än kl.12:30 i mitt exempel.
Om det istället är frost ända fram till kl.11 på dagen så funkar såklart inte ovanstående men dom dagarna brukar det sällan vara särskilt mycket bokat ändå på dom banor jag varit medlem.
Nä, men om man bokar kl 12, men får gå ut 13.30 eller kanske senare, då lär det påverka. Och man kan ju hoppas att klubben är så aktiv under dagen med roddande i tiderna, men om jag skulle gissa så är de INTE det.
Kom på en till grej.
Klubbar skriver inte sällan att man inför hårdare tag mot greenfeestölder och att det ska vara böter om man får en no-show.
Det skulle vara intressant att se den statistiken hur den följs upp.
Greenfeestölder innebär personal som kontrollerar, vilket SÄLLAN om aldrig görs rent praktiskt.
No-show böter, det har jag ALDRIG hört att någon fått. Man skyller väl på att “jag glömde att chacka in” gissar jag.
På golfstar är det inte sällan fullt på banorna, men som ensamspelare är det ganska lätt att komma ut trots att det är fullbokat.
Min egna lilla undersökning har tyvärr gett att jag inte ser någon större skillnad i resultat mellan range/ick range.
Det som spelar roll för mig är att jag hinner slå några puttar för att känna på farten.
Uppvärmningen fixar jag med stolsvärmen
(Lite som på den tiden man spelade squash. Bilvärmen på max och lägga bollen i bastun när man klädde om, då kunde man spela match direkt man kom in på planen…)