Räkna upp era irritationsmoment hos golfklubbar. Jag börjar i vanlig ordning
I dessa tider- förskjutna starttider pga frost. Du visste du tog en chansning, boka om. STRYK tiderna. Gå ut på 10:an sen och spela 9 hål, whatever. Nej vi sabbar för ett halvt startfält som kan planera.
Vända 9-hålare. Dvs denna veckan börjar vi på 10:an. Så jävla korkat. På flera sätt. Men framförallt som gäst som vill njuta av en designad bana från 1 till 18.
Folk som inte dyker upp till sina starttider. 4 dagar innan är det helt tjockt på banorna. När man komme dit och glor är det typ mer regel än undantag “hmm vi kan gå tio minuter innan”. För oss som har strax under timmen till hemmabanan är det inte bara att dyka upp och gå ut hur som helst…
Ja det var en pet peeve. Har vart med om det vid flertalet tillfällen. Inte på nuvarande hemmaklubb- jag frågade faktiskt vad som gällde eftersom jag tycker så illa om att skjuta startfältet.
Det som gäller är tyvärr det som några förståsigpåare på just den klubben tycker. Ofta egensinnigt tänkt.
Rekommendationer från SGF brukar finnas men som vi vet så är det samma slags process där.
Nu spelar du alltid på morgonen så tro fan du tycker det är bra. Alla andra som tvingas vänta en timme eller två extra då? Men tack för varningen, the national kommer inte spelas på hösten.
Menar du att det är värre för andra att vänta 1 timme hemma än det är för oss som går tidigt att sitta och vänta 1 timme i klubbhuset?
Har jag starttid 08:00 och först vid ankomst får reda på att det är förskjutet 1 timme kan jag inte gärna sätta mig i bilen och köra 30 minuter hem för att sedan vända direkt och köra tillbaka.
Har jag däremot starttid kl.11 och får mail strax innan kl.8 på morgonen att allting är förskjutet ungefär 1 timme kan jag göra annat den timmen om jag vill.
Självklart kan jag ha något planerat efter golfrundan som kan bli lidande men går jag ut kl.11 kan jag ändå inte veta om rundan kommer ta 4 timmar eller 5 timmar så då riskerar planeringen att gå åt skogen oavsett.
Hade folk bara kunnat pallra sig runt på 3.5 timmar hade man inte behövt boka så tidigt.
Jag är inget fan av att skjuta på start.
Men… har man tidsbokning öppet från en viss tid (och inte har vintergreener som alt.) så har man som klubb ett ansvar för de som bokat.
Naturligtvis borde man stänga av tider så att de inte går att boka… men så långt lär ingen klubb/klubbchef våga tänka.
Det står ju klart och tydligt när du bokar att tiden stryks vid frost. Hur det då kan bli klubbens ansvar är jag mycket frågande till. Villkoren är ju satta och du accepterar dem när du bokar.
Du skrev att klubben har ett ansvar för de som har bokat, hur kan klubben ha ett ansvar när reglerna är glasklart kommunicerade. Kan garantera dig att min klubb är nog inte den enda det ser ut så här på.
Men lugna ner dig. Se utanför din egen box lite.
Jag skrev ju bara var jag anser att ansvaret ligger. Har man skrivit tydliga regler så har man ju tagit sitt ansvar. Inga problem.