Bollar som en gång fått uppleva friheten gör allt vad de kan för att få återvända dit.
Tycker sällan man hittar årets modell, ofta är det någon tidigare modell och även om skillnaderna garanterat inte är märkbara för mig så känns det ändå bättre att spela på det senaste. Bollen ska ju inte bli sämre för varje år. Jag gillar dessutom att spela gul boll och det är extremt sällan jag hittar såna.
Visst, om du tycker det är ok att putträna på en green med mängder med nedslagsmärken som chipparna inte orkar laga…
Min hemmabana var tvungna att införa chippförbud efter att greenkeepern tröttnat på att ständigt behöva laga nedslagsmärken på putting greenen.
Och jo, vi har en chipping green - men den ligger ca 200 m längre bort.
Mina chippar har aldrig gjort nedslagsmärke. Jag pratar om att lägga en boll en meter utanför green och chippa in mot en flagga. Mestadels tom green dessutom.
Att folk står 20 meter ifrån och slår en lobb… fine, förbjud hela dagen.
Jag brukar chippa ut min driver runt 200 meter på hål där jag inte kan slå fullt.
Fast detta slag hade jag aldrig fått för mig att träna på klubbens puttinggreen.
Oklart om man kan göra det ena eller det andra, men när jag chippar en drive är det en ”bunt” ett litet halvslag som går lägre och kortare men rakare (i teorin). Kortare baksving och en känsla som ett punchat slag.