Pågående tourtävlingar *Spoiler*

Först så tänkte jag ”tänk så olika man kan se det” eftersom det för mig kändes uppenbart att ronden igår bara grusades lite från tee.
Gick in o kollade SG… mycket riktigt… Min känsla var inte fel… din däremot. :roll_eyes:
Han är inte ”sämre” på allt utan, tvärtom, lika bra på allt… men kanske inte från tee just igår.

Egon

Ja du har rätt, han är skitkass från tee.

1 gillning

Hoppsan… jaha, lite Trumpande också.
Well Done.

Egon

Egon vet bäst.

1 gillning

Tack.

Egon

Mer allvarligt, kolla här:

Välj Ludvig och kolla hur han slog på de olika hålen. Om du Egon inte såg hela hans runda (Jag såg alla slag) utan såg de sista hålen kan jag förstå att du fick intrycket. Han var rock solid med utslagen fram till 14:e och därifrån gick det lite höger. Ett par rätt mycket höger till och med men han räddade upp knepiga lägen fint. Mitt huvudsakliga intryck var från de första 13 hålen. Inte mycket fel från tee där.

Egon har talat och då är det så!
(This is the way!)

2 gillningar

Ugh

Den här och liknande… det är lite bra att spelarna uppmärksammas då det bär sig åt mot betalande åskådare. Det här är ju sardinhostning mot vad man fick höra som publik under Monty/Clark/Sellbergåren. Intrycket är att Montyfasoner försvunnit nästan helt.

Inte för att jag tycker att det är en superidé att ha mobilen på annat än ljudlöst under golf men ändå.

Man kan ju annars tycka att om man blivit ombedd en gång borde även en amerikan fatta… Men, men…

1 gillning

Håller fullständigt med

(Men ibland kan jag tänka att man borde ha övervakningskameror överallt som Kineserna tydligen kör, i omklädningsrum på högstadium och överallt (utom på rödstrumpeinitierade 40-sträckor). Och AI som smäller upp bilder på ondingarna och deras föräldrar på stora skärmar. Skulle man få skärpa till sig. )

1 gillning

Just så brukar jag inte tänka. Kina är inte ett ställe att ta efter när det gäller övervakning av medborgare.

När det gäller primadonnorna till golfspelare så tycker jag de kan behöva tåla visst skrammel. Så länge det inte vrålas mitt i svingen så får de väl för f-n se till att kunna spela ändå. Mobilen på ljudlöst är dock något som alla borde ha, nästan alltid.

Bara “ibland”, snarare rätt sällan…

Gå och dra nåt gammalt över dig!

Egon

@Anders

Jag kollade strokes gained sista ronden. Där Åberg i vanliga fall är jävligt bra, Off The Tee, så var han inte det jämfört med fältet. TTG var dock helt ok.

Eftersom du nämnde DJ i din analys och att Åberg skulle vara ”lite sämre på allt” så höll jag inte med vilket även SG konfirmerade.
Inget mer, inget allvarligt… det är inte farligt att tycka olika.
Kan jag backa upp min åsikt med fakta… så lämnar den ”åsikts-träsket” lite. DET behöver du inte hålla med om men det är så jag fungerar.

Egon

SG tar ju ett “medelvärde”. Och det stämmer att han, från hål 14, satte sig i problem off the tee. Det var väl nåt i svingen som klickade kanske, innan dess var i stort sett allt långt fram på FW.

Tycker diskussionen är lite intressant och symtomatisk för nutiden. Lite det här Subjektivt och Objektivt. Det finns ju en - till största delar sund - vilja att nå objektiva sanningar. Och att om man uttalar sig online om något skall man vara tvärsäker. Och helst backa upp med nåt paper eller i det här fallet med statistik. Men det blir knepigt om en spelare slår bollen väldigt bra först och mot slutet spelar ett par sämre hål - har han spelar bra eller dåligt?

Ett subjektivt omdöme har, än mer med internetdebatterandet, nerklassats som “anekdotiskt”. Men allt bygger på iakttagelser. Och iakttar man något och redogör för iakttagelsen är det, som jag ser det, en kommentar god som någon. Tveksamt om ett framgooglat paper(Säger nu absolut inte att din kommentar är av den arten) säger så himla mycket mer.

Än mer blir det här fallet om man kommenterar företeelser i människans värld. I matematikens kan man uppfinna trevliga små sanningar och man vill väldigt gärna översätta dessa till mänskliga sammanhang - inte minst politiska eller sociologiska.

Om Åberg “faktiskt” var bra från tee… jag såg vad jag såg och redogör för det. Och kan väl i viss mån backa upp det med skisserna i Leaderboarden online. Men mest var det min upplevelse. Vare sig mer eller mindre än det.

Ett lika kul - bör en herre 55+ göra marklyft, och i så fall hur tunga?

Det jag tror vore intressant att se skillnaden i längd från kopp vid GIR mellan lördag och söndag.
Den “känns” som om när han ramlar efter är det säkra par men svåra birdies, dvs han spelar säkert in “mitten av green” medans när han går lågt så går han mera för flaggan.
Vad jag älskar när en 15-hcp analyserar ett PGA-proffs :smiley:

1 gillning

Herre 55+ bör träna som den herren, människan, personen klara av.
Ålder ger inte träningen utan det är fysiken och därtill målet som styr.

Mao. Ex. Många 20+ bör inte träna hälften av vad vissa 55+ klarar av.

Egon

De har motoriken, vi har hjärnorna :slight_smile:

2 gillningar