Pågående tourtävlingar *Spoiler*

Här kan man kommentera spelet på alla tourer.

Kul att se Broberg rivstarta. Minne en gammal tråd, kan vara frå SG-tiden, ”vem blir vår näste internationelle storspelare), då var Broberg och Dantorp som var kandidaterna. Infriade kanske inte förväntningarna men nu har de visat lite framfötter

Förstår att inga svenskar ställer upp i Charles Schwab Challenge när vinnaren får en hiskeligt ful kavaj :face_vomiting:

/ TT
P.S. Egentligen är detta ett test att länka till en bild D.S.

Kul avslutning i helgen. Gillar när proffsen får kämpa

Fina tävlingar i helgen. Memorial blir en fin avslutning på Discoveryn, gillade inte streamingen. Green Eagle i Hamburg minns jag som bra och ett helt ok startfält. Och så förstås damernas US Open. Får se om den här Pine Needles gör sig bra i TV. Vore lite kul om Maja Stark kan få sitt genombrott även i högsta divisionen. Hon har ju rätt mycket dominerat LET.

1 gillning

11 inlägg delades upp till ett nytt ämne: LIV Tour - Saudi-touren

Ser det inte bättre ut, för svenskarna på Tourerna?

För tjejerna, den här lovande generationen verkar ju, med kanske lite undantag för lillasyster Kinhult infria alla förväntningar och Sagström har etablerat sig som toppspelare.

Och även för herrarna där förra året en hedrande 18:e-plats verkade vara vad som bjöds oss svenska tourföljare, så finns Svenskar med i toppen, lite överallt, kanske inte på USA-tour, men där ser man ju också en ny generation börja ta för sig bra på KFT.

Den här veckans inledning - Lindblad lägsta amatörscore någonsin på US open. Och Lagergren ovanligt tidigt ur det årligen återkommande vinteridet, förhoppningsvis.


Min kusin Sofie Bringner gör hyggligt ifrån sig på Italian open.

1 gillning

Nordqvist och Lindblad bra med i US Open.
Sörenstam helt chanslös att klara cut. Hon slår minst 30 meter för kort för att kunna hänga med.

Billy Ho, en av mina favvos förutom preshotgrejandet, från enkel bakgrund, färgstark på alla sätt, en man som kan bära upp flerfärgade golfskor(sorry JT). Hoppas att has strular till det förstås, så att han och hockeyfrillan kan skapa duell. Har varit så många bra dueller på Memorial, alla minns väl då vår kub spöade Rose på fjärde särspelshålet eller vad det var. Näst bästa avslutande 4 efter Sawgrass? Kanonavslutningshål 18:e, jack har skruvat till det fint på MV.

Minjee i ungefär samma läge. Men vem vet. Våra två valkyrior kan i alla fall vara med att slåss om topp 3. Ingen amatör kan väl slutat så högt. Men så jääkla tråkiga banor där i krokarna. Pine Valley skall ju vara bra, får väl tro på det. Me allt annat pine där i trakten är långa korridorer bland tallar där inte mycket händer. Inklusive denna.extremt tråkiga på TV i alla fall. Ser tråkiga ut, inget händer pga banan.

Lagergren, som vanligt dyker han upp ifrån en massa resultat långt ner i startfälter, brukar vara den svensk som är bäst av alla då han går ut sent söndag. Kul bana, lär kolla på avslutningen.

Kul om Vincent Norrman kunde vinna också, behövs påfyllning på PGA touren.

Av någon anledning så somnar jag när det konsumeras tv golf…hur lyckas ni hålla er vakna vid kvälls tv golf?

Allt amerikanskt förutom Masters konsumeras måndag morgon.

Jag somnar sällan till golfen, däremot till F1 eller Indycar, Blomqvists röst är så jävla avslappnande.

Pine Valley är bra. Den ligger dock inte där.

Europatour på hemmabanan. Har fixat ackreditering så jag ska kunna spankulera runt och glo lite.

Banan är i makalöst fint skick och jag hoppas att den vackra miljön kommer att gå genom tv-rutan. Inte för att vi behöver fler greenfeegäster, men ändå.

Slipper man bara se klubbhuset är allt guld :slight_smile:

Har man stängt av södra banan för spel eller hur vallar ni runt medlemmarna?

Inte precis, men ändå samma skog i princip skulle jag tippa. Även om Pine valley är en bit norrut och längre ner från Appalacherna. Pinehurst ligger däremot verkligen i krokarna av Pine needles och maken till tråkig bana att kolla golf från får man leta efter. Tråkigaste majorn jag sett, då Kaymer vann. Alla dock inom räckhåll för Philadelphias och Washingtons ädlingar, som måste haft nån slags förkärlek för tallar. Ok, Merion var å andra sidan den roligaste US Open att SE golf från, så…

Ofta är dock de här tallbanorna nåt helt annat då man spelar dem. Tycker mig minnas en och annan tall på din hemmbana och den var ju inte precis tråkig att spela. Men som jag minns det från Solheim gjorde den sig förvånansvärt bra på TV. Inte som Barsebäck, som var denna långa rad likadana hål på slutet bland träden. Då man spelade mastersbanan där var ju inte de avslutande de mest pittoreska precis.

Då man tänker en golfbanas estetik i förhållande till upplevelse för spelande eller golftittande golffans så är det ju lite annorlunda. Banor som Bro Hof, Sawgrass, Muirfield village har ju avslutningar som bjuder både estetik och spänning för TV tittaren. Medan Augusta National är förvånansvärt tråkig, partyt över efter 16, för att inte tala om Pebble beach där 11-16 är rena sömnpillren, 17 ok och 18 nästan i klass med hålen runt 8. Det är de sista hålen man verkligen vill ha upplevelse av då ,an kollar TV. Old course tvärt om mot AN, räckan hål mot hotellet inte så kul, men 17 och 18 ikoniska.

Ja, klubbhuset är inte ”my cup of tea”. Men så var jag inte medlem på den tiden man byggde om det.

Båda banorna helt stängda för spel.

Nja.

Du har dock helt rätt i din analys av banor. Tylösands pärla är av hög klass, men avslutningshålet är som när en fantastiskt bra låt saknar ”slutkläm” utan istället bara tonas ned långsamt. Ett efterspel efter klimaxen på 15-16-17 (tänk trumvirvel-smäll på cymbalen-trumvirvel