Pågående tourtävlingar *Spoiler*

Tittar numera i princip bara på sista 9 på majors, det är det enda som är tillräckligt intressant för att jag ska hålla mig vaken.

Det här med att jag chansade och stoppade Pine valley - NJ i samma säck som Pinehurst-NC är lite efter att jag snöade in på USA för nåt år sen. Det var bara en kvalificerad gissning… Men Appalacherna är en bergskedja som verkar påverka väl så många människor som Klippiga bergen. Blev så att jag langade ut lite frågor på redditarna för de olika delstaterna och man får ju horder med svar från Marylandare och andra som bara älskar att berätta om sin delstat. Och det är påfallande hur lika alla, från Georgia till NY, beskriver sin delstat som en Provencare definierar sin provins. Närheten till berget och haven. Storiesarna från bergen skiljer sig inte mycket. Man kan förstå att rika Atlantabor ofta har en stuga i bergen strax ovanför…

Intrycket jag fått av historiska dokumentärer, bla. skotten som åkte till södern för att hitta de skotska rötterna till Slaveriet och KKK (sista k’ets klan är hämtat från de skotska klanerna) beskrev ett ganska kompakt skogsband längs hela appalachernas sluttningar.

Man skulle kunna spekulera i att den betydligt mer nordligt men lägre belägna Pine Valley skulle kunna ha ungefär samma väderbetingelser som de andra Pine-banorna som ligger på den lite mer höglänta Piedmont-platån.

Tråkigt ändå. Tur du har golfarenan :slight_smile: hoppas du får starttid på fint uppsatt bana efteråt. Har du två platser över i bollen är det bara att höra av dig :sweat_smile:

Har ingen tid på “Tournament setup” på måndag. Jag får nöja mig med 18 hål imorgon i stället.

Hansons sista runda då… tyvärr är väl utslaget på 12:e AN det slag man minns bäst. Men en fin karriär ändå. Kul att se både Broberg och Dantorp lira bra, de som då var mest lovande för typ 10 år sen. Och systern Kinhult väl framme på LPGA för första gången.

Men annars, Halmstad, de sista två är som sagt väldigt intetsägande. Och lite synd att de gjort tivoli av 16:e.

Liv orkade jag bara med en kvart. Helt meningslöst.

Underbart att se Linn Grant spela idag.
Stenson är ju inte heller dålig och det hade varit kul att se dom båda i ledarbollen i morgon, men nu blev det ju inte så.

/ TT

Försökte mig på att ta en kopp kaffe och titta på golf som inte är en major. Efter ungefär 2 minuter försvann intresset trots två svenska spelare i toppen. Dock kul att Stenson ser ut att börja hitta tillbaks till något som liknar världstoppgolf.

Visas Canadian på nån TV kanal?

Får vi se vem av Kinhult, Grant och Dantorp som är bäst på att leverera då det skall levereras.

Då kanske vi kan avliva myten att svenskar är sämst när det gäller.

Linn Grants uppvisning idag måste vara en av golfhistoriens absolut starkaste finalrundor givet förutsättningarna. 8 under par finaldagen, inte en bogey på hela helgen. Vinst med 9 slag och slår näst bästa tjej med 14 slag.

Talande var ju Alex Noréns kommentar om att han kollat på Grants pitchar och skulle hem och kopiera - och då är ju Alex själv känd för att ha en helt fantastiskt närspel.

Hatten av - och om inte Linn vinner på PGA under 2023 så skall jag också äta upp nämnda hatt!

1 gillning

Med tanke på helgens tävlingar så vinner PGA mot LIV överlägset. Rory mot JT i en härlig fight

1 gillning

Och dessutom lite bonusspänning när Justin Rose var nära att få till en 59-runda

En svala gör ingen sommar… Vare sig Dantorp eller Kinhult hade ens i närheten av snittet scorer som de andra som låg i topp i respektive tävling.

Men helt klart, hatten av för Grants uppvisning.

US Open på gång. Riktigt bra Course-sida på Usopenhemsidan:
Länk med flyovers
Flyovers som startar genast och ger bra info. Tycker banan ser väl skogig ut, US Openbanorna har en tendens att vara det. Lite vatten, många bogeys, få dubbelbogeys. Inte så många oroliga blickar efter Teeshots.

Största snackisen förstås att LIV-spelarna är med och spelar. Inte för att någon av dem direkt är med i segerdiskussionerna. Cam Smith och Rory lär väl vara the good guys bland de som är med i segerdiskussionerna. Vore kul om någon svensk klarar cutten men det skulle förvåna mig. Alex form är inte den bästa. Söderberg kanske om han har en av sina bra veckor.

Jag har alltid varit förvånad att Alex inte varit med och huggit i toppen av någon major. Drygt 30 starter och “bara” två topp 10 tack vare bra avslutningsrundor, men aldrig riktigt nära. Det kanske är dags nu när man minst anar det

Vad bryr ni er mest i nu - US Open eller LIV? Min prio är klar.

LIV är helt ointressant med den sändning som var från UK.

Min prio ordning just nu: US Open, LPGA, Linn Grant, en himla massa andra saker…ännu mer mindre intressanta saker…diverse tråkiga måsten…LIV Golf.

/ TT

Jag saknar verkligen det tidigare 00-talets journalistik och webbpresentation av majors. Snabelerik eller kollega på plats, skrev daglig journal om banan, vädret, stämningen, förutsättningarna. Något om orten, delstaten. Nu är allt snuttifierat, ytterst lite sägs om själva tävlingen. Ska vi försöka hitta lite sånt och skriva här?

Vädret - halvklart alla dagar, 30 grader som varmast fredag då det också kan komma lite regn, ev åska. Runt 7 m/s vindar

@E är nog där. Kökrisade på Arlanda igår. Ska se om han kan övertygas att ge lite rapporter ”live”.

/Edit: Nej, de har ingen på plats.