LIV Tour - Saudi-touren

Startfältet är klart till den penningstinna Saudi-seriens första tävling. DJ är väl den stora överraskningen. PGA-touren har ju sagt att de ska stänga av de som spelar LIV-touren.

Tankar?

Världsgolfen förändras nu. Men till det bättre? Eller sämre? Saudi känns marginellt bättre än Putin. Och det har redan kostat DJ.

Märks ju tydligt vilka as PGA-touren är som vill äga spelarna. Han får ny spons.

Tvång är aldrig rätt väg till att få spelarna att stanna kvar på PGA-touren, uppenbart att dom är rädda för konkurrensen. Dom kanske ska fundera över vad dom ska göra för att få spelarna att vilja stanna kvar istället för att komma med hot om avstängning ifall dom spelar på en annan tour.

I och för sig får de väl spela vilken annan tour som helst, bara inte LIV? Eller behöver de typ dispens för att spela en DP eller Asian?

Man ska söka ”release” för varje tävling.

LIV är väl ingen höjdare i sig men det är bra att PGA-touren utmanas lite.
Men undrar om de här LIV tävlingarna blir nån höjdare även om man bortser från det “politiska”. DJ ok men annars är det inte direkt världstoppen som spelar. Det lär väl t.ex. inte visas på TV överallt precis, bl.a. inte i Sverige säkerligen.

Spelar inte Phil?

USA är lite lustigt. I allt annat är det viktigt med frihet. Men idrottsutövare skall man äga och gärna lönetak på.

Tycker LIV har en spännande idé om dom fortsatt skall köra lagtävlingar över 3 dagar istället för traditionell slaggolf. Men tror inte dom lyckas bygga nån hype så fort och det blir än svårare när man skall flänga runt över världen.

Tjatet om Saudi handlar bara om pengar. Man har inte haft några problem att skicka spelare och göra PR-gig där förr (eller i andra likvärdiga nationer).

På något sätt positivt, jag har de senaste åren tyckt att förutom major-tävlingarna är det rätt trista tillställningar på PGA touren. LIV-tävlingarna får nog gubbarna på PGA-touren att vakna till och kanske komma med lite nya friska ideer. Bara det inte blir som i boxningen med 5-6 olika konkurrerande organisationer.

Hur ser avtalen mellan PGA o spelarna ut egentligen? Finns det ett kontrakt eller hur funkar det? Eller har det löst sig av sig själv förut för att alla velat spela bästa touren där det hittills funnits mest pengar

I USA ja… en annan tävling som går samtidigt i pga-usa alltså. Förutsatt att de är ”uttagna” till den ord. pga-tävlingen.

Att spela på undertourer, i Asien, Europa är helt ok men kanske inte nån lokal scramble på hemmaklubben om nu nån skulle rata en pga start för det.

Egon

Läste du artikeln? Jag kan ha missförstått men jag fick för mig att det behövs ett ok från touren…

Det är väl precis som på andra jobb. Det står i anställningsavtalet att en inte får jobba i konkurrerande verksamhet. PGA är arbetsgivare och har regler som är till för att säkra deras verksamhet.
Sedan så kan en såklart byta jobb om det erbjuds ett som är bättre på något sätt.

Nja. PGA-touren ägs av medlemmarna som är ”independent contractors” så det är inte riktigt så enkelt.

/Edit: och ”man” hänvisar till det icke könsspecifika ”människa” medan ”en” är ett estetiskt inte särskilt tilltalande sätt att låtsas som att det där skulle göra någon skillnad i en påstådd ojämlikhet. Men det kan man ju skita i … :slight_smile:

Ja, för tävlingar i USA som går samtidigt som en pga-tour tävling (läs, konkurrerar med pga).

Jag tror inte (obs, retoriskt) att Stenson behöver begära ledigt för att spela Scandinavian mixed ist.f RBC.

Egon

Obligations of PGA TOUR Members
To contribute to the success of a PGA TOUR tournament or event and to
permit PGA TOUR to fulfill its contractual obligations concerning
representative fields, no PGA TOUR member shall participate in any other
golf tournament or event on a date when a PGA TOUR (Regular TOUR)
cosponsored tournament or event for which such member is exempt is
scheduled, except for the following tournaments or events:
a. A tournament or event for which a member obtains an advance written
release for his participation from the Commissioner (See “Guidelines for
Conflicting Event Release” set forth below);
Note: No conflicting event releases will be approved for tournaments
held in North America.
[Fortsätter med en lista på olika tävlingar]

Det är alltså inte lönt att ens söka för tävlingar i Nordamerika. För alla övriga tävlingar (utom undantagen som går att läsa i PGA Tour Handbook - min har iofs ett par år på nacken, men är sannolikt samma nu) måste man söka en “conflicting event release” samt numera även en “media release”. Och några sådana har alltså inte givits, vilket betyder att man bryter mot de regler man godkänt som PGA Tour-medlem.

/Edit: Vidare står det:

Notwithstanding the above, the Commissioner may deny any particular
release request if he determines that such a release would cause PGA
TOUR to be in violation of a contractual commitment to a tournament
sponsor, or would otherwise significantly and unreasonably harm PGA
TOUR and such sponsors.

/Edit 2: Stenson spelar i Sverige under ett av undantagen (home circuit).

1 gillning

Jag förstår att det inte är precis som jag skrev, men de har regler åt det hållet för att skydda sina intressen. Det är inte så konstigt, tycker jag!

/En, man! :grin: