Pågående tourtävlingar *Spoiler*

Lyssnade på PGA-kommentarerna nyss, de fade hue man bettade på spelet

Jösses. Och det här har de satsat massor av pengar på? Not my cup of tea.

Blir intressant att se hur det påverkar de vanliga tourtävlingarna.
Jag tänker på att deltagarna i det här jippot måste åka till Florida för match på tisdag kväll.
Tourspelare brukar ju använda tisdagar för inspel på banan, testa klubbor och träna på rangen.

Henrik Norlander gör en schysst R1 på Hawaii.

Jag spelade simulatorgolf för första gången i mitt liv under julledigheten inne på National som skaffat simulator. Precis som jag hade förväntat mig var det inte min kopp av te. Det enda jag skulle kunna tänka mig använda simulator till är att ta lektioner (exempelvis för att få upp klubbhastigheten) ihop med en tränare, eller stå och nöta på någon specifik sak. Men att åka några kompisar och spela en simulatorrunda mot varandra flög inte hos mig. Och det lär vara ännu tråkigare att kolla på när andra spelar, trots att det är proffs.

1 gillning

Med några få undantag så är det bottenskrapet och en hög med rookies som gör upp om 8.7 milj. dollar på Hawaii.
PGA är verkligen under isen medialt sett. Det håller nog i USA ett tag till men profilerna på Liv måste in i leken och få lite däng eller återvinna sin spelmässiga status.

Egon

1 gillning

Det är ungefär som med många andra sporter/event. För många tävlingar. Därmed också med för många spelare/lag som är mellanmjölk. Ungefär som NHL, NBA där man skall sova sig genom 82 matcher i grundserien. MLB skall vi bara inte tala om, det är ju sinnesrubbat många matcher. Även CL-fotbollen är på glid ditåt, med massor av gruppspelmatcher där man ju kan igga allt utom “eget lag”. Fotbolls-VM med 48 lag nästa gång…Zzzz genom det mesta av gruppspel.

Icke-intresset för många av dessa matcher/tävlingar smittar av sig på resten också. Endast spetstävlingar drar intresse. Slutspel, VM, RC, …

Visst är det så.
Rent krasst så är det tillräckligt många känningar för mig på Hawaii. Villegas, badds, Berger, Hideki, Thegala.
De drar dock inte upp tittarsiffrorna för då ska det till en Rory eller en Scheffler.

Golfen och slagen är inte det viktiga utan det är spelarnas öden som drar. En Dustin som är ur kurs, Reed där alla hoppas han hamnar i droppläge eller en Brooks som tjurar mellan superba slag behövs.

Egon

🏌🏻‍♂️😵 Hideki’s driver launches into the crowd at the Sony Open. 😲
pic.twitter.com/OakajwArj6

— NUCLR GOLF (@NUCLRGOLF) January 10, 2025

Hideki Matsuyama skickar in drivern bland publiken efter missnöje över en drive. Nog för att jag är en sån som förespråkar idrottare som visar känslor, men det här kanske kan få Matsuyama att sluta visa med hela kroppspråket som att varenda slag han slår är uselt?

Var samma förra veckan trots att han där vann och slog tourrekord för lägsta score…

Det här är ju bättre än alla slätstrukna proffstävlingar.

Bäste svensk, Uppsalasvensson väl med också, inte oväntat. Widing har blandat och gett på latino och KF, kommer säkert göra fina tävlingar framåt.

Widing kunde ju fått en bättre start…

hoppas dom bröt av den

För mig gick det, och det kommer jag även i fortsättningen att göra.

1 gillning

WTF?!? Vad hände med ”inget går i” som jag alltid dras med.

Hur många skulle träffa boxen med a) bollen och b) klubban?

3 gillningar

… träden till vänster om jag lyckas undvika boxen…

1 gillning

Riktigt spännande på PGA just nu. Jag skulle behöva sova, tenta om 7 timmar…

Jaeger slår out i delad ledning, men drar ändå i en långputt för att bara tappa ett. Spaun tar ett bunkerslag tjockt hålet efter. Nick Taylor drar i en eaglechipp på sista hålet för att ändå blanda sig i segerstriden, trots att han missat två korta birdieputtar hålen innan.

1 gillning

risk för fade…