Pågående tourtävlingar *Spoiler*

Man kan inte klaga på underhållningen och spänningen :smile:

image

En bogey på 18 idag…

1 gillning

Var/när har van damme kollapsat?

Egon

The Open, Carnoustie

Jag skrev fel namn :joy: Van Damme är en skådis. Menade Van de Velde och ingen annan…

Jag reagerade på namnet men tänkte… ja,j ja… han hette väl samma som JC då…

Ludvig Åberg drar sig ur veckans tävling med knäproblem. Verkar sikta på att spela nästa vecka i alla fall.

Tråkigt men det verkar vara golfproffsens vardag att ständigt ha lite skadekänningar i rygg/knän/axlar/fotleder.

Hmm, samma som för några veckor sen?
Inte bra om det börjar så tidigt

Jo, det är väl den enda likheten mellan proffsen och mig

Tiger Woods gjorde sin första knäoperation när han var 18 år, den andra när han var 25.

Såvitt jag vet har Åberg inte gjort en enda knäoperation än.

Inte jag heller

Är knappast positivt OM knän börjar strula , var väl mer så jag menade .

Det skulle vara intressant att veta hur stor del av topp-100 i världen som inte har eller haft problem med knä och/eller rygg.

Topp 100 i världen i valfri sport har problem med någon del av kroppen. Elitsport är bra mot kroppen.

Knäproblem är fysiskt betingat avs. svingrörelsen. Främst det främre då.

Ryggproblem har egentligen inte med svingrörelsens mekanik att göra utan den är mer en belastningsskada som i princip kan drabba vilken slöfock/idrottsman som helst.

Ryggproblem har blivit en folksjukdom men när idrottsmän (eller vad man nu vill kalla golfare) drabbas så är det främst extrem överbelastning som orsakar irreparabla problem.

Egon

Finns nog ingen som kollar golf som gillar både Pinehurst OCH Quail Hollow. Har aldrig förstått vad folk ser hos dessa US Open banor med bara långa par 4 där alla gör par, och Pinehurst som den värsta, man minns inte ett enda hål efteråt. Quail hollow är tvärt om. Alla hål från 14 har profil, man minns dem, me gusto. Man måste älska leaderboarden, med Rory och Alex i toppen. Xander startar bra i vanlig ordning.

Kul kolla både Alex och Rory, ömsom vin ömsom vatten, bogeys saknades inte. Är det nån speciell feed de fick in Alex på, har inte ofta sett att en oåbergsvensk får så mycket tv-tid. Trevligt!

Alexander Norén :joy:

Skippade Mello igår och tittade istället på damgolf och Maddes framfart på banan.
Otroliga 65-66-66 de första 3 rundorna och hon leder på -19 med ett slag över Rose Zhang och hela 11 slag före bl a Nelly Korda.
Kan bli en mycket trevlig söndagskväll om Madde håller ihop även sista rundan :blush: