Pågående tourtävlingar *Spoiler*

Det här med kommentatorer handlar ju mest om egna preferenser.
Ryström och hans j-a ”boggi” hade jag kunnat släppa om det inte var för att han har mansplainat ordet/uttalet tidigare. Helt fel också eftersom han tydligen inte ens vet vad boggi är på svenska (bogie engelska).

När det gäller de som kallas expertkommentatorer är det en annan sak. Jag kan tänka mig att mina kompisar (som knappt kan uttala titleist) tycker att det mesta är informativt och bra.
Så fort jag hör:
-Ja… men det e ju så här… så zoomar jag ut.

Egon

De som får kommentera innan sändningen går över på svenska.
Det enda jag hört som ett lyft var förra veckan när Fanny fick frågan hur hon hade gjort som caddy i Åbergs situatioer. Inte minst, “då hade jag sprungit fram till green och tittat på var han kunde slå bollen och var han definitivt inte kunde slå den”

Den bäste kommentatorn är den som håller käft tills det finns något av vikt att tillföra.

Att rikta sig till nybörjare i alla sändningar blir lite fjantigt. Jag har full förståelse om man gör det på SVT när man sänder masters och man vet man har många tittare som slår på tv’n som ser golf för första gången.

Men på CMore där folk aktivt går in och köper en prenumeration skall man rikta sig till folk som tror dom är lite bra på golf.

Zacke var ett föredöme på den punkten. Eje på Eurosport (snookersändningarna) kan hålla käft i en halvtimme sen suckar han över “sponsorhyllan” som applåderar för en enkel stöt. Men går också igång ordentligt med beröm när det sker något spektakulärt på bordet. Kontrasterna blir så mycket bättre och kärleken för spelet när det verkligen presenteras bra sport blir så mycket mer.

“Justin Rose för par på 12:an”.
“Morikawa för bogey på 5:an”.
“Tyrell ser arg ut”

Vad fan tillför det förutom för dom synskadade i samhället som inte kan se skylten i hörnet?

Vad jag skulle vilja höra mer av:

“Steve har tre hål på sig att gå ett under par för att rädda kortet nästa år.”
“Dustin Rose jagar två hål bakom och är två efter med parfemman på nästa hål. Tror Justin Johnson får sätta denna om segern skall vara säkrad”. (lite åt det hållet gör dom faktiskt, jag säger bara vad man vill höra mer av).
“Nästa vecka kommer X spela sin första tävling efter skadeuppehållet.”.
“Kommer han bättre än 15:e man hamnar han på 49:e plats på pengalistan och får inbjudan till masters”

Allt sånt som inte syns i rutan helt enkelt. Sen kan man hålla käft tills man hittar nåt intressant att säga. Men det är ju jobb att sitta där med en producent och googla information som inte står på tv-monitorn framför ögonen.

Tänk att ha en golfkommentator som cykelkommentator.

“Johnson lägger i 3:an. Peterson kör om Johnson. Peterson lägger i 4:an. Johnson trampar 4 varv i sekunden. Asfalten är så snabb som den bara kan vara här, det är sten från spanien i asfalten och man dammar av den med piazavakvastar från 05.40 på morgonen. Vi har en svensk med från sigtuna cykelföring som slickar asfalten ren innan race. Johnson lägger i 3:an igen. Peterson ser sur ut. Hur mycket kostar egentligen en sån här cykel? Cykeln har 28 växlar. Johnson lägger i 4:an.”

2 gillningar

“Han tog tillbaka det tappade slaget direkt”
Nej, det är likfö….t fortfarande ett tappat slag …

3 gillningar

Håller med, den där sändningen var hennes bästa jag hört. Måste ha teleporterat sig, var alltid perfekt på plats och kunde kommentera lägen. Det man inte vill ha är hennes hålpresentationer, annars är hon bra.

1 gillning

Snarare båggi

Visst… men det gör inte saken bättre.

Egon

1 gillning

Lite kopplat till kommentatorer (och deras tillkortakommanden) så lyssnar jag med en viss behållning på podden ”klubbans fel”.

Det är jävligt mycket 08 över den och de överdriver något enormt för att förstärka vissa spåningar… men det är samtidigt lite roligt.
När det kommer till tekniska saker om utrustning så är det hög standard ända tills ”den okunnige” i sällskapet ska säga något.

Det som måhända kopplar ihop med ämnet är att jag tänker att man kan få ut något trots att inte allt är till ens belåtenhet.

Egon

Jävlar vad gnälliga ni är … :joy:

4 gillningar

Precis - gör som jag och stäng av kommentatorerna helt, dvs kör med “Ambient sound” eller vad det nu heter.
Kommentatorer är för dom som måste få förklarat för sig vad dom ser…

Kör den kommentatorslösa på den här kombinerade feeder om jag kollar innan svenska sändningar. Visst skulle man kunna köra så hela tiden, men lite smådravel är mysigt. Inte för att det behövs för att följa spelet men ändå. Det är ingen av de svenska kommentatorerna som är direkt ostbåge imho. Bara, skall Fanny presentera hål blir det en snabbspol.

Får se nu om Björk kan få till en riktigt bra move

Han verkar ju inte direkt trivas , riktig deppig intervju igår. Är nog svårt att prestera på topp då

Nån vaken…? :slight_smile:

Heja Svensson!
Mitt hejande lyckades

Perfekt till morgonkaffet! Grymt spel och ju bättre ju närmare slutet! En för Uppsala!

På ett år, två segrar och fem andraplatser, ganska imponerande.

Kollade klart PGA nu. Kul med Malnati som var väldigt rörd i segerintervjun

Nästa RC, sex nordbor? Foursomar: Bröderna Höjgård, Åberg-Svensson, Hovland-Välimäki…

Now we are talking…