OS (olympiska lekarna/spelen) 2024

Det är pingis, inte tennis. Ett dj-la liv i hallen hela tiden (utom kanske när det bara är ett bord igång). Klart spelarna kan vråla lite de också.

1 gillning

Andra irritationsmoment. Djokovic eviga studsande när han ska serva.
Tennisspelare som låter en massa vid varje slag och långsamma golfare.

2 gillningar

Det är för att han är vinnarskalle

1 gillning

Idag drar äntligen friidrotten igång!

Svaga svenskinsatser i stort sett överlag. Som väntat.

Tänk hur usla dom som var arga för att de inte fick åka hade varit.

1 gillning

Ehh, hur mycket tror du han låter? Du har aldrig tänkt på att dom har riktade mikrofoner för att höra bollarna studsa mot gummi-rackets?

Skall dom viska?

Får han inte ropa “jaa” när han vinner? Dom gör det i alla andra sporter? Skall dom viska? Nicka lite?

Vägrar betala till Discovery igen. Sämre streamingtjänst har jag aldrig haft. Försöker hitta innehåll genom tele2play som har dom flesta rättigheterna då jag har eurosportkanalerna samt kanal5, men allt är ju feltaggat/märkt och lyckas man starta nåt kan man ge sig sjutton på att man inte kan se klart det.

Är det inte bättre att dom bara skiter i att lägga upp något än att reta gallan ur oss som försöker hitta nåt?

Tror dom att vi kommer köpa deras skitsändningar? Dom har ju anställt dom sämsta av dom sämsta som kommentatorer, dom tom kategoriskt tar bort sina bästa kommentatorer för deras paradsporter (ex Vacchi/Adamsson för cykling) och har allt som oftast problem med att ens erbjuda rätt språk i streamingen, när den nu råkar fungera.

Skönt att se OS dö. Det brukade stjäla allt för mycket tid.

La en jävla massa tid på att hitta efter Truls semifinal på Femman, Eurosport 1/2 osv… Men den finns inte där? Krävdes det “MAX” för att få se den pingismatchen?

“Spanjoren Alcaraz vann mot kanadensaren Felix Auger-Aliassime i raka set (6–1, 6–1) i den första semifinalen.”

Haha, vilken seeding / uttagning vi har i OS! :smiley:

Därtill; att spela OS i bäst av 3 gör ju OS direkt till en skämttävling.

Tur att dom två bästa gick till final iaf.

Till nästa OS måste man utöka antalet distanser i simning. Det är inte rimligt att man bara har 200 stycken.

8 gillningar

Man borde ha en per meter, upp till 20km ungefär.

Det är orimligt att Åland inte kan slå alla medaljrekord på ett år genom att ha en bra simmare.

2 gillningar

Det är 17 individuella simningar i både herr och damklass.

Tre stafetter i herr- respektive dam.

Dessutom mixedstafett som fortfarande mest är en ploj.

Friidrotten har 9 löpgrenar, 4 kastgrenar, fyra hoppgrenar.

Två stafetter.

Rätt lika alltså. Men jag tycker också det känns som att simningen har galet många discipliner.

Alla distanser ska simmas i både 50 och 25 m bassäng, så har vi dubblat antalet simgrenar direkt.
Sedan borde det väl gå att köra alla distanser i Seine också - både uppströms och nedströms :grin:
OS får utökas med en månad för att hinna simma klart allt :smile:

1 gillning

image

image
image

jag fick det till

friidrott = 156 M
swimming = 126 M
unique_medals_swimming = 57
unique_medals_friidrott = 96
nr_friidrott=384
nr_swimmers=220

med_per_swimmer=126/220=0.57272727272
med_per_ath=156/384=0.40625

uniq_medal_per_swimmer=126/57=2.21052631579
uniq_medal_per_ath=156/96=1.625

medaljer i simning vs friidrott sett till medaljer och antal utövare
simmare: 0.57
friidrottare: 0.40

unika medaljer i simning vs friidrott sett till utövare
simmare: 2.21
friidrottare: 1.63

Ja, simmare har det fint i OS.

Osäker på om det var med i posten ovan, men kompletterar om det saknas;
image

Klockan börjar närmare sig att klockan ringer, inte kontrollerat siffrorna. Kolla gärna, allt skall finnas med som frågor, kör gärna liknande koller, jag tror att simning är enormt dominerande i medaljer sett till antal utövande i OS. jämför gärna med fotboll, handboll och andra lagsporter också. Medaljligan är rätt förlegad.

Simning är helt ointressant för min del. Men kul för Sara.

Simningens stora brist är att grenen i stort sett saknar taktik. Open Water är roligare på det viset.

Du blir lätt irriterad. :blush:Oussandet har varit ett inslag i
bordtennisen åtminstone sedan 70 talet då jag själv lirade.

Tycker det är härligt att se Truls! Semifinalen var höjdpunkten på OS hittills. Att vända 10-4 med 8 raka bollar mot en motståndare som spelat felfritt är osannolikt bra. Svensk vinnarskalle!

Kan Truls fortsätta och ta guldet får bragdjuryn det lätt i år!

Om jag fattat det rätt har bara Sverige vunnit medaljer hittills i OS, av de nordiska länderna?