OS (olympiska lekarna/spelen) 2024

Så slipper man bli spoilad på allt annat i megatråden.

I vanlig ordning tycker jag segling och dubbeltrap är de mest spännande grenarna.

Ooops simning och friidrott skulle det stå, jäkla tangentbord.

1 gillning

Alla grenar där svenskar har medaljchans är intressanta.

Vem sänder i år?

En av de absoluta favoritgrenarna är höjdhoppet, tyvärr har vi inte några svenskar i toppen för tillfället. Som kalenderbitare är jag lite fascinerad och förvånad över resultatnivån i höjdhopp.
1980 skedde en markant resultatförbättring. Gerd Wessig vann på nytt världsrekord 2,36. De följande 10 OS-tävlingarna har nivån varit lika. 2,33 som sämst och 2,39 som bäst.

Är det så att nivån för världseliten kommit till en maximal nivå eller är det bara slumpen att ingen ny generation kommit som höjer nivån en decimeter till ?

2013 fanns indikationer att något var på gång när Bondarenko var den förste sedan Sotomajor att hoppa 2,40 på ett mästerskap, VM var det denna gång. Efter 2013 sjönk nivån tillbaka till att vara under 2,40 för att vinna mästerskapsguld igen.

Sotomayors världsrekord är från 1993.

Min egen teori är att de som nuförtiden har talang att hoppa högt är basketspelare i NBA, det ger mer slantar än att hoppa höjdhopp.

Jag tror Sjöberg, Sotomayor och de andra som hoppade över 2,40 var dopade.

Sant är dock att de som har möjlighet att välja en annan mer lukrativ sport gör det. Tror väl inte NBA är något alternativ för de flesta. En höjdhoppare är i regel lång men inte jättelång och så krävs det lite skills med bollen för att lira basket också.

Tror amerikansk fotboll lockar till sig såna som kunde bli bra sprinters men de lagen är ju inte så många så det påverkar nog bara på marginalen.

När jag var lite trodde jag att man var predestinerad att bli bra i en viss idrott. Men så är det givetvis inte. De flesta små idrotter är det väldigt få som ens provar på. Och de som är duktiga med bra kroppskontroll, hög träningsvilja, explosiva muskler osv är bra på nästan allt de provar. Så det gäller att locka till sig talangerna.

Vilken slags doping skulle en höjdhoppare använda för att bättra på sina resultat? De vill ju inte bli tyngre med mer muskler, uthållighet behöver de ju inte heller. Det skall i så fall vara betablockerare för att ta bort nervositeten.

Hur högt kan de hoppa med flopp, i praktiken? Kanske 2.45-ish är nära praktisk gräns för en person som är 1.95-ish lång?

Det sades i vissa kretsar att Sverige hade hittat nåt som gav explosivitet i vaderna. Det var under perioden med Holm/Strand/Bergqvist liksom Christian Olsson o Sanna Kallur.

Explosivitet. Viktminskning. Finns säkert saker att använda.

1 gillning

Och jag tror inte vi kommer se någon höjdhoppare som är 2,20 meter lång eller liknande. Så långa människor har nog för stora problem med kroppskontroll.

Fortfarande något av det sjukaste man sett som satt sig.

2 gillningar

Gillar inte själva gameplayet i stavhopp och höjdhopp, och lite i längd och tresteg, att det går tp på att inte missa.

Skulle hellre se att de hoppade in mot en vägg av lasrar som mätte höjden helt enkelt. Och att avtrampet i längd och tresteg kunde vara wherever, det borde gå med kamera att registrera.

Att de mera öser på och lyckas. Än att undviker att misslyckas.

För min del är det just tävlingsupplägget i höjdhopp och stavhopp som tillför den där extra kryddan. Det blir lite av typen flera tävlingar i en tävling, dramatik och spänning under en längre tidsperiod.

4 gillningar

Längdhoppet har ju en annan inbyggd mycket intressant aspekt då många hoppare en gång i sin karriär får till ett hopp som är 25 centimeter eller mer än karriärens näst längsta. Bästa exemplet är ju Bob Baemons 8,90. Hans näst längsta hopp i karriären var ju “bara” en bit över 8,30.

Mike Powell fick ju också till sitt absolut längsta hopp i karriären i den fantastiska VM finalen 91 med sitt 8,95 hopp. 8,70 hade han som näst bästa i karriären. Tyvärr fick aldrig Carl Lewis till det där karriärsuperhoppet. Han har 6 av de 9 längsta hoppen i historietabellerna.

I dagspressen har det skrivits en hel del om Henrik Larsson, vårt nya hopp på manliga sprintsidan. Jag tror man skall tona ned förväntningarna en hel del. Han är 75:a i världen i år.

I och för sig är det 19 amerikaner och 12 jamaicaner som är bättre och de får ju bara ha 3 med på OS. Lyckas han ta sig till semi är det en fantastisk prestation, samma gäller för kvinnosidan, Julia Henriksson, 95:a i världen i år.

På vilket sätt har någon svensk varit ett “hopp” i sprint, någon enda gång i modern friidrott? Tidningsrubriker för klickeffekt undantaget tror jag svaret är “aldrig”.

Linda Haglund. Och Sanna Kallur om vi räknar 100 häck som sprint.

Annars Ove Jonsson tidigt 60-tal.

Christer Garpenborg OS 1976. Blev utslagen i kvartsfinalen.

Med “hopp” avser jag placering motsvarande finalplats eller bättre. Ta sig till OS-semi på 100m är en mkt bra prestation, men ngt direkt “hopp” är det inte.

Vilka friidrottsgrenar har stagnerat vad gäller resultat?
Höjdhopp, längdhopp, tresteg, spjut, kula, 100m och 200m för damer, …?
Stavhopp, om man undantar Armand Duplantis.