Slägga, fast där är det ju två olika sporter, med mycket doping och bara lite doping.
Herrarnas kula har det ju varit världsrekord häromåret.
tresteg verkar vara på gång, två 18-meters hoppare i år.
Svagt OS med bojkott. Inget sk hopp.
Håller med.
En av de svenska medierna skriver
“Henrik Larsson är det svenska hoppet på de korta löpdistanserna”
Hopp om en bra placering. Det är väl ett sunt hopp?
Henrik Larsson tillhör svenska eliten och har svenska rekordet, några till bra år kanske han kan ta medalj på EM men jag är tveksam att han någonsin kommer att komma till final på OS eller VM.
Gamla (1900-talet) rekord, herrar
Slägga/1986, Längd/1991, Höjd/1993, 4x400m/1993, Tresteg/1995, Spjut/1996, 1500m/1998
Damer
800m/1983, 400m/1985, Kula/1987, Höjd/2024, Längd/1988, Diskus/1988, 100+200m/1988, 4x400m/1988
Speciellt damernas dopingrekord är ju seglivade. Ingen har ens nosat på 800-rekordet, efter dopingeran. Även 400-rekordet är tämligen ohotat.
Edit: WR i höjd i dag
Bland sprinters har vi ju Robert Kronberg, final i både VM och OS på korta häcken

Bland sprinters har vi ju Robert Kronberg, final i både VM och OS på korta häcken
Grycksboexpressen och Johan Wissman ska vi inte förglömma.
Egon
Ludmila E
OS-guld på 100 häck 1996.
Man ska väl egentligen inte gradera svenskhet men det är svårt att låta bli i vissa fall.
Egentligen är ju Mondo mer amerikansk än svensk också. För att inte nämna Abeba Aregawi.
Svårt. Samtidigt har jag alltid stått helhjärtat bakom Zlatan. Men han är född och uppvuxen i Sverige. Tror det är där jag hamnar när jag ska bedöma vem som är svensk eller inte.
Det är väl 1912 eller möjligen 1948 som en svensk fick medalj på 100 eller 200 löpning men jag tvivlar på det. Springa explosivt var ingen överlevnadsfördel uppe i snön kanske.
Fast tänker man evolutionärt är det inte upplyftande att tänka på vilka som har dominerat de grenarna.

Fast tänker man evolutionärt är det inte upplyftande att tänka på vilka som har dominerat de grenarna.
?
Den sorgliga historien bakom det ”urvalet”
Du menar att de hamnade i USofA? Att de hamnade där är, för deras framgångar på löparbanan, en vinstlott. Evolutionen går inte så snabbt så att där blir några direkta vinster på de 250-300 år det handlar om.
Usa eller Jamaica. Bara slavtransporterna var under omänskliga förhållanden. Handeln. Och det lär inte ha varit någon fördel att vara klen på plantagerna.
Vet inte om urvalet går så snabbt. Västafrikaner är snabba i regel också.
Trodde Barshim från Qatar eventuellt skulle kunna slå världsrekord i höjd ett tag.
Han var bra byggd för höjd
Många skador.