OS (olympiska lekarna/spelen) 2024

Ja. Nigeria. Ghana. Côte d’Ivoire. Sierra Leone.

Han har en svensk mamma.
Även svenskar går på college i usa.
Han gör intervjuer på svenska och i hjärtat … rätt enkelt att se att hans ev. kärlek till ett land, går mot Sverige.

Oavsett.
Vi i Sverige importerar sällan atleter i det syfte som andra länder gör.
Deras egen vilja kan vi inte styra över.

Mondo kunde välja och han valde Sverige. Hela USA hade velat ha honom så situationen är fullständigt omvänd än när idrottare byter land för att ”få” vara med på vm eller os.

Egon

Han lirar, eller åtminstone lirade på Upsala, ett plus.

Lennart Strandberg var ju en av de allra bästa i världen på 100m, tyvärr fick han muskelbristning i finalen på OS 1936 annars hade det nog blivit silver som sämst. han slog senare under säsongen bronsmedaljören på OS med en 4-5 meter i ett 100 meters lopp
Strandberg hade en stund delat världsrekord på 10,3 år 1936. Dock hade Jesse Owens sprungit på 10,2 men det tog två år innan Owens tid blev godkänt pga. någon formalitet.
Därefter kom det ju ett världskrig vilket gjorde att det inte blev något mer OS deltagande för Strandberg.

Det har beräknats att tiderna på den tiden på kolstybbsunderlaget med dagens underlag skulle varit 0,4 till 0,5 sekunder snabbare. Så visst finns det snabbhet i våra gener Anders.

Finns ju alltid mutationer…

Spelade bollen bakom hans ett par gånger. Mycket trevlig kille.

Läser om höjdhopparen Tamberi, en av favoriterna till guldet. Han har nu nått sin idealvikt och är nere på dryga 3% i kroppsfettsnivå.

Jag finner det fascinerande att han kan fortsätta att motivera sig trots att han vunnit allt.

Vinner han guldet blir han den förste höjdhoppare som tar 2 OS guld.

Jag skulle kunna tänka mig att höjdhopp och tresteg är två av de friidrottsgrenar som sliter mest på kroppen och då är det förstås svårt att ta OS guld två gånger.

Kollade lite trestegshistoria, mindes inte att Kravets och Edwards tog sina rekord nästan samtidigt i Göteborg. Var det VM där då? Kravets rekord höll sig i nästan 26 år, Edwars står sig fortfarande (har någon varit nära?).

Vad man minns var ju hur galet långt Edwards hoppade den där säsongen. Och att Kristian Olsson vid nåt tillfällen föll ner på knä och bugade för Edwards.

Ja. Det var VM i Göteborg 1995. Edwards slog först rekordet och hoppade (ur minnet) 18.18 och i ett senare hopp 18.29.

Både Kravets och Edwards slaktade de gamla rekorden.

Liten kul notis rörande höjdhopp, OS 1964 på bronsplats John Rambo!

3 gillningar

På specialbyggda banor.

En av favoriterna i tresteg, Jordan Alejandro Diaz Fortune gjorde ju ett knasigt lång hopp i mitten av Juni då han satte pers med 59 centimeter och hoppade 18,18. Dock tror jag han får stryk av Pedro Pichardo som varit kring 18 meters strecket nästan varje säsong de 10 senaste åren. Pichardo är regerande OS mästare. Han missade några stora mästerskap när han “emigrerade” från Kuba under någon tävling i Tyskland 2017, under stort hemlighetsmakeri dök han upp i Portugal så småningom.

Den svenska OS truppen

Vad kommer ni att kolla på ?

Jag kommer att definitivt att titta på friidrott, simning, handboll, kanot, bordtennis och lite skytte ifall det går bra för någon svensk. Golf blir det också om någon svensk är framme och hugger.

Det mesta utom hästgrenarna men det blir fokus på friidrott och handboll.

Friidrotten och medaljchanserna typ sjöström och Åberg

Sporadiskt. Gillar bara golf och fotboll. I princip.

Blev inte golf en olympisk sport förresten? Eller var det bara tillfälligt?

Åberg kan bli svårt. Det är så många där uppe i toppen jämfört med andra sporter

Chansen att vinna golfens OS-guld är väl dock betydligt större än en stor tävling på PGA och LPGA. De stora länderna får bara skicka ett fåtal spelare vilket gör fälten tunnare.

Det är permanentat. Försvann 1904 tror jag kom tillbaka 2016.