Jag är egentligen inte så nördig att jag planerar semester efter OS men semestern i år startar när OS startar. Inga “resor” är inplanerade utan väder och tävlingsgrenar får styra vad jag/vi gör på semestern. Friidrotten vill jag se mycket av (och där är många finalpass på kvällen så man kan göra annat på dagen). Vissa lagsporter kommer jag följa men inte titta slaviskt på. Givetvis kommer “svenskgrenar” öka mitt tittande men jag kommer inte titta på allt bara för det är en svensk med (förlåt Perseus, men just din gren roar mig inte).
Jag kommer givetvis inte missa invigningen. Det är inte samma sak att höra den på radion… Jag är fortfarande ledsen att jag missade den för 40 år sedan!! Har nog bara missat den sedan 1980.
Annars kan jag tycka att OS ger en fantastisk möjlighet att se sporter man normalt inte följer. Med bra kommentatorer kan ointressanta sporter bli mer intressanta. Sen får vi se hur just kommentatorerna och bisittarna beter sig… En del verkar inte förstå att det bästa att säga vid vissa tillfällen är: Ingenting!! Berättar bilden, håll käft! Vissa delar behöver absolut förklaras men en del kommentatorer/bisittare verkar mer vara livrädda för att det blir tyst.
Den sämsta kommenteringen nånsin var OS-golfen 2016, då Zacke och Nilsmark kommenterade ihop. Båda bra kommentatorer i sig men det var invers till personkemi. Deras ogillande av varandra bara osade.
Påminn mig inte om eländet! Jag har andra, speciellt invigningar där sportkommentatorer försöker göra sig lustig över något som tillhör värdnationens kultur, som ligger nära men just “revirpinkandet” som de två höll på med var plågsamt.
Tittar igenom den svenska deltagarlistan och förutom Ludvig Åberg som av Anders döpts till Eslöv så har vi deltagande från Eslöv, Eslöv, Eslöv och även Eslöv på OS