Originalet eller covern

Det är iofs din tråd från början, Anders. Men mitt förslag är att vi ska ha originalet med. Annars lägger vi i “musik vi lyssnar på”.

Här är äldsta kända inspelningen av “Flickorna..:”

Håller helt med men hittade inte nåt original, men jag tyckte coversarna var så pass underhållande… ett undantag från regeln!

1 gillning

Här i alla fall en med original, med något annorlunda svensk version.

Kalles är en klassiker, och det är fan hopplöst att höra vad han säger innan låten startar…

1 gillning

Lite Stones igen då. Först originalet (som fyller 59 år just idag)

Sen den mest kända covern.

Och sen en jävla pärla till version, vilket drag!

Stones vinnare!

1 gillning

Som oftast i mitt tycke är originalet bäst, åtminstone 9 gånger av 10.
Denna gång definitivt Sutherland Brothers originalversion.

1 gillning

Sailing är ju en riktig klassiker. Slänger in en till här.

Love Hurts är kanske mest känd med Nazareth vars version kom i mitten av 70-talet. Den har det nog hånglats en hel del till, men jag har svårt för Dan McCaffertys bräkande.

Men det var Everly Brothers som spelade in den först, så tidigt som 1960.

För mig är det emellertid Gram Parsons och Emmylou Harris som avgår med segern här. De gjorde den 1974.

mera stones

Här får Kalle jobba hårdare, men han vinner på att han spöar Jagger. Skånska är det ultimata rockspråket.

Hårt mellan Everly och Nazareth, man är ju primad på Nazareth…

Hopplöst för Sutherland Brothers, man är ju marinerad i Rods version…

Nu blir det svårt. Kinks original skramlar på riktigt fint. Och sånginsatsen är förstås bländande. Nicky Hopkins piano-stick imponerar.

Men när det gäller texten är det utklassning för den svenska versionen. Det finns inget som går upp mot Torsson i den divisionen. Och pianoklink har vi inte här, utan en skrikande gitarr i stället. Den avgör!

Kinks, som jag verkligen älskar, klarar inte av att vinna. Det gör Torsson!

Ni får en Vattenman-inspelning som bonus.

Här är det stenhårt

Men Eddie torskar på det jävla ekot

I beg to differ. Torssons är förstås episk, men att få till rätt riff och ljud på kompgitarren och allmänt tryck i kompet allmänt är alltid kungen, och här får Kinks till det, vasst. Och ett pianosolo till en rocklåt kan bli vansinnigt rätt. Break the Rules med Status är väl generalexemplet.

Shakin Stevens då? Och Per Myrberg?

Gissa vem som vinner här :smiley:

Originalet.

Svenska versionen, text Åke Strömmer (inbiten Djurgårdare för övrigt).

Ok, nu har vi övat upp det här på allsången, här kommer en ny låt som ni ska få lov att sjunga på. Den handlar om, eh, blåa sko’!

Från ny låt är jag med… har hört den där låren ett otal gånger, till mossan var favoritplattan då den kom.

Minns från min derbytid( jag höll inte på nåt Stockholmslag men alla mina polare var Djurgårdare och jag hängde på för stämningen) att AIK hade en variant på Edward Elgars pampiga Pomp&Cirkumstances som gjorde lite intryck, faktiskt främst för melodin. Tror den kan ha gått via nån Hammarbyversion?

Överhuvudtaget, om man ser läktarsång som covers finns det ju en del fantastiska varianter, med intressanta texter. Och en del, Engelska, som är ganska så osmakliga. Kanske finns svenska sådana också. Men tveksamt om läktarlåtar platsar som covers.

Bajens kom till under SM-slutspelet 1982. Sjungs nuförtiden i slutet av matcher om/när Bajen leder.

”Hör är Hammarbys A-lag, Hör är Hammarbys fans, Alla kommer från Söder Å vi älskar Hammarby”

AIK har sin version som kom senare.

”Hata Djurgårdens IF, hata SSK, hata Bajen från Söder men vi älskar AIK”

Den var het då, speciellt förr oss som bodde där Kalle kom från. Han var en skön kille. Kalle bodde granne med en arbetskamrat till mig på åttiotalet, på Plommonvägen i Lund.

Trodde orginalen skulle med… här är ett exempel på orginalet med rätt tidsangivelse runt 2:04 in. Orginalet slår ju dom där bleka kopiorna oavsett.