Privatjet känns onödigt då det bara skulle vara 2-4 resor per år.
Säsongsupplägget
November-Januari: På någon plats med svensk sommartemperatur.
Februari,Mars: På lämplig (skid)ort där det är tillåtet med helikopterskidåkning. Kanada ?
April-Oktober: I Sverige.
Jag skulle dra med mig de närmaste och ta några dagar på “the Brando”. Det är långt ifrån säkert att det är min grej med sådant ställe, men hade jag GSEK så skulle jag i alla fall testa.
En åktur i en 39B vore helt fantastiskt. Kanske kan man ordna en sådan om man har en miljard?
En G280 går loss på 250 MSEK.
Sedan blir det cirka 25 MSEK för att flyga runt lite lagom (ARN-Spanien t/r knappt två ggr per månad).
Innan ni springer iväg och handlar eller hyr bör ni fundera över flygsäkerheten. Den kan variera beroende av upplägg och bolag. Samma gäller för vanliga flyg/bolag. Vissa flygbolag kommer inte på fråga att flyga med.
Han som är styrelseordförande i bolaget på Ullna GK har en eller flera helikoptrar. För ett möte en vinter tog han “vispen” till klubben från Djursholm och landade lite för nära klubbchefens Mercedes som fick sig en rejäl blästring av allt grus på parkeringen. Oklart hur mycket meningen det var, men kostnaden gjorde ingen större skillnad i plånboken för den gubben.
På frågan varför han tog helikoptern istf att köra som vanligt folk svarade han, “jag har blivit av med körkortet, men har flyglicensen kvar”.
F.ö. finns (fanns?) en kille som spelade många Mid-Amateur-tävlingar i Europa och alltid anlände i sitt eget privatplan. När sista rundan ställdes in en gång gick han igenom omklädningsrummet och sa hejdå till grabbarna innan han åkte hem utan att erbjuda någon av dem skjuts så de slapp vänta till dagen efter på att åka hem.
Fanns även en helikokpterpilot vid nån bana… kan det varit mariefred? Någonstans där eg open spelades i varje fall. Kom kördandes och gled in i hangaren vid huset. Sjukt bra.
Kommer ihåg ögonblicket mer än banan. På hålet som spelades gjorde jag en bunker-till-bunker och sänkte andra bunkerslaget för lätt par. När vi sen stod och väntade på nästa tee toppade en annan spelade (inte från vår grupp) sitt slag från samma bunker jag hade varit i från början så han träffade polaren på röven