Om du vann en miljard kronor, vad skulle du göra då?

Sluta jobba, hustrun sluta jobba.
Stödja barnen med utgifter.
Boenden på ett par trevliga platser.
Golftränare på allvar.
Vet inte riktigt hur skrivande och läsande skulle få boost.
Ev nåt välgörenhet, typ fattig m läshuvud.

Just ja. En AMG 6x6 för smidigt vinterbruk ligger ju inom räckhåll om man har en GSEK.

1 miljard går naturligtvis att slösa bort men inte lika lätt som ett par 100 miljoner.

Jag hade låst pengar till alla inkl. mig själv med en summa som trillade in på kontot varje månad. Ovillkorligt.
Därefter hade jag gjort som de flesta dvs. köpt boenden, fordon och inte minst golfklubbor.

Man läser ju ofta om folk som slarvat bort mycket pengar och blivit utblottade. Med 1 miljard kan man säkra sin familjs framtid och ändå slösa bort en del. Säkerhet först.

Egon

19 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Jobbet och fritiden

Värt att tänka på när ni nu planerar, 1 miljard bör ge ca 2,5 miljoner i ränta per månad, går säker att få högre med, så efter det initiala nödvändiga får man väl spara ett par månader för den där Aston Martin man vill ha.

Vi är ett ett gäng på fd jobbet/kontoret, typ 12 pers, som brukar satsa en 100:- var när potten är över 350M. Skulle det falla ut så är det synd om de 25% på kontoret som inte är med … Vi satte 350M som gräns för det skulle räcka för alla som är med att sluta jobba. Tyvärr så jobbar alla fortfarande, ja utom jag då eftersom jobbet inte tyckte att mina tjänster behövdes längre.

Hackade av fritidspratet till egen tråd

Kanske skulle man flippa ur och/eller bli olidlig efter ett tag, om man hade 1 GSEK?

Lite förenklat så tror jag att man i allmänhet uppskattar “gradienter”, dvs sådant som inte är vardagens grå dimma. Har man mycket €€ så kommer efter hand den grå dimman att förskjutas uppåt i nivå-pris-innehåll. Dvs att med tiden kommer man behöva dyrare, eller på annat sätt mer extrema, upplevelser för att få en kick pss som billigare/enklare saker fixade förut.

Den upplevelseutspädningen riskerar nog sluta mindre bra om man inte har väldigt stabilt fotfäste.

Någon påverkan borde det innebära, den vandrande plånboken, ser även att de närmaste skulle ses som vandrande plånböcker.
Bäst att vara fattig

Det första jag skulle skaffa om jag vann en miljard är en inhägnad borg med ett antal vakter samt luftvärn + flera bepansrade bilar.

Rånrisken är nog inte obetydlig :pensive:

1 gillning

Varför skulle någon behöva få reda på att du är så rik ?

Jag skulle försöka hålla väldigt tyst om vinsten, ett bra tag. Dvs till dess det inte är ngn nyhet över huvud taget, längre.

Jo, självklart skulle jag försöka hålla det hemligt så länge det går - frågan är bara hur länge det går i vårt öppna samhälle ?
Har funderat på hur jag skulle göra om jag t ex vann trissdragning i TV.
Får man sitta i studion med papperspåse över huvudet ?

Man deklarerar ju inte förmögenhet längre. Det är svårt för någon utomstående att ta reda på hur rik du är. Taxeringsvärde på fastigheter, vilka bilar du äger osv. går att ta reda på men inte så mycket mer.

Varför skulle det inte gå?

En sak, inte vistas i Sverige 1 okt-31 nov och 2 jan-30 apr.

Varför vara i Sverige under December ?

1 gillning

Därför att tomten bor i Sverige?
Känns inte lika juligt på Hawaii—

December - om det är snö - Advent, lucia, ljus överallt, jo, den dosen svensk vinter vill jag ha. Är det grått här stannar jag i Toscana

Jag har många gånger tänkt tvärtom, December är den absolut stressigaste månaden under året, det är ofta också månaden med sämst väder, slaskigt det har inte bestämt sig om det skall vara vinter eller höst.

Att tillbringa andra halvan av November och hela December i något lagom varmt land och sedan komma tillbaka till Sverige när vintern infunnit sig på riktigt det skulle jag definitivt göra.

När jag funderat lite skulle jag som miljardär ha helikopter med pilot tillgänglig de dagar på året då jag vill åka skidor. Dock är det ju inte så fasligt dyrt så jag får försöka hitta på något mer som kostar pengar.

1 gillning

Du får ha ett privatjet som tar dig mellan ställen.