Modernt eller old school?

Nä då löser lasern det. :roll_eyes:

Nej men avstånd, banguide och flaggplacering, alternativt gps som är samma sak fast snabbare.

Dög att spela the open på 24 gånger…

Jaha. Men “177 meter ditåt” är ju inget bra hål. Eller hur långt det nu är. Hur kan det vara bra? Är ju som golf för blinda. Nån ställer upp dig i rätt riktning och talar om hur långt du ska slå.

1 gillning

Håller med dig Marten. Många hål, t.ex 17:e på old course, räknas som bra bara för att dom är kända och varit med. Men det är skithål i verkligheten. Men kalle anka är som bekant rätt roliga att spela…

1 gillning

Det är mellan 114 till 235 yards, varsågod att gissa.

När du däremot vet exakt hur långt det är och du vet exakt vart du skall sikta då är det egentligen som vilket hål som helst, även om det alltid är svårare med målfokus på blinda slag.

Ahaa… börjar ana en gammal god rondtidsbrawl, det var längesen. Och jodå Marten, det går alldeles utmärkt att bli svavelosande på ett golfforum, du skulle sett på gamla goda tiden. Skönt att det inte är som då. Albert och Stefan ser till att det hålls nivå, liksom Putt gjordepå mittemellanforumet. Det är bra.

Vilka var det mer nu… jeans på golfbanan… fika efter nio… Grönbergs sving…

Byta om i bagageutrymmet

Jag håller med alla!
Med tanke på rondtiderna så behövs nog alla hjälpmedel.

….men kan även hålla med om Martens att det Känns ganska fel på 100-åriga banor att slänga upp kikare mm

Sen kan jag tycka att det borde vara samma regler
Överallt på tävlingarna som ingår i diverse Tourer

Jag städar väl av var jag står i de känsliga frågorna som Anders tog upp så vet ni var ni har mig. :laughing:

I Ljusdal på 90-talet där jag spelat det mesta av min golf var fika efter 9 hål standard som jag upplevde det. Men i ärlighetens namn var det sällan så mycket folk på banan att det spelade någon roll. Du kunde även gå ut och spela enbart sista nio utan problem. Ja utom när det var riktigt mycket folk. Då var det bollränna på ettan… Minns inte om det nånsin var tidsbokning.

Så jag står på fika-sidan i den konflikten. Det tar ändå 4-5 timmar och en liten paus är välbehövlig många ggr.

Rondtid ja. Fyra timmar skulle jag säga är bra. Tre och en halv? Ja om man slipper stressa. En golfrunda ska vara trevlig framförallt. Väntan eller stress är inte det.

Jag har för övrigt själv gått en tävlingsrond (tvåboll första på morgonen ) på 2 timmar och en kvart. Men då var vi två st singel-hcp i tonåren som inte behövde leta boll på hela rundan och när vi märkte att det fick fort började vi nästan småspringa. Fick vänta gott och väl över en timme på andra bollen i mål…

På jeans skulle jag vilja svara att det är ok men sen tycker jag nog ändå att det ser lite sjavigt ut. Tycker man ska ha piké med krage också. Behöver man en wind breaker så ska pikétkragen sticka upp. Är det varmt så är shorts ok men de ska gå ner till knäna och vara av chinostyp eller vad man säger. Inga badshorts, jeansshorts osv.

Äger inga golfbyxor idag, har bara spelat i shorts i sommar. Funderar på att ta en sväng ner till Dormy idag och kika på rean. Sonen behöver golfskor också. När jag tittade på byxor på försommaren så såg dock alla så tunna och fladdriga ut. Inget för en kall oktoberdag direkt. Hur löser ni det? Regnbyxor?

Den där svingen kan jag dock inte uttala mig. Vet inte vem det är.

1 gillning

I min mening kanske den mest underhållande tråd jag sett, alla kategorier. Och jag har varit i stort sett konstant på forum sen innan webben. Medelhcpkille som var minst sagt fokuserad på sving, som kritiserade en av dåtidens bättre proffs sving och hanterade sen ett getingbo av låghandikappares ilska med bravur.

Önskar jag hade tagit fram kikaren på Old Course när jag fick ett mått av Caddien som jag direkt kände var fel, men det kändes alldeles för respektlöst mot den stackaren som gick och bar min bag I över fyra timmar för under 200kr i timmen, så jag slog det avståndet han sa och landade 20 meter bakom green på 12:an. Caddien hade läst måttet på fel bunker och gav mig 105 yards istället för 75.

Våra caddies hade kikare och skjöt lite mått åt oss utan att kolla i nån bok alls… Med tanke på åldern på min caddie var det ingen generaitonsfråga heller.

Då jag varit med sedan stenåldern antar jag att jag var på forumet då men just den tråden har jag missat.
Var det MPS som kritiserade? Det är iallafall han som dök upp i minnet när du nämnde “fokuserad på sving”.

MPS, naturligtvis

Norr minns man ju med🙂

Odis.

Hofnar, och vilken sida han hade stått på i den här tråden råder det ingen tvekan om.

1 gillning

Finns att skaffa. Se till så skalan inte är för stor.

Inte att förglömma:

• Hur man tvättar en bil (väldigt) noggrant
  • “Hully-gully”
  • Bro Hofs businesscase
  • Könsneutral slope- och handicapsättning
  • Outning av nicknames

Vilka riktigt mustigt inffekterade och hetsiga trådar minns vi mer?

2 gillningar