Fan vad klantigt. Ana Peláez diskas i British Open – caddien fuskade
Klantigt är inte ens förnamnet. Fullständigt hjärndött är en mer passande beskrivning.
Omedelbart avsked för den caddien. Något annat är otänkbart.
Jag tycker inte att kikare eller gps ska vara tillåtet på någon tävling. Inte ens på lägre nivåer. Avståndsbedömning är en del av sporten.
Trams. Digitala avståndsmätare är det bästa som hänt sporten. Framförallt den tid det sparar.
Det gör sporten mekanisk och inte levande.
Avståndsbedömning? Du menar gamebook med femhundra olika avstånd hit och dit? Finns inte mycket bedömning där. Låt dem ha lasermätare!
Levande som i stegande fram o tillbaka o ändlöst läsande i blocket med femhundra avstånd?
Du vill givetvis förbjuda banguide och avståndsmarkeringar på banan också? Du kan alltid få ett exakt avstånd, frågan är om du vill att det tar 2 minuter eller 2 sekunder. Du får gärna gå bakom mig ett varv där jag stegar avståndet inför samtliga slag, du kommer inte att komma runt på under 6 timmar.
Jag vet ju att caddies har stegat upp alla tänkbara avstånd i decennier men jag har ändå en romantisk idé om att någon som är grym på att bedöma avstånd borde ha en fördel. Det är en verklig styrka. Att slå en järn nio exakt 138 meter är inte det. Inte egentligen.
Det är väl även därför som det här med vind är så romantiserat när det kommer till golf. Även hårda greener till viss del. Dvs det kommer krävas lite känsla och skills för att spela bra. Att inte bara vara en slagrobot och slå precisa slag där bollen stannar direkt.
Mmm. Ja ta det till vilken extrem du vill och kasta skit på mig. Det känns rimligt.
Så det är inte känsla och skill att kunna slå en järnnia 138 meter på ena hålet, 134 meter på nästa hål och 141 meter på det tredje?
Som sagt. Finns en anledning till att linksspel i hård vind är romantiserat. Skiljer agnarna från vetet (slagmaskinerna).
Men det skiljer inte ut dem pga dåligt stegade avstånd, eller hur?
Så funkar det inte. De vet exakt hur de ska påverka längden. Greppa ner, göra stansen smalare…
Varför är du så otrevlig förresten? Jag fattar det inte. Är ett jäkla speciellt forum. Avanmälde mig till EG Open delvis för den hårda stämningen. Har lite svårt att värdera tonläget ibland.
Alltså jag tycker ju att stegade avstånd inte heller borde tillåtas. Men då är jag en hopplös romantiker.
Välkommen till internet.
Det mesta är bättre i verkligheten, inkl användare på eaglegolf. Välkommen till våra träffar.
Jag kan själv vara jävligt vass och otrevlig online. Men jag tycker inte det ska behövas när man diskuterar nåt så harmlöst som golf.
Skriven kommunikation kan i princip aldrig bli lika nyanserad som f2f. Speciellt inte om man vill svara utan en halvtimmes betänketid och fyra raderade utkast.
Det finns en anledning till varför golfförbundet inte orkade rodda i forumet längre och förra sajten föddes… man får ha lite skinn på näsan och ge tillbaka. Precis som livet i övrigt. Men det är kul du är här och skriver så sluta inte med det bara för du får mothugg.
Vi lämnar käbblet och återgår till pågående tourtävlingar. Vill ni bryta ut i egen tråd eller pm så kör på.
Det är helt ok att vara en hopplös romantiker med fjäderboll och hickory. Om man vill.