Modernt eller old school?

Uppfattat! :grinning:

Tycker guttaperka är ok. :wink:

1 gillning

Skulle inte kalla det för hopplöst romantiskt, det är mer att du vill ta bort skickligheten och ersätta den med en tombola. I övrigt ber jag om ursäkt om jag uppfattades som otrevlig.

Beror på vad man menar med skicklighet. Som sagt, ingen älskar en tävling med mjuka greener och noll vind.

Är det mekanisk skicklighet eller är det fantasi och kreativitet som bör premieras?

Seve Ballesteros vs Nick Faldo typ.

Fantasi och kreativitet kan väl fortfarande premieras? Du måste ju fortfarande skapa det slaget som under rådande omständigheter tar bollen det exakta avståndet du vill slå, men om du inte har en aning om hur långt du vill slå så blir det mer en fråga om tur än hur skicklig golfare du är.

Äsch, du är ju lika gnällig i EV6-gnällig på FB😁

1 gillning

Jag spelade Castle Course I 15-18 sekundmeter byig vind. Det fanns inget romantiskt alls över det, det var bara mer eller mindre ospelbart för du hade ingen aning om bollen helt plötsligt skulle blåsa iväg 30 meter i sidled eller inte.

1 gillning

Jag tänker att bedömning av avstånd, vind och studs är ogreppbara och nästan magiska kvaliteter hos en bra spelare och som bör tillåtas göra skillnad.

En känsla liksom. Diffus och svårdefinierad.

Lite som när en fotbollsspelare som Roberto Baggio eller Maradona hittar lagom vinkel, styrka och timing på en passning. Det står inte nån där och säger att Careca eller Vieri står 22,3 meter bort och kommer springande i 9 meter per sekund.

Tanken om golf utan gamebook, utan laser, utan GPS, utan alla moderna hjälpmedel, är förvisso intressant men den golf vi diskuterar här är big business och show. Där smäller det högre med precision än med gissningar. Tror jag.

Om man vill gå full retard, förlåt retro, så är det ju fritt fram men varför skall man tvinga på andra sina egna åsikter i frågan. Ditt hcp lär ju reflektera dina val konsekvent.

2 gillningar

Jag tvingar inte någon. Jag ger bara uttryck för vad jag tycker. Utan att kalla andra för efterblivna.

1 gillning

Jag skulle vilja se folk spela 5:an på Prestwick (par 3) utan att få veta hur långt hålet är.

1 gillning

Ja, det skulle väl vara roligare än att se broilers stå och slå sina exakta och mekaniska slag?

Det räcker med att spela Corballis links, stå på tee på ett par fyra och undra om fw är dogleg höger eller vänster, hur långt det är till kröken samt vart bollen tar vägen om man slår si eller så.

Jag menar att den golf jag förespråkar skulle vara mer intressant att titta på än den vi har idag.

Om du inte känner till hålet så ser du inte green från tee, du har ingen aning om hålet är 120 eller 210 meter långt. Är det skicklighet att gissa avståndet?

På vilket sätt skiljer sig “mekaniska” slag från slag med en annan mekanik?

Jag håller inte med.
Visst kunde det vara intressant men det skulle snabbt bli halvt ointressant.

En skicklig spelare bör ha ett sjätte sinne. Något odefinierat. Inte bara vara en robot som kan slå ett slag exakt x eller y meter.

Nu känns det som att det bara går runt runt så jag lägger ner.

2 gillningar

Då är det ett uselt golfhål.

1 gillning