Att ens dra upp snacket om att pengar styr är helt bananas. Det har inget enskilt med LIV att göra utan det har varit en verklighet inom pga länge … och verkligen då pga vs Eur/DP.
Nu är inte pga mest lukrativt och då kastar de sten i glashus. Såå jävla korkat!
Sen finns det väl en sak med pga som inte tagits upp. Pension! Det har tidigare lagts fram som något positivt och frågan är hur det går till?
Tar de kommission från alla och delar ut/år på touren eller hur funkar det?
Jag menar… Jesper lär ju inte kunna leva på prispengar från millenniet eller på de få dollar han tjänar på seniortouren.
Ett marknadsvärde är ett marknadsvärde. Hittils har PGA haft monopol vad som är marknadsvärdet för en golfare. Dom säljer rättigheterna precis som Ecclestone sålde det för Formel1 och sen fick golfarna ta det för var det var. Inga anställningar, inga garantier utan tvärtom - presterade du inte så åker du. Du kunde möjligtvis få excemption om du var skadad eller liknande men det skulle vara tidsbestämt.
Ville du spela någon annanstans så åkte du, ville du ha mer betalt så “hah! vi är pgatouren vi bestämmer vad du skall få betalt - 20% av våra intäkter kan gå till spelarna, resten skall vi ha till epsteins resor!” ungefär.
Sen när någon kommer och höjer marknadsvärdet genom att erbjuda högre ersättning, fasta löner osv då blir dom hemska. När man gjorde det samma mot europatouren då… tja… Folk här är väl för senila för att komma ihåg vad dom åt till frukost första rundan Masters 2009.
Det är ju helt givet att en arbetstagare eller konsult tar det “bästa” erbjudandet. Det är inte ett dugg synd om PGA-touren men de har hamnat i en jobbig sits då deras motpart är helt nedlusad med pengar.
Om ngt år vet vi vad som blev resultatet. Om LIV ser till att sändningen blir bra så kommer jag kolla LIV. Annars inte. Om PGA blir urvattnad så fimpar jag dem.
Nej, jag hänvisar till hans inspelade prispengar på Champions Tour. Det är på några år, men 2,7 miljoner USD räcker nog ganska långt. Han sålde också sitt hus med sjuk vinst sägs det. Det är inte synd om Parnevik.
Det här tror jag inte Koepka, DJ och Bryson hade tänkt sig. För den som har koll på sponsorkontrakt så ligger de ofta segmenterade och bygger på resultat. Deltagande i Ryder Cup är en riktig bonanza nästan i klass med att vinna en Major. Iofs är LIV-pengarna löjliga för de här killarna, men det blev alltså inte fullt så bra som de kanske tänkt sig.
To paraphrase a L1V golfer's day in Court: My Lord: We’re just golfers who live in a bubble removed from day to day life, untouched by whatever is going on in the world around us. It’s our own business if we are greedy, deluded, removed from reality and cosseted with a ridiculous sense of self-importance, supported by the obscene money we earn that comes from God knows where through our exceptional skill with a small ball (that also comes from God knows where) and we will sue anybody who bans (let alone fines) us from pursuing our God-given right to play whenever and wherever we want for the most money possible regardless of finishing first, last or in between. (The irony is I would respect the right to join L1V but not demands to be considered for Ryder Cup teams or to play in PGAT or DPWT tournaments if they wish. They cannot have it both ways).
Citat från en god vän på FB.