LIV Tour - Saudi-touren

Europatouren är nedlagd?

Den är under PGA

Stensson har skapat sitt marknadsvärde till största delen genom den publicitet han fått genom deltagande på PGA-touren. Visst han kan sälja sig själv till Saudi och urholka värdet av PGA-touren men det är knappast kollegialt mot de som har svårt att klara sig. De får ju det ännu svårare i och med LIV genom att värdet på PGA-touren blivit mindre.

Nu lägger jag ner. Jag bryr mig inte riktigt om detta egentligen. Vet inte vilka Smith och Nieman är ens. Tycker bara inte att ni tänkt hela vägen. :slight_smile:

Nyckelorden är: valfrihet, principer.

Under? Förr var de ju konkurrenter väl? Vad hände?

Media tog väldigt klar ställning mot Bosman när den debatten var aktuell. Dvs FÖR arbetsgivaren.

1 gillning

Smieth är ganska mycket större än Stenson. Nieman är en beginner, en som du säger inte kan finnas i LIV.

Jag håller inte med. PGA har kunnat släppa in Åberg mfl som nu får en chans, för att så många har försvunnit, det är win-win.

Vill du se på PGA så gör det. Men kom ihåg att majors är inte under PGA, dom är sina egna. Därför ser vi LIV och PGA spelare där.

Det är sant. En sjukdom inom media det där. Håller du med?

Dom har så länge jag spelat golf varit tillsammans.
Men jag började först 1992 så jag är lite av en nyfödd.

Bosman var knepigt från början. Nu känns den som en självklarhet.

För mig har det alltid varit så naturligt att jag äger mig själv.

I fotbollen ”äger” ju agentfirmorna spelarna nu.

När de var konkurrenter försökte Europatouren med alla tänkbara medel få spelare att stanna i Europa och inte flytta över pölen. Det blev ett väldigt hallå när några topp-spelare ändå valde att spela i USA och inför Ryder Cup kunde inte kaptenen ta ut bästa laget då Europatourens ranking gällde för uttagningen med bara två? fria kaptensval.

Nu är DP World Tour en undertour till USA pga touren, det märks på lite olika sätt. t.ex. så har de spelare som missade topp-125 gränsen i USA en egen excemption kategori på DP World Tour. Av den anledningen har vi sett Jonas Blixt och Henrik Norlander spela en del i Europa denna säsong.

Om spelare topp-125 i USA vill ta en tripp till Europa så ser PGA till att de får en plats i de tävlingar de vill.

1 gillning

Åberg har blivit tillfrågad … före han blev proffs.

Egon

Alla golfare har mer pengar än vad dom behöver, annars hade dom aldrig spelat golf.

Jag ser för o nackdelar med båda tourerna.

Liv gör mycket rätt
Spelar globalt , shotgun som är rättvisare ( dock begränsar det fältet ) . Personligen engagerar dock PGA mer för tillfället.

Sen har nog LIV också en del krav på spelarna likt PGA.

Har LIv spelarna nån sorts årslön eller är det ”bara” prispengar?

1 gillning

Liv eller pga är ju inte riktigt frågan här. Eller… jag ref. kanske mest till de senaste inläggen.

Liv erbjuder en anställning vs pga som har haft monopol vilket gjort att folk frågat efter, försökt erhålla en anställning.
Skillnad: Bli head huntad eller söka jobb.

Egon

De har lite tröstpris till de som kommer sist i tävlingarna, de blir då tvungna att försöka hanka sig fram på 50 000$.

Vi återgår till att prata om LIV-touren här. Ny tråd skapad Snillen spekulerar

3 gillningar

Slökollar lite på UK- tävlingen.
Topp24 säger dem är klara för nästa år. Övriga får kvala på nåt sätt? Nån som vet i detalj hur det går till, och var? Eget kval med nya andra spelare?

Och innebär det att de har 1-årskontrakt? Förutom kaptenerna som väl är fredade