LIV Tour - Saudi-touren

Eftersom jag har lite insyn så kan jag säga att du verkar ha noll.
Nålsögat är otroligt smalt. De kämpar med ”sin idrott” och lägger ner enormt med tid. Detta för att kanske, om de har tur. få chansen. Tar de inte den så är det ett extremt harvande där det ekonomiska kommer mha. mammor, pappor, släktingar och sponsorer för att ens ha möjlighet till chansen 1 eller 2 ggr till.
Deras ”utbildning” kostar miljoner/år och det finns ingen examen som garanterar anställning.

När de väl kan få ”anställning” på en tour så är det prestationsbaserad lön med 0:- i garantilön.
Spelar de bra så kan de leva gott ekonomiskt men pressen och slavkontraktet gör att arbetssituationen inte är optimal.
Gammal i gamet, hyggligt konsekvent… ger en annan personlig situation men även då är slavkontraktet kvar.

Egon

Kanske @Marten vore mer bekväm om vi satte en lön per score?

Säg…
Gör -1 på 10 tävlingar = NNN c SEK
Gör -10 på 10 tävlingar = NNN c SEK
Gör -20 på 10 tävlingar = NNN c SEK
Gör -30 på 10 tävlingar = NNN c SEK
Gör -40 på 10 tävlingar = NNN c SEK

Sen spelar det ingen roll om du vinner Masters, British Open, eller Ryder Cup?

Alla golfare får samma lön, ok?

Fast sportslig framgång ger ju ekonomisk framgång i form av sponsorer också.

Kommer ihåg hur Sara Sjöström klagade på att simmarna inte fick betalt för att ställa upp i OS. Men samtidigt är det OS som skänker hela sporten trovärdighet och status. Utan OS och dess uppmärksamhet, inga fina sponsoravtal.

Jag kan ju tycka att det är lite samma sak i golfen.

Jag orkar inte mer. Tack tack.

Jo jag förstår att många sliter i det tysta. Men det är ju inte dem som blir köpta av LIV…

Förstår att det är jobbigt. Vi är många som tänker samma.

Blir lite av en mobb. Det är lite dålig kutym men dom sista var lite samma tid av en slump.

Inget illa ment mot dig, men vi är flera som har en stark åsikt. Inget personligt öht.

@Marten Vi har även stött och blött samma ämne ganska länge, så jag ber om ursäkt för oss alla för att vi framstår som en mobb. Men vi har rätt klara åsikter nu :slight_smile:

@Marten
Jag vill också tillägga att det finns rätt många som håller med PGA osv, dom syns inte just nu. Men dom finns lite överallt här.

Vi är små! Ta inget personligt.

Ja fast det här med LIV, på vilket sätt underlättar det för “no names” som har svårt att gå runt på touren?

Det är väl de som har ett namn som är intressanta för LIV. Och hur har de fått sina namn? Jo genom PGA-touren.

Inte många… jävligt många.
Jag känner till en tränare/mentor och hans adept som, enl. utsago, spöade Stenson så att han grät (på golf).
1-2 år senare tog Stenson steget ut i världen och adepten kom ingen vart alls.
Livet för en golfare handlar inte om talang eller bra golf utan det handlar om chanser och att ta dem.
Stenson hade väl inte silversked i mun, men jämförelsevis så hade han åtm. nån chans extra iom. sin back-up.

Egon

Fast om 50 namn försvinner från PGA så släpper det in 50 nya?

Edit: Eller räddar Spieth…

Hur många såna är det som kan välja LIV? Det är ju Stenson et al som köps över. Spelare som redan har mer pengar än de behöver.

Dom som har marknadsvärde. Är det ett problem?

Skall vi kvotera in Åberg?

Nej inte alls. Men varför har de ett marknadsvärde? Pga vilka? Och på vilket sätt hjälper det här alla dessa som har det svårt att gå runt?

Känns som en lite udda diskussion detta. Folk far säkert illa inom golf men dessa hjälps inte av LIV. Ändå ska LIV ses som frälsare för just dessa? Jag hänger inte med.

Ingen har påstått att LIV är en frälsare?

LIV skapar en marknad för golfare, inget annat. Innan fick man jobb av PGA take it or live it. Nu har man ett val. Vad är problemet med att få ett val?

Men som exempel så skapade ju gamlingar massa värde för PGA, men dom drog inte in så mycket pengar. Nu får dom chansen att tjäna pengar på sig själva. Vad är problemet? Är Stenson skyldig att spela golf för resten av sitt liv så att Åberg kan lyckas? Borde inte Åberg tjäna sina egna pengar?

Jag förstår inte ditt mot-argument.

Måste Cam Smith tjäna pengar till Spieth?

Måste Rahm tjäna pengar till Thomas och hans pappa?

Måste Niemann spela en 3M tävling på en parkbana för att vara en “pro golfare” ?

Eller dom kanske skall följa PGA och bli gamla, få 1/10 av prispengarna på champions istället? Även om dom kan vinna majors (som bevisat)?

Varför tycker du att PGA skall ha monopol?