LIV Tour - Saudi-touren

Du byter domän istället för ämne.

Så vi kan flytta diskussionen till lastbilsförare.

Skall dom vara livegna DHL eller kan dom få köra för UPS om dom vill?

På ljuset ja, glad att du inser skillnaden i arbetssituationen.
Behöver du en smiley?

Resten är en allmän upprepning för alla (exkl. dig då eftersom du fattat skillnaden).

Egon

Visste inte att jag ändrat uppfattning i något här, förklara gärna för mig :slight_smile:

Kan vara my bad på det…
Hursomhelst, när du utrycker dig och gör jämförelsen arbetsgivare/arbetstagare så håller jag med fullt ut.

Egon

1 gillning

Min poäng var att man som idrottare i världseliten får bra betalt för sina umbäranden. Det är ingen som tvingar någon att vara golfproffs. Jämförelsen med lastbilschaufförer var bara för att visa hur absurt bra liv de har trots “slavkontrakt”.

Jag tycker ju det är bra när andra värden än monetära spelar roll. Äran över att vara världsetta t ex. Visst kan jag förstå de som väljer LIV istället men har du redan flera hundra miljoner på banken så kanske mer pengar inte är svaret…

Man kan enkelt säga;

För mig är det ganska naturligt att byta arbetsplats/arbetsgivare om jag är olycklig på mitt jobb.

Men för golfare har inte det privilegiet funnits innan LIV. Då kontrar arbetsgivaren med att stämma dom för att dom anser sig äga arbetaren på livstid. Här är Bosmandomen i fotbollen för mig en klar förklaring Bosmandomen – Wikipedia

1 gillning

Vad jobbar du med? Vill du få lön för ditt jobb? Vill du få mer lön om du gör ett bättre jobb? Vill du få förmåner? Vill du kunna byta arbetsgivare om din arbetsgivare tvingar dig till saker du ogillar?

Skall en person som jobbat med golf i 10+ år tvingas bli lastbilschaufför för att få byta arbetsgivare? Jag fattar inte.

Finns andra tourer än PGA. Har funnits länge.

:+1:

Egon

Vilka då?

Edit: Och därtill, varför är då LIV så kontroversiell? Varför stämmer PGA spelare som vill gå till LIV?

De flesta är ”affilierade” med pga vilket på ren svenska betyder att de lyder under pga och därmed basta.

AustralAsia är lite mer mopsiga, men annars inte.

DP är fullständigt i knäna på pga… liksom OWGR… fattar du då varför det har blivit en så infekterad, styrd och mobbig situation?

Egon

2 gillningar

Jag tror man skall tillägga att kanske för första gången någonsin har media i tex Sverige valt att ta en tydlig ställning för arbetsgivaren istället för arbetstagaren.

Där har den allmäna oppinonen blivit lite konstig. Jag tror ingen nykter människa/journalist skulle säga att “den här organisationen borde få äga människor på livstid”.

Edit: Givetvis har detta berott på att man vägt arbetsgivare A mot arbetsgivare B, men men i slutändan är faktum detsamma, man har valt att gå med arbetsgivare A som den absoluta sanningen. Arbetstagaren är icke relevant!

Jobba för andra? Du kan vara helt säker på att om ens någon annan anställd i det ftg jag var anställd, hade tagit uppdrag för den största konkurrenten, så hade hela “mitt” ftg åkt ut direkt. Direkt som i “nu!”

Eaglegolf drivs idag av mitt bolag som säljer samma “sak” till flera olika företag som whitelabelar plattformen. Olika större kunder har olika anpassningar och äger olika mycket i vad dom gör.

Hur är detta olikt att jag skulle spela på olika golf tourer?

Edit: Exklusivitet tecknas per lösning och region på en tidsbestämd basis. Det betalar man för.

Ja. Det är ju här som PGA-skon klämmer. Men den kommer att få ge med sig. Hoppas jag. Ungefär som Bosman gjorde för fotbollen.

Tänk om tänk rätt.
Ta av dig akademiker-glorian.

Om du jobbar som snickare, fyller din kvot och vill snickra åt någon annan på din egen tid… så får du det.
Du är inte livegen.

En kassörska på Ica handlar naturligtvis på Ica men hon är fri att handla på Lidl om hon vill.

Egon

Företag kan ha kontrakt, absolut. Det hade man även här. Tänk på att varje golfare är ett företag, inte en person.

Men när kontrakten skrevs fanns ingen marknad, bara PGA. Nu finns det en marknad, Därav alla avtalsdiskussioner och stämningar. Långt över våra enkla förklaringar med arbetsgivare/arbetstagare.

Men nu är världen rubbad likt Bosman och det gillar jag. Vill Man äga en bra golfspelare för några år för sin “tour” (ie en marknadsprodukt där man säljer tv rättigheter mm) så kostar det därefter. Det finns iaf två spelare som kan buda och man kan förhandla. Det gillar jag.

Jag förstår inte hur man inte kan gilla att det finns en marknad istället för monpol.

1 gillning

Tag på dig tänkarmössan. “Snickra” åt annan var inte förbjudet för mig, per se, men det var behäftat med sidoeffekter. Så i praktiken helt förbjudet. :wink:
Edit: om man inte först avslutade uppdrag och sade upp sig. Vilket jag gjort. Åt båda håll.

Inom IT har vu ju en helt egen defakto-lag som inte gäller för någon annan yrkesgrupp…

Arbetsgivaren har upphovsrätt, du får inte , eller du får, men arbetsgivaren äger även allt du gör utan för arbetstid.

Tack Ericsson och Sossarna…

Edit; Därför har vi även konstiga avsatser på krav inom vad som krävs för att vara konsult, pga IP får vi ha företag lite hur som helst.

Ja, men att har klausuler i ett kontrakt är ju vanligt. Det är ju skillnad på att begränsa vad folk gör på sin fritid och att de inte får ge bort företagets kompetens till någon konkurrent.

Mickelson var rätt på det från början!
Spelarna hade inte rätt till sin egen person, bilder, klipp etc.
Att de inte kunde sälja sina ”bilder” från en tävling är ju självklart, men vid sidan om är en annan sak.

Egon

1 gillning