LIV Tour - Saudi-touren

Förvisso inte, men LIV har ju ett bedrövligt antal tittare sett till insatsen.
Jag går till mig själv, kollar i princip ALDRIG på LIV, men i princip varje vecka på PGA.

Kollar rätt ofta på LIV sistadagen sista hålen - eftersom det är likt en vanlig tävling då. Ledarboll som slutar på 18 mer fokus på spelet och mindre dunkadunka. Bra spelare som spelar bra.

Problemet med de första dagarna - tvtittsmässigt - för mig med LIV är att jag på en vanlig PGA/DP mest snabbkollar nån celeb-boll med lite snabbspol, försöker få en känsla för banans senare hål, för att ordentligt kunna ta in spelupplevelsen på helgen. Shotgunnen, jo det funkar där men det blir liksom shotgun i TV också, en massa slag all over the place och man vet inte var spelarna håller till…

1 gillning

Det brukar sitta en liten skylt i bilden som visar vilket hål spelaren är på :smiley:

Enligt någon artikel hade LIV en tredjedel så många tittare som samma veckas PGA tävling.

LIV ökar hela tiden, PGA minskar.

Om det inte blir en väl fungerade sammanslagning tror jag LIV går om inom något år.

2 gillningar

LIV-tittarna får lära sig lite nya ord.

Bra drag på australiensiska publiken. Team playoff för första gången tydligen.
Detta är en av de bra grejerna med LIV. De spelar mer globalt.

Väldigt få tittar online dock. Iallafall på youtube

Publiken jublar a la Ryder cup när ”motståndarna ” missar.

Det är något jag förundras över. Så länge kvalitén på sändningen är bra och man sjålv underhålls- varför bry sig om tittarsiffror? Är det roligare att titta om man vet andra kollar också? Tror du vi någonsin kommer få rättvisa tittarsiffor från alla sporter världen över?

För mig betyder det ingenting. Men jag kollade ju inte heller…

Jag vet inte, har inte kollat särskilt mycket i år. Kollar resultat lite, kommer på mig med att kolla oftare på laggrejen än förr, särskilt för de här rena sydafrikan, latino, aussielagen(de här majesticks gör en dock lite sorgsen. De är verkligen holiday on ice). Tror att utveckla laggrejen skulle kunna öka intresset.

Som sagt tidigare, shotgunnen gör tävlingen mindre intressant. Som den visas. En modell första två dagarna skulle vara att alternerande visa en boll som startar på ettan och en på tian. Följa få bollar. Gör de så nu? På tävlingarna jag kollat kommer det bara slag från allover the place.

Sista dagen sista nio blir som sista sista nio överallt, funkar. Det enda som egentligen stör är dunkadunkat.

1 gillning

1 gillning

En äkta hjälte.
Hela hans story med xxx starter utan vinst på DP/Eur touren och sen drömmer han till med en, är guld.
Nu, vinnare på senior tour. Kvalite rakt igenom. Ingen dagsslända här inte.

Egon

1 gillning

Några LIV-spelare är med på BMW (DP) men långtifrån alla som teoretiskt borde platsa med sina karriärer som mall. Varför får inte fler vara med?

Egon

Några har väl inte betalat böterna?

Gjorde inte LIV det?

Egon

Vad då för böter?

Böter för att de bröt avtalet med DP Tour och gick till LIV…ish.

Europatouren vinner tvisten mot de spelare som utan dispens ställt upp på den kontroversiella LIV-touren.
Nu måste spelarna betala böter på motsvarande 1,29 miljoner kronor vardera.
Böterna ska vara betalade inom 30 dagar och för de spelare som fortsätter att spela på LIV-touren är fler dryga böter att vänta.
Det var i fjol som ett antal högprofilerade Europatourspelare, däribland andra Ian Poulter och Lee Westwood, bad om tillstånd att få spela på LIV-touren. När Europatouren sa nej valde de ändå att delta i tävlingar på den Saudi-stödda touren.
Europatouren svarade med att bötfälla spelarna för att de brutit mot reglerna. Spelarna i sin tur valde då att ta strid för att kunna spela på båda tourerna och sedan dess har det pågått en rättstvist mellan spelarna och Europatouren.

1 gillning

Verkade väl förnuftigt, och eftersom det sammanlagda beloppet väl motsvarar nån tiondels sekund av vinst från oljan så slantade väl sheikerna upp det med en axelryckning.

En del betalade, en del brydde sig väl inte

Jag ser på LIV på samma sätt som den saudiska fotbollsligan. Nånstans dit spelare åker för pengarna men som egentligen saknar sportsligt värde.

Orättvist?

Njaej. LIV golf är klart bättre än fotbollsligan, jfr övriga världen. Men visst är det :dollar: som talar även i LIV.