LIV Tour - Saudi-touren

Hur är det med PGA Championship, där har väl ändå PGA ett visst inflytande ?

Korrekt. PGA äger tävlingen. Det är dock en annan organisation än PGA Tour.

Kollade på /r/golf och tydligen är liv samma organisation som låg bakom 9/11, därtill är jorden platt och trump är en ödla.

Med andra ord var liv en fluga och snart får vi titta på färg som torkar igen på tv?

Ett rätt, Trump är en ödla.

1 gillning

Skulle säga att Trump, såväl som SD och NSDAP är konsekvenser mer än något annat. Såna som inte borde höras alls. Men omständigheter gör att de hörs.

Vem är den här Yassir?

Tell me you don’t have a clue about this without telling me you don’t have a clue about this.

Antingen är han den som har vunnit en massa majors eller så är han den som chefar över PIF-fonden som äger LIV touren.

1 gillning

Arafat ? Han spelade väl inte golf ?

Hur många dagar efter the masters tar det innan Rory släpper bomben? Nästa LIV-tävling är på fredagen om två veckor. Känns som han vill få bort det värsta mediabruset. Skall vi tippa på torsdag?

Som det ser ut nu skulle LIV kunna spara pengarna och låta Rory harva vidare på PGA. Ser märkligt loj ut.

1 gillning

Undrar om det är frugorna som insisterar. Alltid kul med 25 gucciväskor istället för 10. Vad Rahm får på pluskontot av livskvalitet av de extra säg 5 miljarderna kan man undra över.

Det är nog ungefär pss som när man själv byter jobb. Nytt, stimulerande (oftast), mer pengar.

Jag har tagit lönesänkning för att få ett roligt jobb istället för ett jag hatade. Rahm har uppenbart gjort tvärt om.

Man säger ju att alla har sitt pris, men jag har svårt att se vad man skulle göra med 2 miljarder istället för en. Eller snarare 30 miljoner istället för 20. Fick jag 20 kunde jag tillfredsställa mina behov och nycker tills jag dör. Och som Gates ser jag inget positivt att dränka ungar i pengar. De får fixa sina egna. Och antagligen skulle det bli typ de där 20 kvar efter mig. Sen finns det ju annat än pengar förstås, priset kan ju vara av annat slag.

Men men mycket vill antagligen ha mer.

Lön = status.
Varför tror du att sådana som tex Rahm, Ronaldo, Mbappe, … förhandlar sig till fantasibelopp?
Såklart finns där “mer är bättre” i absoluta tal men “mer än andra” visar att du är värd mer än andra.
Lön = status!

Men ökar verkligen Rahms och eventuellt Rorys status med LIV och miljarder? I vilkas ögon? Inte särskilt universellt i golfvärlden i alla fall. Moder Teresas status var ju inte direkt skitkass. Och håller inte Gates på och skyfflar iväg pengar för att få just status?

Har läst en del Sociologi, sånt kufar som jag gör på sin fritid… en av de stora teoribildarna är Pierre Bourdieu, fransk Sociolog. Skriver högst lästbart. Och han pratade om “habitat” snarare en klass, habitat där olika spelregler gäller. Och då han pratar om kapital pratar han gärna om socialt och kulturellt kapital, likväl som ekonomiskt. Ganska intressant i det här sammanhanget. Och i min nya miljö, låt oss säga “sen många generationer akademisk” så är det INTE status med att ha pengar. Snarare status att leva i säck och aska och vara solidarisk med det ena och det andra. I min släkt däremot har onekligen pengar varit ett rejält plus, men inte direkt nån “status” utan mer ett medel för att åstadkomma bekvämlighet X. Känner några få som startat eget med framgång och nog ser status = förmögenhet, men det är ganska få. Den som verkligen dragit in riktigt mycket, pengar är en mycket liten drivkraft för honom.

Rahm vet jag inte, men Rory, uppväxt med Farsan drivande pub, föräldrarna jobbande extra för att Rorys karriär skulle kunna ta fart, är inte övertygad om att Status = förmögenhet i dollar där, direkt.

Detta sagt : En schysst löneförhöjning i en stor organisation med en fungerande lönesättning, det är ett mått som jag själv uppskattar. Pengar säger mer än vackra ord ibland. Liksom betyg i skolan eller resultat i tävlingar. Men att Rory skulle bli mer “värd” av 850M$ från LIV, i vilkas ögon?

Det som förbryllar mig lite är att LIV vrkar ha ett ganska snålt antal tittare, vilket borde sänka spelarnas eventella varuvärde. Samtidigt får de ju så ofantligt mkt pengar OCH att många går mkt mot “youtube” segmentet och syns där.

Youtube golfarna växer i både antal och sorters utbud och är ju mer lättsamt och lättillgängligt jämfört med både LIV, PGA och europatouren, så att underlag finns är det ju ingen tvekan om.

Har du tillförlitliga siffror på pga-touren till hands?

Säger inte det är dåligt med LIV-tittande, men hur är det med golfen i stort?