Jänkare vill inte se LIV pga saudi så det är ju givet att dom inte kommer se något alternativ. Men det jag sett av LIV så här långt har varit bra mycket mer action än gammal PGA-skåpmat. Tycker andra inlägget beskrvier det bra hus en vanlig PGA-tour-tävling ser ut.
Jag kan väl spä på med hur Amerikaner ser övr. världen (existerar den öht.?) men det tjänar ingenting till.
PGA har, enl. Mig, urholkat golfen i världen genom sin agenda att göra den större over there.
Det är ju då inte så konstigt att LIV består av de mest frispråkiga pga-amerikanerna och sen de mest namnkunniga under decennier från Europa-touren.
Jag spår en framtid där vi kommer fortsätta se nybakade pga-spelare vinna tävlingar och det kommer sänka pga längre och längre ner i djupet.
Därav är jag rätt säker på att en lösning med LIV-spelare som free agents de veckor de inte är bokade för spel.
McIlroy vs LIV är givetvis styrt av hur fördelningen av sk toppspelare ändrats och kan förmodas fortsätta ändras. Att hålla kvar vid den tidigare ståndpunkten är inte vinnande längre och var kanske inte vinnande tidigare heller.
Det är ju inte dagens vändning som är grundproblemet. Det är den tidigare hållningen som var “måla in sig i ett hörn”.
Det man alltid vill se:
Majors. RC.
Stortävlingar i övrigt. FedEx, Players, DPfinal, …
Om inte de bästa är med så är det ju lite beige.
Utöver det:
En del intressanta övriga tävlingar.
Utöver det är det ju “serielunk à la MLB” och inte speciellt intressant annat än när andan faller på.
Samma sak pratas om överallt i F1 gällande att man skall äga äga äga äga…
Christian Horner, den mest framgångsrika teamchefen i modern tid äger ingenting i Red Bull, hans kommentar är typ “det brukar vara en dålig idé rent ekonomiskt att äga ett F1 stall”.
Låt dom som har pengar äga saker, sitta på vip-läktaren och bjuda in sina kompisar. Vi bryr oss inte så länge det inte är 20% av sändningen (hrm, F1).
Jag tror inte någon här på forumet kan säga mer än två agenter för golfspelare, jag tror inte ni kan säga agenterna för top 10 i världen. Osv osv. Ingen bryr sig, vi vill se sporten golf.
Låt saudierna äga och köpa allt, vem fan bryr sig. Dom bevisade själva hur lätt det är att man hoppar läger. Dom vill göra något nytt, kul och monopolet som står helt utan idéer bara skriker rasistiska slagord.
Som tur är står dom riktiga majortävlingarna utanför allt skitsnack och bara kör på.
Egentligen tror jag det är det som gör folk på internetforum så arga, att ingen faktiskt bryr sig. Folk spelar golf på olika ställen och majors har majorspelare, har dom inte det så är dom inte majors och det fattar dom nog även om det kanske kan bli ett gap year nånstans.
Jag röstar för att alla slutar kolla på golf ett år. Slutar spela golf ett år.
Donera greenfee-pengarna till Örgryte IS istället.
En sak är säker, saudierna får inte ont om pengar de närmsta årtiondena. Deras oljereserver är kring 270 miljarder fat där priset på ett fat just nu är 20 dollar. 5 400 000 000 000 dollar
Ska nog slänga ett öga på Mexicotävlingen. Se om Hatton grejar att gå och garva när det går honom emot…
Kaymer, Meronk, Bland… skulle kunna döpa om sig till “Niceguys”
Det lilla jag kollade förra året var det nog bara Bland som ordentligt hade ett kroppsspråk som att han spelade en tourtävling.
Det är en tour men spelarnas reaktioner, förutom då Bland - det lilla jag har sett - har varit lite holiday on ice-ish… Skratta, inte bry sig så mycket om det går fel… showa lite. Inte min kopp te.
Men det kan ju mycket väl varit lite confirmation bias på den. Ska som sagt kolla i helgen.
Torque GC’s Joaquin Niemann got the 2024 LIV Golf League season off to a flying start with a 12-under 59 in Friday’s opening round at Mayakoba. In setting the El Camaleon course record, Niemann also becomes the second player in LIV Golf’s first 23 events to card a sub-60 round. Last year, Crushers GC captain Bryson DeChambeau shot a 12-under 58 at Greenbrier.
After opening his round with a par on the second hole, Niemann birdied the next five holes, made one par and followed with two more birdies before holing out from the fairway for an eagle-2 at the par-4 11th. At that point, he was 9 under through 10 holes.
He said for most of the day, he was unaware exactly where he stood in relation to breaking 60. When he reached the 12th hole, he said he wasn’t sure if the course was a par 71 or 72 and “I didn’t want to do the math.”
But already at 12 under when he got to the 18th hole, his next to last, he heard shouts from the crowd to go for 58. That’s when he realized it was a par 71. “Wow, I’m right there,” he recalled.
Rahm, who was playing in the group behind Niemann, received a quick display of how talented his fellow competitors are in his new surroundings.
“What is it now, 23 LIV Golf events, there’s a 58 and a 59? It’s pretty impressive,” Rahm said. “… I would confidently say that I would have a bet a lot of money against a 59 here this week, just because of how narrow the fairways are.”
Told about Rahm’s comment, Niemann smiled as he offered the perfect retort: “He owes me money, then.”