LIV Tour - Saudi-touren

Man hoppas att de olika tourerna kommer att komma överens på något sätt. Personligen har jag begränsat mitt tv-tittande de senaste åren till bara herr-majors.

Om inte alla de bästa (som inte är skadade) är med så slutar jag nog helt att titta på golf.

Är väl inga konstigheter med att göra en “kvaldag” där säg de 30 på gränsen från denna säsongs grund eller helt random via lottning tillåmed (vem fan bryr sig) kvalar mot de utanför så får vi 72 hål och spelarna får chansen.
Ytterligare spänning för oss tittare vilket garanterar en torsdag som faktiskt för en gångs skull betyder nåt…

1 gillning

… nu en till som plockar in pensionen. Paul Casey.

1 gillning

Rent tekniskt hoppar ingen av. Spelare som Stenson m.fl har rättigheter att spela på DP, PGA och Asien etc. samt sån status att de gärna får en invite om de frågar efter det.

Praktiskt så vet naturligtvis Stenson vilken inställning PGA har men jag tror att förhandlingarna med DP varit långa.

Det finns inget rimligt skäl för DP att stänga av spelare om det nu inte vore för att de sitter i knät på PGA.

Även om WGC är en överenskommelse mellan tourerna så känns det som att det har varit lite åsidosatt. Pengarna är större än pga men utan cut … dvs. som LIV.

Sen… får man nog ta det här med kritiken från andra spelare om pengar med en nypa salt.
De kastar sten i glashus så att ingen ruta är hel.
De bästa världen tjänar betydligt mer på att inte spela golf (läs, vs inspelade pengar) och där är Tiger en av de främsta.

Egon

1 gillning

Snabelerik skräder inte orden, och nog håller jag med om en del.

Men mest undrar jag, åter, vad det blir på lite längre sikt. Den dagen spelare inte ser ut att mena det då de säger ”it hasn’t sink in yet” och ser helt galna ut efter en seger, lite oavsett format, har golf som TV-sport tappat allt intresse för mig. Om LIV gör golfen till nåt slags Shells wonderful world of golf tror jag inte bara jag kommer slut betala de där månatliga kronorna för golf-TV.

Om det bara blir en affär för de 40-åringar som känner toppen passerad kan det tvärt om bli ett småmysigt tillskott. Men att spelare som Ancer och DeChambeau anslutit gillar jag inte.

Men hur som helst, Stensons timing kan väl ingen påstå är lyckad?

Stenson verkar ju haft kontrakt IOM kaptensrollen iallafall.
Finns saker med LIV som är bra, och det finns saker som är dåliga.

För mig personligen blir det sämre. PGA blir sämre o LIV engagerar inte.

Tanke…säg att LIV spelare måste kvala för att få spela nästa års Open, hur många skulle klara ett kval?. Hungriga yngre förmågor vs mätta “äldre” på fallrepet.
Från en känd intervju…
Hungriga lejon jagar bäst…

Framförallt måste du ha lite flax ett par fler rundor i rad. När alla är “lika skickliga” blir det turstudsarna och turputtarna som avgör. Vissa har lite mer tur än andra bara :wink:

Gissar att dessa generösa övergångssummor är en kort företeelse så spelarna har bråttom att få sin deal.
Gissar att när LIV köpt sig ett trevligt startfält så får spelarna i ett lite senare skede “bara” nöja sig med chansen till större prispengar.
Hoppas o tror att PGA viker sig.

Det är väl så att för att bygga reputation behöver du stora namn. Om dom börjat med dåliga deals hade dom på sin höjd fått Ian Poulter och Martin Keymer (inget ont om dem). Ingen hade brytt sig det minsta. Det hade blivit en notis i golfens historia.

Dom måste alltså gå ut hårt och köpa dom största namnen. Med nackdelen att det enbart ses som en cash grab vilket gör att deras dröm om att förändra golfen till något roligare kommer i skymundan. Med bra prispengar ser man dock till att nya spelare kan tänka sig att joina. Men har man sett nån sändning så ser man snabbt att tv-formatet påminner mer om NFL eller NBA etc än klassisk golfsändning. Kan man bygga upp lag-konceptet mer konkret kanske man kan ha signing bonuses till vissa team osv. Nån slags lönetak? Vem vet- framtiden får utvisa.

Nu tror jag inte saudis är filantroper direkt, men man kan se det lite som att äldre spelare som levererat på touren och kommer in med stort pr-konto också har kortare kvar att spela. Men man betalar för lång och trogen tjänst ungefär. En yngre spelare som exempelvis Tony Finau eller Cameron Smith kommer ha gott om tid på sig att vinna (lag)tävlingar och dra in sitt levebröd den vägen.

Det enda jag kan konstatera är att om lite top50-bolag i USA gått ihop och skapat detta med ägare från NFL etc så hade ingen gnällt. Det är vad jag tror. PGA hade chansen att förbättra formatet (för golf är jävligt dammigt), dom tog den inte.

Tydligen fullt nu på LIV - touren enligt Norman

Som jag har förstått så har DP/Europatouren redan haft tävlingar i Saudiarabien ett antal gånger. Vet inte om PGA-touren haft det också.
Dubbelmoral?

1 gillning

Bra i så fall. Just duktiga gubbar, som kan ha lite Shell wonderful world. Det kan man ju kolla på.

För 25-30 år sedan var det ju lite gnäll när många europeiska spelare övergav Europatouren för spel på USA touren. Pengar var väl orsaken till tourbytet då också ?
Det var ju också en massa regeltrams att de behövde spela ett visst antal tävlingar i Europa för att få vara med i Ryder Cup.

1 gillning

Om nu Saudierna har så mycket pengar - varför inte bara lägga ett fett bud på hela PGA och DP World Tour som spelare och ägare inte kan motstå så är problemet löst ?
I alla fall i USA kan ju i princip allt köpas för pengar - bara man hostar upp tillräckligt mycket.

/ TT

Såren efter 11 september har kanske inte läkt tillräckligt?

Varför sälja ett monopol?

Ny lagtävling borde bli LIV-PGA

1 gillning

LIV ,Stenson,Ryder Cup…o så lite moral, i olika sammanhang dyker moral kortet upp.
En favorit som är enkel att följa men så svår när andra följer sin etiska egoism.
Ser det som att Stenson gjort rätt, men ser även det som han gjort innan som endast en del i den etiska egoismen, för max output så kan det vara så att man tackar ja för kapensroll för att vid förhandlingsbordet maxa sin ersättning från LIV, vilket är helt rätt enligt etisk egoism.
Nåja intresset för TV golf är ungefär att somna när sista ronderna i Augusta spelas…