LIV Tour - Saudi-touren

“…och precis så här, alla barn, är sports washing tänkt att fungera.” :wink:

3 gillningar

Givetvis spelar lönen roll. Och ”alla” pengar är väl smutsiga på nåt sätt.
Men jag gillar inte att man hoppar av pågående säsong och i Stensons fall ett av golfvärldens hedersuppdrag, han visste vad det betydde om han hoppade på LIV nu.

För min del är LIV som jag tidigare skrivit helt ointressant då det är en uppvisningstävling.

Men det kanske inte finns kontrakt i den meningen mellan spelare o pga/dp. O då är det väl fritt att lämna.

Dustin tyckte jag var ganska dryg när han hoppade på LIV den veckan hans sponsor RBC hade sin tävling i Kanada

1 gillning

Oavsett vad man tycker om tour-kriget så blir ju världstoppen väldigt splittrad nu

Såhär:

Ge det 12 månader så får alla spela överallt igen, med en gemensam anställning. Där spelarna har fått mer inflytande, mer pengar, bättre förutsättningar.

Raset PGA/ET kommer märka av kommer vara monumentalt.
Vem vill se tävlingar utan de bästa?

Anledningen till att LIV “stjäl” stjärnorna är pga att PGA tror de äger dem, de inser snart att så inte var fallet och kommer vika sig. Vi kommer som konsumenter ha än bättre tävlingar och underhållning framöver. PGA nu är typ vad, 5-6 tävlingar på en säsong som är faktiskt bra, i ordets rätta bemärkelse.
Detta är verkligen vad jag tror, sen vem fan bryr sig om pengarna, de cirkulerar oavsett fram och tillbaka över dessa länders bankkonton. Så sluta ha det som en ursäkt.

1 gillning

Om en vanlig löntagare med (säg) 45 kkr per månad blir erbjuden (säg) 2 mille i signing bonus och sedan kan dra in 400 kkr per tävling…
Så kommer ungefär ingen att tacka nej.
Så sluta svamla om vad spelare borde göra eller ej.
Ok?

4 gillningar

En aspekt av LIV är tittarvärde… vi ser alla bra spelare på samma gång iom kanonstart. Det är skitbra, det klpps hela tiden med slag från de man vill se och det är action från första minut av sändningen och den avslutas i vettig tid. 100% bra! Att det “bara” är tre rundor ser jag inte som något negativt. 1-0 LIV.

Sen det här med licenser osv. Just nu skickar dom det gratis på t.ex youtube (men även via andra tjänster). Detta kommer kanske inte gå i längden men man kanske kan få se en bättre tjänst. Se NFL som bra exempel där man har en app (nfl gamepass) för sin telefon eller pc där man kan se allt från 2012 till senaste matchen (live också givetvis). Det kallar jag service. Vill jag gå in och se pga championshop 2022 när Cameron Smith vann så kan jag inte det. Det går inte ens få tag på en torrentsajt tror jag. Växer det spelet? Om dom skickat ut på youtube hade det bara varit att gå till kanalen och sökt. 2-0 LIV.

2 gillningar

Suck… åter igen missar ni målet.
Det är det här som är sports washing, hur tröga får man vara?
Det är inte pengarna som spelar roll utan var de kommer ifrån och vilket mål man vill uppnå med dessa.

Jag har själv tackat nej till ett erbjudande om en roll inom IT med placering i Dubai som hade nästan 3-dubblat min lön med en signon bonus, fritt boende och flyttbidrag.
Allt handlar inte om pengar hur gärna ni än vill tro det.

Nu pratar vi dessutom om människor som har löjligt bra med pengar och skulle fortsätta tjäna pengar ett bra tag framöver och utöver det har pension från tourerna utan att behöva sälja sin röv till en diktatur.

4 gillningar

Dumt.
Fan vi snackade för lite LIV och spelade för mkt ps5 när du var här :joy:

Nu har vi nått å prata om när vi hälsar på medans Quest2 laddar sina batterier! :grinning:

Hade du tagit det om du varit singel? Om det varit 10 gånger mer betalt? Var är din gräns?

Jaha. Och?
Senast jag bytte jobb lämnade jag cirka 250 kkr/år på gamla stället.
Det hade inte med washing att göra, men ändå…

Jag fattar såklart washing-grejen. Men. Varför ska andra vara “bättre” än kreti och pleti?

Köper du ngt som har ngn del från RUS?
Eller från Saudi?
Eller från UAE?
Eller från BLR?
Eller från Bangladesh?
Eller från eländiga förhållanden i Indien eller Paki?

:wink:

Enligt Harrington fanns ett kontrakt att Stenson Inte skulle gå till LIV iom hans kaptensroll . Att då komma med uttalande att han är oerhört besviken känns ju lite patetiskt.

Om Harringtons uttalande stämmer

Du drog ett exempel som ingen med 45kkr skulle tacka nej till och jag drog ett annat som inte var hysteriskt långt från ditt som jag faktiskt tackat nej till så ditt “och?” känns aningen felplacerat…

Jag förstår din poäng men att försöka hävda att man inte ska göra något för att man inte kan göra allt ger en värld som jag inte skulle uppskatta iaf.

1 gillning

Apropå washing.
Det jag eg försöker säga är kanske att man måste fundera över de beslut man själv fattar. Vad andra gör kan man såklart ha åsikter om, men man är ju bara åskådare i de fallen.

Om man är en någorlunda vanlig jobbare och drar in 500-800 kkr per år, så är det lätt att tycka att de som drar in mångdubbelt mer skall ha en bättre moralisk kompass mht att de redan har tillräckligt. Det är ett feltänk. Moralen/etiken har inte med absolut inkomst att göra.

Frågan är hur framtiden blir. Kvalar man till LIV på något vis eller blir PGA-touren (etc) bara andrafiol till LIV där LIV sen går in och köper loss de spelarna som presterar? Vem avgör vem som får spela? Har man dubbel och trippelstarter på hål till slut? Har man bara ett kortare kontrakt som gör att man skickas tillbaka till PGA eller ut ur allt när tiden är över? Har dom nämnt något om hur det skall fungera rent praktiskt?

Var och en fattar (förhoppningsvis) sina egna beslut och tar ansvar för dessa beslut. Det är dags att inse att golfarna på den här nivån inte sysslar med idrott/sport utan sitt jobb (en bra/dålig dag på jobbet är underförstått ganska standard) utan dom är anställda även om anställningarna inte ser exakt lika ut som för oss vanliga knegare. Och glöm allt snack om att man inte gör det för pengarna utan för att vinna, det är pengarna som styr vilket även Henrik säger i sitt statement även om han lindar in det med att följa ”polarna” och utveckla golfen. I mina anställningar på Karolinska fick jag ha bisysslor som skulle redovisas varje år. Självklart fick inte dessa bisysslor vara i intressekonflikt/konkurrera med min anställning hos min arbetsgivare. Spelarna på PGA är ”anställda” av PGA (medlemmar med ett avtal) där de får lön efter prestation och även ett pensionskonto. Lika självklart är det väl då inte konstigt om PGA reagerar om spelare skaffar sig en annan anställning som uppenbart konkurrerar med PGA. Jag tror att vi alla som har företag eller anställningar där vi har medarbetare som får för sig att även jobba för en uppenbar konkurrent inte accepterar det. Så, har dom bytt arbetsgivare så har dom, gnäll inte om att man ska äta kakan och ha den kvar. I min värld får väl vem som helst ta jobb hos LIV/Saudi men man väljer vem man vill jobba för/åt och valen visar riktningen på moralkompassen. Att PGA-spelarna skulle vara livegna är bara BS, dom har jobbat arslet av sig för att få ”anställning” på PGA och det har varit en våt dröm att komma dit. Nu dyker det upp en ny spelare på planen som betalar mer och då är plötsligt PGA skit som betalar dåligt, vi får jobba alldeles för mkt bla bla (n.b, jag älskar inte PGA utan arbetsmarknaden är krass). Vad jag förstår så lägger spelarna upp sina spelscheman själva (med sina agenter) så visst har dom valfrihet. Det är olyckligt att det blir en konflikt med konkurrerande tourer då t.ex PGA och DP/europatouren har hittat ett till synes fungerande samarbete men visst ska vi se upp med monopol och att PGA ska styra allt.

1 gillning

De har inte behövt tänka på kval å sånt ännu. Det kommer om och när det behövs.

1 gillning

Det är på gång

"LIV Golf will continue to reward players that compete and perform well in LIV events, with a broad spectrum of exemption categories designed to ensure it delivers new opportunities for international golfers, as well as pathways for amateurs and the next generation of leading players, into elite professional golf. "

1 gillning

Blir intressant om de utökar startfälten , eller de måste de väl isåfall .? Om de ska fortsätta med shotgun.
Eller så betalar de alla fast de inte spelar.

72 spelare borde inte vara något problem. 4x18

Vad blir detta, på ren Värmländska.