AI kan för lite om de applikationer som skall använda koden. Därmed blir det nog inte helt bra med bara AI-genererad kod.
Man AI/ML är på kraftig inmarsch i de system jag jobbar med. Inte främst för vad man i dagligt tal kallar kodning utan mer för att effektivisera algoritmer genom AI/ML. Dvs prediktion, urval, prioritering, påverkan på annat när man gör si-eller-så, … Sånt som är f-b svårt (i princip omöjligt) att göra med klassiska algoritmer och klassisk kod.
När jag skulle förklara på lunchen för en projektledare hur jag använder AI när jag kodar så sa jag att AI löser en massa små problem åt mig. De stora dragen och de stora problemen får jag lösa själv då de kräver workshops, mailande med nyckelanvändare osv osv.
Grejen är dock att som kodare så kan man tillbringa timmar med små skitproblem som AI nu löser åt en på ett par minuter. Åtminstone ibland. Det gör att det flyter på ett helt annat sätt och i höstas så gjorde jag 1-2 veckors kodande på en enda 13-timmars dag. Satt helt ostörd också iofs. Det hade jag aldrig klarat utan AI. Även om det i slutändan kanske inte blir en enda AI-generad kod som jag checkar in. Men den leder en liksom åt rätt håll när man famlar lite.
Reflekterade härom dagen att en viss beteende förändring kan skett i mina val på åtminstone 2 saker.
Lågkonjunktur?annat? Bara blivit så,?
Delikatessdisken besökes numer mer sporadiskt vs tidigare.
Ströms herr besöktes numer aldrig.
Inom lean o effektivisering.
Från ABB, finnes redan hos “andra” tillverkare.
Bristen av utbildad arbetskraft framöver hänvisas det till, vilket ger att operatörer kan lära sig att “koda” robot.
Mjukvaruverktyget är kodfritt och har dra-och-släpp-funktioner för enkel framtagning av anpassade opreratörsgränssnitt för ABB:s robotar och cobotar
Effektivisering samt optimering av behov.
Lågkonjunktur+ strategiska förändringar biter hårt.
En chef i hierarkin försvinner, det denna utförde bollas över till en annan chef. Rätt självklart, att fila o optimera på golvet går att ordna på andra nivåer.
Mao jag får en ny chef, frågat runt lite då det är ett okänt kort för mig. En bild av kontrollfreak med högre eq framträder.
Min avdelning …hm div justeringar o optimeringar igen…vi kommer att ruva på en övertalighet på ca 25%…även andra avdelningar drabbas av olika åtgärder. 1 avdelning är överhoppad med jobb typ hela året är fullbokat.
Utköp kommer att praktiseras. ( Är fortfarande för ung)
För yngre 1/2 årslön brukar vara få som nappar.
Inom 18 mån kommer vi vara många för många med en enorm massa av trötta +55:are.
Som vanligt bättre kompetens lite driv kommer att ordna att jag glider vidare i alla fall 2år till, det är dit den teoretiska road mappen sträcker sig.
En halv årslön är lite klent om man betänker att normal uppsägning kanske ger tre månader? Iofs kan ett halvår också vara rätt bra om alternativet är just de tre månaderna. Men ftg borde väl fokusera mer på att köpa bort gamlingar, tänker jag.
Är du +55 ligger uppsägningstiden (unionen) på 6mån. Har du dessutom minst 10års sammanhängande anställning så ökar den till 12mån (om du inte hunnit fylla 65).
Utköp 6-12mån blir därmed inte ens ett utköp alls. Visserligen kan man bli arbetsbefriad under uppsägningen men ändå.
1/2 årslön är perfekt om man har säkrat annat jobb på annat håll. Oftast yngre. ( Nu senast iofs en som tänkt jobba till 67 tog 1/2 års lön vid 66 o tacka för sig)
Pension paket kommer att finnas i mixen, dock det är rätt tomt på de som ligger i rätt åldersspann.
Sist firman kicka, erbjöd 1/2 årslön försvann typ de flesta yngre.
Ca 10 år var kortaste anställningstiden för att säkra jobb den gången.
Skulle firman köra kicka nu och det skulle bli förhandlingar om sist in o ut + kompetens skulle snittåldern på firman skena än mer.
Typ kunskaps överföringen sker ej.
Därav blir det högst troligt inga uppsägningar utan luckorna fylls på efter naturlig avgång. Självklart matchade med kompetens.
Bara början egentligen, när projekt xx. Yy cc blir klara så kommer övertalighet mycket…
Edit: Mest trött då det blir rörigt och tar energi från alla.Redan nu har “alla” börjat spåna på vilka som blir kvar o vilka är troliga kandidater för att få annan sysselsättning på firman.
Hos oss har inte pejl på alla avdelningar, dock närmaste high tech super duper avdelning har många yngre, ligger även rätt i strategierna.
Det är inte här man minskar antalet anställda.
Bra lön, över medellön Sverige.
Bra miljö.
Eftersom företaget hittills valt annat än uppsägningar för att anpassa arbetskraften så är nog ingen fara för yngre .
Där jag knegar utsatt för strategi förändringar, många äldre +55:are. Bärande/duktiga vi väntar på pensionspaket.
Avdelningen jag knegar på var super high tech en gång i tiden, de som anställdes handplockades, gissar på att det redan där sattes nivån på “kulturen” på avdelningen. Ochså därav många stannar kvar i +20 år.
Spekulationerna florerar, vilka är säkra vilka ligger mer pyrt till.
Lite inside ger, LAS är ej gångbart fullt ut.
Process xzc är för avancerad att lära sig, samt möjligheterna är få att kunna komma åt lära sig.
Dock har man inte lärt sig eller visat intresse på +15år så lär man inte lära sig i framtiden.
Mao de som lärt sig åtminstone hyggligt är säkra oavsätt LAS.