Lågkonjunkturen kommer – vad gör ni?

Exakt, företag hittar på sina varianter.
Ungefär om jag minns rätt så är ca 5% av företagen i landet som kallar sig lean OM man utgår från Toyotas modell.

Men upplägget är ju inte lean , mer ett toppstyrt direktiv sparkat ned i kedjan. Typ ALLA fel .

Ja… eller precis?
Lean är ju en teori och även om jag inte är imponerad av the Toyota way så finns det naturligtvis bra saker med gamla 5S och sådant.

Det andra dvs. en hel bibel för enkel montering av 3-4 moment är däremot over the top.

Egentligen räcker det att tänka ”som i alla konspirationsteorier” så kanske man inte fastnar i att det måste funka överallt.

Slutmålet med Lean är (på Toyota) är likt statistik på antal puttar. Det kan säga något om scoren men det är inte säkert att färre visar på bättre slutscore.

Jag har fö. gjort studiebesök på Toyota (och andra truck-fabrikanter av samma dignitet) och hört hur den tillrättalagda metoden används men även sett hur det göms undan allt som inte funkar.

För att tala i praktiska ordalag.
Den intervall i minuter det tar för att få ut ett objekt i slutet är viktigare än tot.tiden (med supporting acts inräknat) för hela objektet. Detta gällde även på Toyota.

På väldigt basic nivå (ett annat företag) så pytsade nya ägare in 15 mille på Lean (årsomsättning 80milj) och resultatet blev att en produkt som tog i snitt 1.15tim/st med stationsmontering om 10st landade på 1.36tim/st.

Egon

Det folk ser i Lean är exakt det ni beskriver, snabbare montering, 5s , JIT . Typ mer jobb på golvet inget annat.
Är ganska säker på att det är här man räknar på hur mycket det går att tjäna på “lean”.
Ca240 timmar Lean teori o praktik har man pluggat på högskolenivå, firman betalade för att några skulle lära sig lite mer.
Basen bör sättas först, 5s duger gott. Lägg in en premie för upprätthålla det av nivån i vad man nu önskar i 5S. Ge lite deg för att utföra “städning” i olika steg. Innebär kontroll men de flesta tackar inte nej till lite extra. Involverar fler på golvet typ.
Stabila processer en förutsättning för lyckad Lean, innefattar enormt mycket. Typ tex stillestånd på Volvo lastvagnar accepteras ej, kostnaden för att minimera stillestånd “får” vara hög. Rätt självklart om man stenhårt kör JIT.
OEE är en metod för effektivitets mätande. Det man strävar mot är 95% o däröver.
OEE används hos mig.

Processerna inom/det som förknippas med Lean avs. kvalitet är ju sällan fel. På den neg. sidan av det hela kan det bli oerhört tungrott och om man ser till fungerande industri utan Lean så är principerna egentligen självskrivna praktiskt sett.

Det jag ser som ett aber är tidsaspekten. Det kallas i folkmun management by stress och det säger en hel del. När nån sedan vet principerna för hur ”draget” på linan är tänkt att fungera så fattar man att det tullas på kvalitet för att hinna med och/elller så skapar det röd-stopp.

Btw.
Jag är så old-school att jag vet hur en duktig montör lätt kan slå Lean på fingrarna 100ggr av 100. Lean handlar ju mer om att man inte behöver vara duktig, värdefull eller whatever. En människa är bara två händer som vilka som helst.

Egon

Mja. Lean inbegriper egentligen mycket annat som inte synes.
I det ingår tex “inbyggd kvalite”, vilket då ska ge att kvaliten inte tullas på. Har man inte det i systemet så jobbar man inte med inbyggd kvalite utan mer “kontrollera in kvalite” typ som man gjorde förr. Låter plätt lätt på papper men …ett grymt bra mål.
Att bygga lean är en resa, denna resa ska inte endast utföras av ledning utan basen måste med.Typ man får prova sig fram för att hitta vad som fungerar på just xxxx firma/butik.
Hos mig, efter utbildning hamnade jag i att jobba med lean, frisatt från ordinarie uppgifter i x månader.
Deadlines/,mål skulle uppnås/ utbildning . När jag o pilot gänget gjort vårt klev andra in i x antal månader detta pågick i tror jag i 2år…grymt bra för att bredda tänket ned på basen(golvet).
För det är tänket som är den sk kulturen i Lean.
Det är väll här de flesta som tror sig införa lean går bett.

Kanske tillägga, är mycket nöjd med vad firman i stort ordnat även missnöjd med mycket.
Jobbar inte med montering.

Lean och div chefer som räknar på montering buffertar JIT o så utan att jobba på det bakomvarande är helt enkelt recept för annat än lean.
Hos mig finnes det minst 1 som bara jobbar med bakomvarande. Sitter högre upp i hierarkin.
En metod är tex ,att uppmärksamma “xtra” ordinära lösningar på problem.
Bygger på tanken( troligtvis) om att den ensamma snillet kommer mestadels komma till korta vs en massa av folk.
Det bästa är då att många hjälpts åt att lösa något.
Det viktiga är inte alltid lösningen utan utförandet.
Metodik går att nyttja om igen igen osv

Firman har haft det lite trögt 2024. Tror man har sagt upp ett antal hundra personer (worldwide).
Det jag jobbar med har dock gått bra och man har utökat verksamheten.

Skummat igenom fenomenet unbossing.
Varför, konsekvenser,fördelar,nackdelar.
Unbossing =Lean stog det på någon sida, eftersom kostnader minskas.
Vilket enligt mig är det fel eller kanske snarare fel ordval eller så har man inte pejl på lean.
Tex att kicka bort onödiga kostnader som div mellanchefer är en besparing. Är det lean?
Lite av vad Mark Zuckerberg lär sagt, han vill inte ha chefer som styr nästa chef som styr nästa chef som styr nästa tills man kommer ner till den som faktiskt utför jobbet.
I leans värd är det fritt ur minnet inte fokus på besparingen/minska onödiga kostnader,7 utan att skapa värde för kunden.
Lite av ordet Kaizen som ofta nämns i samband med Lean…att piska sig själv för att andra ska få det bättre? Utgår från att ordna det bättre för nästa…
Misstänker att Japaner är bättre på det vs Svenne generellt, ja att inte utgå från sig själv.
Skrev någonstans att man får prova sig fram när ändringar mot lean utföres.
Hos mig lägsta chefen har aldrig tagits bort.
Högre upp i hierarkin har det hänt saker om man greppat det rätt, någon/några led av chefer är bort rationaliserade. Typ kostnader som inte tillför värde för kunden. Fast kallas väll vardagligt effektivisering/rationalisering eller annat.

Det är säkert olika ber. på hur produkten ser ut.
Där jag har jobbat har det varit lätt att identifiera vem som håller i trådarna/får det att fungera och det har sällan varit vd samt än mindre sällan någon ”förman/TL” eller arbetsmyra. Kompetens på golvet innebär absolut inte att man kan ta beslut på demokratisk väg som gynnar hela företaget. Troligen gynnar det den egna gruppen och jag anser att det är för naivt att inte behöva styra över vilka beslut som ska införlivas eller inte.

Problemet som infinner sig är att det finns en kotym som stavas ”arbetsbeskrivning” men som egentligen bara handlar om att individer ska ha områden att bestämma om ist.f att jobba.
På ren svenska… styra sitt eget, ansvar, befogenhet och kanske sköta sig själva men eftersom skita i andra går före… noll sammanhållning.

Problemet med Lean och ditt ”unbossing” är en frukt av ovan. Har man ingen kontroll/vetskap över vad andra gör/ska göra så blir det egna jobbet drabbat.
Org. bör sitta och att skala av på beslutskedjan är inga problem (läs ovan, identifiera ”vem som styr”) men att tro på att man som utomstående, koncernchef, konsult kan skala bort/degradera nyckelpersoner hur som helst bara för att ”jobbet görs på golvet” är en utopi.

Ex.
Jag var på en väloljad industri med ca. 150 anställda. Kom in utifrån och ”gled runt” lite. Efter en liten stund kunde jag identifiera en operativ och en strategisk ledare. Perfekt utan lean. I slutet av mina 6mån, när jag gjorde saker i båda deras ändar utan att bli beordrad, så blev de lite förundrade.
What! Nån som gör det som behövs utan att bli tillsagd!?

Egon

När jag läser sånt där så inser jag att det finns olika universum. Hur är man funtad om man bara “sitter av tid” på arbetet? Måste ju vara rena döden för psyket/hjärnan.
Å andra sidan, som en generell ordning (dvs inget hackande på Egons fall): Behandlar man AT som boskap så kommer de snart också bete sig som boskap. Men kanske har de alltid varit och förblir boskap?

Fundera över hur smart snittmänniskan är och betänk att hälften är mer korkade än så.

Dom hänger inte på IT-byrån.

2 gillningar

Hörde någon, jag tror det var Jordan Peterson, säga att 20% av de anställda på en arbetsplats gör minst hälften av arbetet och att den vanligaste instinkten var att lägga tid och försöka förbättra arbetet och moralen hos de som var sämst när det i själva verket var fruktlöst eftersom dom var svårast att ändra på. Det mest effektiva var att ge guidning åt de som var bäst. Ganska intressant tanke.

Men hur ofta har man inte hört på arbetsplatser från de som gör mest eller bäst att ingen lägger märke till dom? Jag tror många chefer tänker “den där personen kommer gå långt så den är ingen mening att lägga tid på han slutar här då”. Jag tror man måste tänka att det första många vill är att känna sig uppskattade.

1 gillning

Någon form av uppskattning/synlighet är viktigt, för alla.
Hur man skalll få “lökiga” eller “korkade” personer att göra ett bättre jobb har jag ingen aning om. Jag vet bara hur jag själv funkar: Uppgifter som kräver lärande (i ngn form/storlek) är det som drivit mig i arbetslivet. Synlighet/uppskattning innebär att det jobb jag gjort varit bra på något sätt. Sedan väntar jag mig en utdelning i form av lön/förmåner, pss att det ungefär motsvarar prestation. Lönen är inte en drivkraft, men en hygienfaktor.

Det är inte statiskt dock. Finns massor av faktorer som sänker produktiviteten hos en person. Så den där som “lökar” kanske inte är ett hopplöst fall.

• Sömnbrist
  • Depression
  • Skilsmässa
  • Dödsfall
  • Stress
  • Oro

Vissa är maskiner som inte låter privatlivet påverka öht. Andra är mer känslomänniskor.

Mmmm, men de faktorer du räknar upp är oftast av mer övergående slag.

Försöker tänka mycket på sånt i mitt arbete som chef. Det är så lätt att man bara visar upp det negativa kunder kommenterar (dom få gångerna det händer). Men jag är väldigt noga med att skicka vidare sms och framföra vidare det beröm som kommer muntligt också.
Av erfarenhet så är det rätt ovanligt att det kommer fram. Man skall dölja det för att “hålla på makten” om du fröstår hur jag menar. Bäst att han inte tror han är nåt, ungefär.

3 gillningar

Med andra ord man utgår från att utföra något bättre för andra.
Tror vi har väldigt olika bild på vad lean är bortom 5s JIT.

Nyckelperson, frågan är det om det är mandatet i sig eller egenskapen hos nyckelpersoner som är det som ger utslag. Min feeling säger en med mandat samt ledaregenskaper kan ge stor påverkan vs endast mandat.
Mark Zuckerberg ser ut att ge stort värde på arbetet som utföres på “golvet” vs den som delegerar information i beslutskedjan.

Har ingen aning om hur det ser ut på div arbetsplatser. Arbetsbeskrivning det är väll något företagen bestämmer/skriver ner, kanske rent av en inlåsning till just att skapa problem i sig.
Det ni skriver låter som en mellanchef utan riktig funktion.
Hos mig i stort.
Är anställd på firman inte någon specifik plats, det innebär teoretiskt att mitt kunnande kan matchas till någon annan arbetsplats i firman om behov uppstår.

Japp och den anställde beskyller ofta sig själv. Exempel från verkligheten. Min anställde rigner 7.55 (vi börjar 8) och säger “jag blir några minuter sen” men vill inte avslöja att han försovit sig. Det har varit mycket på hemmaplan (inget negativt).

Jag avslöjar honom direkt “du försov dig? Jag och gunne preppar X ta en kaffe och frukost i lugn och ro så du blir människa så ses vi hos kund vid 09, du kommer när du kommer”.

Jag vet att man kan förstöra en hel arbetsdag om man stressar till jobbet. Vill han jobba ifatt kan han köra över en timme det spelar liksom ingen roll. Men man skall inte hoppa över morgonkaffet.

3 gillningar

Jag försöker också skeda ut beröm och uppskattning, när någon gör något som jag tycker är bra, dvs bättre än vad man kan vänta sig eller bättre än vad personen brukar göra eller ett beteende som jag uppskattar. Det blir inte jätteofta för normalnivån bland kollegorna är hög.
Att notera: Jag är inte chef men beröm/uppskattning kan ju med fördel komma från kollegor också. Kanske ger sådant till och med bättre effekt än när det kommer från chefen?

1 gillning